Átlag 10 ezer forintot szánunk egy fõ ajándékára
2018.12.18
2018-ban a tavalyihoz képest többet, átlagosan 56 ezer forintot költenek majd karácsonyi ajándékra a magyarok, valamint nõtt az egy személy ajándékára szánt összeg is – derül ki a Budapest Bank megbízásából készített, karácsonyi költéseket vizsgáló kutatásból. A megkérdezettek 74%-a elõre átgondolja, hogy kinek, és milyen értékben vesz majd meglepetést, ennek ellenére minden második válaszadó a tervezetten felül költekezik. Az ajándékokat jellemzõen az interneten keresztül és nagy bevásárlóközpontokban szerzik be a megkérdezettek.

A Budapest Bank legfrissebb, karácsonyhoz köthetõ költéseket vizsgáló reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a tavalyinál közel 4 ezer forinttal többet, összesen átlagosan 56.355 forintot szánnak ajándékokra a megkérdezettek. Az elkölteni tervezett összeg nagyságát számos tényezõ, például a lakóhely típusa is befolyásolja: a 100 ezer forintnál többet költõk aránya a megyeszékhelyen élõk körében a legmagasabb, 18%, míg az egyéb városokban élõk terveznek a legkevésbé ennyit költeni, hiszen mindössze 7%-uk mondta ezt. Az egy fõre jutó összeg is emelkedett, idén ez jellemzõen 10.084 forintos kiadást jelent.

Az elmúlt évben 39-rõl 34%-ra csökkent azoknak az aránya, akik már a karácsony elõtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra, miközben az elmúlt évek növekedését folytatva idén 33% helyett már 38% vallja, hogy nem kell takarékoskodnia az ünneppel járó költségek miatt. A válaszadók 33%-a mondta, hogy a karácsonyi kiadásait az aktuális havi fizetése fedezi, míg 29% többek közt az általános tartalékaiból, 26% az aktuális fizetésébõl, 23% pedig az erre a célra félretett pénzbõl is fedezi az ünnep költségeit. A lakosság mindössze 4%-a említette, hogy hitelkártya-keretét is igénybe veszi.

Az ajándékokért a megkérdezettek 70%-a készpénzzel is fizet, a második legnépszerûbb fizetési megoldás az interneten keresztüli bankkártyás fizetés (29%). Ezt a hagyományos betéti kártyával történõ fizetés követi 27%-kal, a hitelkártyás fizetések aránya 10%. A hitelkártya keret költés tekintetében nincs jelentõs változás tavalyhoz képest, ezúttal is körülbelül 70 ezer forint felhasználását tervezik a megkérdezettek.

Azok, akik hitelt is felvesznek a karácsonyi ajándékok vásárlásához, jellemzõen a költségek 24%-át tervezik ily módon fedezni, ebben nincs változás az elõzõ évhez képest. Ez az arány a 23-29 évesek körében a tavalyi 17-rõl 7%-ra, míg a 60-69-es korosztály esetében 29-rõl 14%-ra csökkent ez az arány.

„Egyre inkább a tudatos hitelfelvétel jellemzi az embereket, jobban átgondolják, a lehetõségeikhez mérten mire és milyen típusú hitelt vegyenek igénybe” – mutat rá Somogyi Péter, a Budapest Bank lakossági termékfejlesztési vezetõje. „A karácsonyi szezonban számos akcióval találkozhatnak a fogyasztási hitelek terén, ideértve a személyi kölcsönöket, a hitelkártyákat, valamint az áruhiteleket is. Érdemes a vásárlások elõtt tájékozódni a lehetõségekrõl, mert egy jól megválasztott hitellel és ehhez kapcsolódó részletfizetési megoldással nem csak az egyszeri kiadások csökkenthetõek, hanem a teljes visszafizetendõ összeg is.”

A fiatalok és a nõk fordítanak több idõt ajándékvásárlásra, átlag 6,2 napot töltünk el ezzel. Egy év alatt 70-rõl 74%-ra nõtt azoknak az aránya, akik elõre átgondolják, hogy kinek, milyen értékben vesznek majd meglepetést – igaz, az alapos tervezés ellenére a válaszadók fele (51%) vallja, hogy hajlamos túlköltekezni ilyenkor. A magyarok 89%-a szerint nem az ajándék értéke a fontos, ennek ellenére minden negyedik megkérdezett (25%) mérlegeli a meglepetések beszerzésekor, hogy a megajándékozottól körülbelül milyen értékû meglepetésre számíthat. 

Elsõsorban a nõkre jellemzõ (24% a férfiak 15%-ához képest), hogy elõre eltervezik, kinek mit adnának, és ezzel a listával indulnak vásárolni. Egy év alatt 49-rõl 45%-ra csökkent azok aránya, akik ugyan körülbelül tudják, mit szeretnének venni, az üzletek kínálata mégis nagyban befolyásolja a választásukat. Az ajándékok kiválasztását nézve tavalyhoz képest 3-ról 8%-ra nõtt azok aránya, akik inkább biztosra mennek, és megkérdezik az ajándékozottól, hogy mit szeretnének.

A megkérdezettek 74%-át zavarja a karácsony elõtti rohanás az ajándékok után, a válaszadók fele (46%) talán ezért is már 1 hónappal az ünnep elõtt beszerzi a meglepetéseket. Jellemzõen a férfiak és 23-29 év közöttiek azok, akik a karácsony elõtti két hétben, vagy épp az utolsó pillanatban szerzik be a meglepetést, míg a nõk sokkal nagyobb arányban már több, mint 1 hónappal korábban megveszik õket.

A magyarok jellemzõen 6,2 nap alatt szerzik be az ajándékokat, a nemek közti eltérés azonban itt is megmutatkozik, hiszen míg a férfiak 5 nap alatt letudják a vásárlást, addig a nõk jellemzõen 7,3 napot fordítanak erre. Érdekesség, hogy a 23-29 éves korosztály kiemelkedõen sok idõt, összesen 8,1 napot tölt az ajándékvásárlással. A digitális fizetési módok terjedését mutatja az is, hogy az ajándékokat a leggyakrabban (64%) ma már webáruházakban veszik meg a megkérdezettek, amelyeket a bevásárlóközpontok követnek (63%), majd a szuper- és hipermarketek következnek 50%-kal.

Átlag 7 embert ajándékozunk meg, és idén is változatlanok a slágertermékek A válaszadók átlagosan közel hét embernek vesznek ajándékot idén – ez a szám a nõk esetében nyolc, míg a férfiak körében csupán öt. A legtöbben párjukat (74%), gyermekeiket, vagy unokáikat (64% – itt a férfiak esetében 57%, a nõknél pedig 71% ez az arány) és szüleiket (61%) szokták meglepni ajándékkal. Ezzel szemben a testvéreiknek már csak 44%, apósuknak-anyósuknak 30%, a barátaiknak 21%, a munkatársaiknak pedig alig 5% ajándékoz valamit karácsonykor.

2018-ban partnerüknek legtöbben illatszert, ruhanemût és könyvet ajándékoznak; a gyermekeknek és unokáknak szánt ajándékok közül pedig a játékok, a ruhanemûk és a könyvek kerültek fel a képzeletbeli dobogóra; míg a szülõknek legtöbben illatszereket, édességet és könyvet vásárolnak. Ugyanakkor a slágerajándékok mellett egyre népszerûbbek az ajándékutalványok is, amelyet az egy évvel ezelõtt mért 18% helyett immár 24% választ ajándékként. 

Szeretjük a szaloncukrot, különösen a zseléset

A kutatásban megkérdezettek 85%-a vásárol szaloncukrot idén, többségük 0,5-2kg közötti mennyiséget (67%) 1-3.000 forint (59%) értékben. A válaszadók többsége, 66% mondta, hogy zselés szaloncukrot mindenképpen vásárol, amelyet a marcipános (37%), a kókuszos (35%) és a vajkaramellás (34%) ízesítések követtek a sorban. 57% bevallása szerint elõfordul, hogy megeszi a fára kitett szaloncukrot, azonban ezt követõen visszarakja a papírt úgy, hogy ne tûnjön fel az édesség hiánya. Ez a nassolási megoldás elsõsorban a 23-29 évesek (72%), valamint a 30-39 évesek (64%) körében jellemzõ. A válaszadók 70%-a nem meglepõ módon azt emelte ki, hogy a szaloncukorban a nassolás öröme a fõ dolog, míg 65% említette, hogy annyira szereti a szaloncukrot, hogy az ajándékokba is szokott csempészni néhány szemet.