A jogszabályi elõírások az alábbi esetekben kötelezik az áru visszavételére a kereskedõt:
- Ha katalógus- vagy webáruházban, házaló kereskedõnél, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár.
- Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük.
- A kereskedõ csak a hibás tartós fogyasztási cikket köteles jogszabály szerint 3 napon belül cserélni. Három napon túl a termék javíttatására van mód a garanciális feltételeknek megfelelõen.
Az üzletek zöme önkéntesen mégis visszafogadja a sértetlen terméket. „A felmérésünk azt mutatja, hogy az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében nem csupán azt vállalja, hogy visszaveszi a nem kívánt termékeket, hanem a csere vagy levásárlás lehetõsége mellett a vételárat is visszaadja – magyarázza Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezetõ partnere. – Ez azonban boltról boltra igen eltérõ határidõk és feltételek mellett zajlik.”
E feltételek közti eligazodást segíti a CP Contact december eleji felmérése, amely a különbözõ kereskedelmi szegmensekben mûködõ 51 nagyobb üzletlánc gyakorlatát összegzi. A kutatás alapján az alábbi megállapítások tehetõk:
- A leggyakoribb határidõ a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden verzió elõfordul.
- Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen idõszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január elsõ-második hetéig, másutt ezt a lehetõséget az üzletvezetõ jogkörévé teszik.
- Ha a csere vagy levásárlás lehetõsége nem szimpatikus, a vásárlók a vizsgált üzletláncok 71 százalékában élhetnek a pénzvisszatérítés lehetõségével is. Ez az arány határozott növekedést jelent a tavaly mért 60 százalékhoz képest.
- A pénzvisszafizetési lehetõség szektoronként jelentõsen eltér: míg a vizsgált hiper- és szupermarketek, a ruházati, a mûszaki, a sport- és a játékboltok mindegyike biztosít erre lehetõséget, addig a könyv- és alsónemûboltok szinte teljes körben elzárkóznak tõle, és ugyanígy tesz a drogériák, a bútor és barkácsboltok, illetve a cipõboltok egy része is.
- A hûségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel azok birtokában a csere vagy levásárlásra kétszer vagy akár tízszer annyi idõ is a rendelkezésére állhat.
Ha ajándékba kapott árut szeretnénk visszavinni az üzletbe, ezeket a lépéseket kövessük:
- A vásárláskor kapott nyugtát mindig õrizzük meg, mert arra szinte minden üzletben igényt tartanak a visszavétel során
- A visszavitel elõtt ne használjuk, lehetõség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket.
- Tájékozódjunk – akár az adott üzlet honlapján, akár a helyszínen – arról, hogy milyen feltételekkel vihetõ vissza az adott áru. Ezt a tájékoztatást az adott cégnek mindenki által könnyen elérhetõ formában meg kell tennie. Az itt rögzített feltételektõl az adott üzlet csak pozitív irányban térhet el – de erre nem kötelezhetõ.
- Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban rögzített határidõk betartására – célszerû a visszavételt lehetõség szerint már a két ünnep között megtenni.