Stabilan bõvül itthon a prémium autók szegmense
2019.01.21
A prémium autók szegmense 9,5 százalékkal bõvült 2018-ban az új autók magyarországi piacán, ahol az eladott 136 601 személyautóból 12 949 prémium kategóriás volt.

A Magyar Gépjármûimportõrök Egyesülete (MGE) 20 márkát sorol a prémium szegmensbe, amelyek 72,5 százalékát három márka - a Mercedes, a BMW és az Audi - uralja, felváltva osztozkodva az elsõ helyeken. A BMW tavaly bejelentett több mint egymillió eurós beruházását követõen már mind a három márka rendelkezni fog magyarországi gyártóhellyel, ami támogatást jelent az értékesítésben is. A vezetõ márkák mögé felzárkózik még a Volvo, a Lexus, mellettük évi 150-200 körüli darabszámot tud elérni Magyarországon az Infinity, a Jaguar és a Porsche.

Hesz Tamás, az MGE elnökségi tagja, a Mercedes-Benz Hungária Kft. értékesítési és marketing igazgatója az MTI-nek kifejtette: a városi szabadidõautók (SUV) térnyerése jellemzõ a prémium szegmensben is. A márkák újabb és újabb modellekkel igyekeznek megfelelni az ügyféligényeknek, így a SUV kategóriában 2019-ben a 2018 évihez hasonló, 30 százalék feletti bõvülés valószínûsíthetõ.

Nagyobb teret nyernek a jövõben az elektromos és a plug-in hibrid modellek is a szakértõ szerint. Hesz Tamás úgy véli, a teljesen elektromos modellek a távolabbi jövõt képviselik, mivel a hatótáv korlátai miatta vásárlóknak kompromisszumot kell kötniük. Rövid és középtávon inkább a plug-in hibridek jelentik a megoldást - jelezte, felhívva a figyelmet, hogy az értékesítés túlnyomó hányada még mindig benzin és dízel meghajtású jármû.

Az elmúlt két évben némileg csökkenek a dízel eladások - erre az Audi magyarországi vezetõje hívta fel a figyelmet, megjegyezve, hogy ez sajnálatosan éppen akkor következik be, amikor a tiszta, EU6 d normájú dízelmotorok megérkeztek a piacra. A gyártó elsõsorban a nagyobb SUV kategóriákban látja létjogosultságát a dízelmotoroknak, mivel ott a benzinmotorok lényegesen magasabb fogyasztással és szén-dioxid-kibocsátással rendelkeznek.

A trendek között említette az MGE szakértõje, hogy a magánszemélyek vásárlásai során visszatért a finanszírozásba vetett hit, egyre nagyobb arányban vásároltak tavaly ilyen konstrukcióval autót. Ez a trend várhatóan 2019-ben is változatlan marad - jelezte.

A prémium kategória élén 2018-ban Magyarországon a Mercedes állt 4018 eladott személyautóval, ami a cég tájékoztatása szerint 25 százalékos bõvülés volt. Ennél a márkánál is az SUV kategória eladásai bõvültek a legjobban, 46 százalékkal. Hesz Tamás elmondása szerint a márka sikerét az elmúlt évek termékoffenzívája alapozta meg, de hozzájárult a márkakereskedõi hálózat folyamatos fejlesztése is. 

A prémium kategória második helyezettje, a BMW tavaly 3140 autót értékesített Magyarországon, 16,3 százalékkal bõvülve az elõzõ évhez képest.
Massimiliano di Silvestre, a BMW Group Magyarország ügyvezetõje sajtótájékoztatóján számolt be arról, hogy a márka, minden kategóriában növekedni tudott. Kiemelkedõ volt viszont az SUV kategóriába sorolható X modellek eladása, 42 százalékkal 1411 darabra bõvült. A Magyarországon eladott összkerékmeghajtásos jármûvek 64 százaléka BMW volt tavaly - jelezte. A BMW az idén veti be újdonságát, az ultraluxus hétüléses X7 modellt, és plug-in hibrid újdonságokat is hoz. A BMW 160 elektromos és plug-in hibrid személyautót adott el tavaly, elektromos jármûveivel a legnépszerûbb márka ebben a szegmensben Magyarországon.

Az Audi 2018-ban 2229 autót értékesített Magyarországon, az eladások 19 százalékkal mérséklõdtek, amit a Porsche Hungariához tartozó márka igazgatója, Mátrabérci Sándor a gépkocsimotorok károsanyag-kibocsátásának meghatározására bevezetett új teszteljárásra (WLTP) átállás elõre látható hatásának tulajdonít. Az idén viszont nagy elõrelépést hozhat, hogy 2018-ban szinte teljesen megújult az Audi modellpaletta felsõ szegmense. A Gyõrben készülõ népszerû modelltõl, az új Q3 is sokat várnak. Az Audi értékesítésében szintén jelentõs, 32 százalékos részarányt tettek ki tavaly az SUV-ok, az elõzõ évi 28 százalékos arány után. Az elektromobilitási versenybe a márka 2019-ben száll be több új modellel, és ettõl kezdve minden évben egy-egy újabb kategóriában jelenik meg tisztán elektromos változattal.