„Ez az újfajta jármû két nagy mobilitási szupertrendet egyesít: a telekocsizást és az elektromobilitást,” magyarázza Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. „Ez az új jármûkategória az utast, nem pedig a sofõrt helyezi a középpontba és kifejezetten modern taxiszolgáltatásra készül.”
Vonzó, új piaci szegmens nyílik most meg az autógyárak elõtt, mivel ezen jármûvek egyszerûbb kialakítása miatt felére csökkenhet a gyártási költség. Emellett pedig, azzal, hogy elektromos autókkal bõvítik kínálatukat, a jármûgyártók könnyebben el tudják érni kitûzött széndioxid-kibocsátás csökkentési céljaikat is. „A jármûgyártó cégeknek már most érdemes lépniük, hogy erõs versenypozícióban tudjanak megjelenni ezen a réspiacon és képesek legyenek felkelteni ügyfeleik érdeklõdését az újfajta modellek iránt.” javasolja Schannen Frigyes.
Gyors fejlesztés, olcsó fenntartás
Az újfajta mobilitási koncepció az utasok számára is elõnyökkel jár majd: ezek a jármûvek kényelmesebbek lesznek és nemcsak az áruk, hanem a fenntartási költségük is alacsonyabb lesz, hiszen például nincs szükség olajcserére és a fékek is lassabban kopnak el.
„Úgy számolunk, hogy az ilyen autók költsége 0,5 – 0,8 euró lesz kilométerenként, így várhatóan ez lesz a legolcsóbb autós közlekedés.” mondja Schannen Frigyes. „Csak a sofõr nélküli robottaxik lesznek még ennél is olcsóbbak, kilométerenkénti 0,3 eurós költséggel.”
A telekocsi szolgáltatások piaca is nagy lehetõségeket hordoz magában. Szereplõi világszerte rendkívüli növekedést tapasztalnak, ahogyan egyre növekszik az igény olyan mobilitási szolgáltatások iránt, ahol nem elõfeltétel a saját autó megléte. A Roland Berger szakértõi elõrejelzése szerint az igény szerinti mobilitás (mobility on demand – MoD) számára gyártott jármûvek iránti világpiaci kereslet egymillió autóra fog nõni 2020-ra, 2025-re pedig akár a 2,5 millió új jármûvet is elérheti.
„Természetesen a növekedés egyik legfõbb hajtóereje Kína lesz, amely már most is a piac 60 százalékát teszi ki, de idõvel Európában és az Egyesült Államokban is nõni fog az ilyen jármûvek piaca,” vetíti elõre Schannen Frigyes. „Ez egy olyan kulcsfontosságú növekvõ piac, amelyet egyetlen jármûgyártó sem hagyhat figyelmen kívül.”