Így küzd az USA a közlekedési balesetek ellen
2019.02.07
Az Egyesült Államokban már szövetségi szinten foglalkoznak az autóvezetõk legrosszabb szokásaival: a gyorshajtással, a mobilozással és a valamilyen szer által befolyásolt állapotban történõ vezetéssel, melyek évente több mint 10 ezer ember életébe kerülnek – írja a Bloomberg.

Az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Igazgatósága (NTSB) hétfõn tette közzé azt a tíz pontból álló biztonsági listáját, melyet fejleszteni kell, hogy az évente mintegy 37 ezer halálos áldozatot követelõ közlekedési balesetek számát csökkenteni lehessen. A tíz pontból három a vezetõk magatartására összpontosít, de szerepelnek a listán az álmos vezetõk, az ütközéselhárító rendszerek javítása, és a buszokon és egyéb jármûveken kötelezõvé teendõ biztonsági öv használat is.

  • Figyelemelterelõ eszközök, tényezõk kiküszöbölése: a mobileszközök közlekedés közbeni használata egyre nagyobb problémát jelent, nem csak az autóvezetõk, de a gyalogosok, vagy akár a nehézgépek kezelõk részérõl is. 2017-ben több mint 3100 közlekedési halálesetet okozott a mobilozás. 
  • Kábítószer/alkoholfogyasztás: az alkoholfogyasztás miatt történik a legtöbb halálos baleset az amerikai utakon, ezért az NTSB a jelenlegi 0,08%-ról, 0,05%-ra csökkentené a megengedett véralkoholszintet. Egyedül az autópályákon majdnem 11 ezer ember veszítette életét alkoholfogyasztás miatt. 
  • Veszélyes anyagok biztonságos szállítása: az USA vasúti tartálykocsijainak mindössze 16%-a felel meg a kõolaj és egyéb veszélyes folyadékok szállítására vonatkozó legújabb szabványoknak. Az egyre öregebb csõvezetékek szintén növelik a szivárgások és robbanások veszélyét.
  • Automatizált vonatfékezés: az NTSB évek óta arra törekszik, hogy minden vonat számítógépes rendszerrel legyen felszerelve, amely vészhelyzetben automatikusan lelassítja, vagy megállítja a jármûvet. Az erre kitûzött 2018-as céldátumot a kormány 2 évvel meghosszabbította. 
  • Charter járatok biztonsága: a charter gépek szabályozása nem olyan szigorú, mint a légitársaságoké. Az esetükben az javasolja a hivatal, hogy legyen elõírás a repülési adataik monitorozása, és jobb elõrejelzõ rendszerek telepítése. 
  • Gyorshajtás csökkentése: szélesebb körben kellene alkalmazni a már bizonyított eszközöket a gyorshajtás megfékezésére, amely évente tízezer ember életét követeli. Ezek közé tartoznak a közlekedési kamerák, a jármû-technológiák és a megfelelõ infrastruktúra-tervezés. 
  • Ütközés-elhárító rendszerek: az NTSB azt akarja, hogy a gyártók minden új gépjármûvet olyan technológiával szereljenek fel, amely automatikusan lefékez, így megelõzi az ütközést. 
  • Fáradtsággal járó balesetek: átfogó megközelítésre van szükség a légi közlekedés, az autópálya, a tengeri és a vasúti szállítás vezetõi fáradtságának leküzdéséhez.
  • Orvosi alkalmassági vizsgálat: az alvási apnoe egy olyan súlyos alvási rendellenesség, mely során a légzés alvás közben idõrõl-idõre abbamarad, majd újra elindul. Számos közelmúltbeli halálos balesetet eredményezett, azonban az emberek gyakran nem tudnak róla, hogy ilyen alvászavarral rendelkeznek. A hivatal szeretné követelõzõvé tenni az orvosi szûrést és kezelést olyan pozíciókban, mint a vonatmérnököké, a buszvezetõké, vagy a vasúti és autópálya dolgozóké. 
  • Az utasok védelmének erõsítése: az NTSB azt kéri, hogy az USA valamennyi tagállama fogadjon el olyan törvényeket, amelyek elõírják valamennyi gépjármû utasának a kötelezõ biztonságiöv használatot. Emellett a jármûvek, vasúti kocsik tervezésénél is nagyobb figyelmet kellene szentelni az utasbiztonságnak.