Groupama: háztartásokat béníthat meg a szerelõhiány
2019.02.12
Víz-, villany-, fûtés- és zárszerelõ, csak néhány azon szakmák közül, amelyekben a munkaerõhiány további súlyosbodására lehet számítani 2019-ben. Pedig az õ gyors beavatkozásuk nélkül az egész háztartás megbénulhat, vagy egész családok kerülhetnek napokra lehetetlen helyzetbe. A szerelõhiány problémáját a lakástulajdonosok is érzékelik, ezért igyekeznek szó szerint biztosítani a gyors segítséget: van olyan lakásbiztosító, ahol a szerzõdések több mint felénél kérik a 24 órán belüli hibaelhárítást garantáló kiegészítést.

A hétköznapokban számos olyan krízishelyzet adódik, amikor sürgõs szükség van szakemberre. Például, ha a lakó kizárja magát a lakásából, ha csõtörés miatt ömlik a falból a víz, ha a dugulás miatt feltör a szennyvíz, vagy ha törött ablak miatt fûthetetlenné válik a lakás. Ráadásul a szolgáltatásokra vonatkozó igényeknek ugyanúgy van szezonalitása, mint a károknak. Télen, a fûtésszezon kezdetével a hibás fûtésrendszerek miatt riasztják mindennap a szerelõket, viharos idõben a tetõfedõkre sokszorozódik meg az igény a megrongálódott tetõk miatt. Ezekben a stresszel járó helyzetekben õrjítõ, ha órákig kell szakembert keresni, márpedig a szerelõhiányt már minden lakástulajdonos megtapaszthatta.

Csõtörés és dugulás miatt érkezik a legtöbb riasztás

Érthetõ, hogy egyre népszerûbbek a lakásbiztosításhoz kapcsolható, a halaszthatatlan javításokat rövid határidõvel garantáló kiegészítések. A Groupama Biztosítónál például a gyorsszerviz-szolgáltatást már a szerzõdések 60 százalékához igénylik, és tapasztalatok szerint a biztosítottaktól éppen a fentebb említett, súlyos károkkal fenyegetõ krízishelyzetekben futnak be hívások. Mint azt a gyorsszerviz-szolgáltatást megvalósító Europ Assistance-nál elmondták, az egyik leggyakoribb a csõtörés vagy dugulás miatti riasztás, amikor kulcsfontosságú, mielõbb megérkezzen a segítség és a kiömlõ víz ne okozzon további károkat az otthonokban. De a magukat lakásukból kizáró tulajdonosoknak is azonnal van szükségük zárszerelõre, tõlük is gyakran érkeznek hívások. Számukra pótolhatatlan könnyebbséget jelent, hogy birtokukban van egy 0-24 órában hívható telefonszám, amit ha tárcsáznak, egy adatbázis segítségével akár néhány órán belül is házhoz küldik a megfelelõ szakembert, ha szükséges, 30 kilométeres távolságból is. Méghozzá anélkül, hogy sürgõsségi vagy távolsági felárral kellene számolniuk, amivel a szerelõt keresõk egyébként gyakran szembesülnek.

Nem csak ritka, egyre drágább is a szerelõ

A balesetek és üzemzavarok okozta károkat csak tetézi, hogy gyorsasági vagy távolsági felár nélkül is egyre drágábbak a szerelõk. Mint az az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének jelentésébõl is kiderül, a tavalyi szakmunkás bér változása 15–25 % között mozgott, a 2019. évre pedig további 15–17% közötti béremelkedésre számítanak a szakmában. Mint azt a Groupama Biztosítónál elmondták, a gyorsszerviz-szolgáltatásuknak ez a másik nagy elõnye: nemcsak a hibaelhárítás gyorsaságát garantálja, de a további károk és a balesetveszély megelõzése érdekében szükséges és halaszthatatlan hibaelhárítás költségeit is megtérítik. „A Groupama Biztosítónál például a tavalyi évben átlagosan 24 ezer forint értékben fizettünk ki kárigényeket a kiegészítõ biztosítás keretében. Ez az összeg várhatóan emelkedni fog a munkadíjak emelkedése miatt” – hívta fel a figyelmet Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója.