Az Aon friss jelentése rávilágít: a kibertámadások hatása ma már messze túlmutat az informatikán – komoly vezetői, stratégiai szintű kihívássá váltak. „Azok a vállalatok, amelyek előre gondolkodnak, és tudatosan építik fel ellenálló képességüket, jelentősen csökkenthetik a kibertámadásokból fakadó reputációs és pénzügyi veszteségeket” – fogalmazott Brent Rieth, az Aon globális kiberbiztonsági vezetője.
A 2025-ös Global Cyber Risk Report közel 1 400 kibertámadást elemzett világszerte, azzal a céllal, hogy feltérképezze, mely események vezettek reputációs válsághoz, és mely támadástípusok okozták a legsúlyosabb pénzügyi következményeket.
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása szerint azok a kibertámadások, amelyek nyilvánosságot kapnak és a vállalatok hírnevére is árnyékot vetnek, átlagosan 27%-os visszaesést eredményeznek az érintett cégek részvényértékében.
A jelentés legfőbb megállapításai:
- A vizsgált 1 414 kibertámadásból 56 vált olyan mértékű nyilvános eseménnyé, amely érzékelhető hatással volt a cég megítélésére és piaci értékére.
- Az érintett vállalatok részvényei átlagosan 27%-ot estek a reputációs kockázattal járó incidenseket követően.
- Zsarolóvírusok és kártékony szoftverek bizonyultak a legnagyobb hírnévkárokat okozó eseményeknek – ezek tették ki az ilyen típusú támadások 60%-át, annak ellenére, hogy az összes incidensnek csak 45%-át jelentették.
- A válság utáni értékhelyreállítás öt kulcstényezője: felkészültség, hatékony vezetés, gyors reagálás, következetes kommunikáció és adaptív változtatás – ezek kulcsszerepet játszanak abban, hogy egy vállalat mennyire tudja mérsékelni a hosszú távú reputációs károkat.
„A kiberfenyegetések egyre összetettebbé és rendszerszerűbbé válnak. A vállalatoknak pontosabb képre van szükségük kitettségükről, szorosabb összhangra az információbiztonsági és biztosítási stratégiáik között, valamint olyan eszközökre, amelyek segítik az adatalapú döntéshozatalt. Az Aon ezen a téren is megbízható partnerként áll ügyfelei mellett” – tette hozzá Brent Rieth.