Az elektronikus fizetések valamennyi fogyasztó számára alapvetõ fontosságúak, legyen szó akár az értékesítés helyén, akár interneten keresztül történõ vásárlásról. Az EU-ban több mint 700 millió fizetési kártya van használatban, az elektronikus kereskedelem óriási lehetõségeket kínál, az okostelefonok száma pedig drámai mértékben növekszik. A zöld könyv elemzi azokat az akadályokat, amelyek hátráltatják az európai piaci integrációt ezen ígéretes fizetési technológiák vonatkozásában.
Michel Barnier, a belsõ piacért és a szolgáltatásokért felelõs biztos kijelentette: „Európa elõtt nyitva áll a lehetõség, hogy úttörõ szerepet töltsön be a fizetésteljesítés jövõjének alakításában. A piac szétaprózottságának jelenlegi szintje mellett azonban nem leszünk képesek elérni ezt a célt. A biztonságos, hatékony, versenyképes és innovatív elektronikus fizetési módok központi szerepet játszanak egyrészt annak biztosításában, hogy a fogyasztók, a kiskereskedõk és a vállalkozások maradéktalanul kiaknázhassák az egységes piac elõnyeit, másrészt az elektronikus kereskedelem fejlõdésének elõmozdításában. A mai napon megkezdett konzultáció teljes mértékben összhangban van a Bizottságnak a növekedésre és a munkahelyteremtésre összpontosító megbízatásával, egyúttal épít a lakossági fizetések terén már elért eredményekre.”
Joaquín Almunia alelnök hozzátette: „A nem kielégítõ hatékonyságú uniós fizetési rendszerek a tranzakciós költségek túlzott mértékû növekedését idézik elõ, aláássák az európai gazdaság globális versenyképességét és korlátozzák annak növekedési potenciálját. Az európai fogyasztók, kereskedõk és vállalatok olyan pénzforgalmi szolgáltatásokat érdemelnek, amelyek megfelelnek a 21. század követelményeinek, vagyis átláthatóak, valódi hozzáadott értéket képviselnek és a lehetõ legjobban hasznosítják a rendelkezésünkre álló technológiákat. ”
Mirõl szól a zöld könyv?
A már említett zöld könyv felméri a kártyás, internetes és mobiltelefonos fizetések európai helyzetét, valamint megjelöli a jelenlegi helyzet és a teljesen integrált pénzforgalmi piac jövõképe közötti különbségeket és az e különbségek kialakulásának hátterében álló akadályokat. A zöld könyv célja, hogy az érdekelt felek részvételével olyan, széles körû konzultációs folyamatot indítson, amely megerõsíti a Bizottság elemzését, vagy hozzájárul ahhoz, valamint segít meghatározni a piaci integráció fokozásának megfelelõ módját.
A zöld könyvben megjelölt fõbb kérdéskörök a következõk:
- Piacra jutás és piacra lépés a meglévõ és az új szolgáltatók vonatkozásában
- A fizetés biztonsága és az adatvédelem
- A pénzforgalmi szolgáltatások átlátható és hatékony árazása
- Mûszaki szabványosítás
- Kölcsönös átjárhatóság a szolgáltatók között.
A fent említett szempontok mindegyikét átfogja egy további kulcsfontosságú téma: a megfelelõ irányítás kérdése, vagyis az, hogy a feltárt akadályok felszámolására meghatározott megoldások hogyan valósíthatók meg a legjobban annak érdekében, hogy a belõlük fakadó elõnyök belátható idõn belül jelentkezzenek.
Míg a Bizottság a kártyás fizetésekkel már a korábbiakban is foglalkozott, különösen az egységes eurófizetési térség (Single Euro Payments Area, SEPA) keretében és a versenyjog alkalmazása révén, az internetes és a mobiltelefonos fizetések uniós szinten viszonylag új szakpolitikai témáknak számítanak. A zöld könyv kidolgozása során ezért a Bizottság az e témák szempontjából potenciálisan fontos szakpolitikai területek széles körét megvizsgálta.
A Bizottság 2012. április 11-ig várja a zöld könyvben felvetett kérdésekre adott válaszokat. A Bizottság a konzultáció keretében kapott visszajelzések alapos elemzésére támaszkodva még 2012 nyara elõtt bejelenti a következõ lépéseket.