Közúti közlekedésbiztonság: új szabályok jönnek az EU-ban
2019.03.26
Az EU intézményei ideiglenes politikai megállapodásra jutottak az általános jármûbiztonsági rendelet felülvizsgálatáról. Az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok megvédése érdekében 2022-tõl új biztonsági technológiákat lesz kötelezõ alkalmazni az európai jármûvekben.

A piacon már beszerezhetõ új mûszaki megoldások segíthetik a közútjainkon bekövetkezõ, 90%-ban emberi hibából eredõ végzetes és sérüléses balesetek számának csökkentését. A Bizottság 2018 májusában tett javaslatot egyes jármûbiztonsági rendszerek kötelezõvé tételére, köztük olyanokéra, amelyek csökkentik a tehergépjármûvek és az autóbuszok esetében a veszélyes holtteret, vagy figyelmeztetik a jármûvezetõt, ha lankad vagy elkalandozik a figyelme. A korszerû jármûbiztonsági elemek segíteni fogják a balesetek visszaszorítását, elõsegítik a mobilitás összekapcsoltabbá és automatizáltabbá válását, és világviszonylatban elõnyös helyzetbe hozzák az európai gépjármûipart az innováció és a versenyképesség területén.

El¿bieta Bieñkowska, a belsõ piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelõs biztos kijelentette: „Minden évben 25 000 ember hal meg közútjainkon. A balesetek túlnyomó többségét emberi hiba okozza. Módunkban áll változtatni ezen, és kötelességünk is így tenni. A kötelezõvé tett új fejlett biztonsági elemektõl ugyanolyan hatást várhatunk, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétõl. A legtöbb új technológia már létezik, fõként a felsõ kategóriás autókban. Most mindenki biztonsága javulni fog, és egyúttal felkészülünk a jövõ összekapcsolt és automatizált mobilitására is.”

Az újonnan kötelezõvé tett biztonsági elemek közé tartozik többek között

 

  • A személygépkocsik, a könnyû haszongépjármûvek, a tehergépjármûvek és az autóbuszok esetében: a jármûvezetõ figyelmeztetése álmosság és figyelemelterelõdés esetén (például vezetés közbeni mobiltelefonozás); intelligens sebességszabályozás; a tolatásbiztonság növelése kamerákkal és érzékelõkkel; baleseti adatrögzítõ („feketedoboz”).
  • A személygépkocsik és a könnyû haszongépjármûvek esetében: sávtartássegítés; fejlett vészfékezõ rendszer; töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek.
  • A tehergépjármûvek és az autóbuszok esetében: új követelmények a gépjármûvezetõ közvetlen látóterének növelésére és a holtterek megszüntetésére; rendszerek a jármû elején és oldalán a veszélyeztetett úthasználók jelenlétének érzékelésére és az arra való figyelmeztetésre, elsõsorban a jármû irányváltoztatásainak biztonságosabbá tétele érdekében.

 

A Bizottság várakozásai szerint a javasolt intézkedések segítségével 2038-ig több mint 25 000 emberélet lesz megmenthetõ és legalább 140 000 súlyos sérülés lesz elkerülhetõ. Ez hozzájárul majd az EU hosszú távú céljának eléréséhez, vagyis ahhoz, hogy 2050-re a nulla közelébe kerüljön a halálos kimenetelû és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma („Vision Zero”).

Az új fejlett biztonsági elemek amellett, hogy védelmet nyújtanak az emberek számára az európai közutakon, segíteni fogják, hogy a jármûvezetõk megbarátkozzanak az új gépjármûvezetés-támogató rendszerekkel. Az automatizáltság fokozása hatalmas lehetõségeket rejt magában az emberi hibák ellensúlyozására, miközben az idõsek és a mozgásukban korlátozott személyek mobilitását is segíti. Egyúttal nõ az automatizált jármûvek elfogadottsága és a beléjük vetett bizalom, ami elõbbre viszi az önvezetõ gépjármûvekre való áttérés ügyét.

2022-tõl lesz kötelezõ

Az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság háromoldalú egyeztetésein elért politikai megállapodást most hivatalosan is jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. Az új biztonsági elemeket 2022-tõl kell kötelezõen alkalmazni a jármûvekben, kivéve a tehergépjármûvek és az autóbuszok esetében a közvetlen látóteret növelõ rendszereket, illetve a személygépkocsik és a könnyû haszongépjármûvek esetében a fej ütközési tartományának megnövelésére vonatkozó elõírásokat, amelyek a szükséges áttervezés miatt csak késõbbtõl lesznek kötelezõek.