Autókölcsönzés: túl sok volt a fogyasztói panasz, lépett az EU
2019.03.27
Az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok felhívását követõen az ágazat öt vezetõ vállalata – az Avis, a Europcar, az Enterprise, a Hertz és a Sixt – megváltoztatta az autókölcsönzés árainak feltüntetési módját, aminek köszönhetõen azok teljes mértékben átláthatóvá váltak a fogyasztók számára.

Egyelõre még nem minden érintett vállalat hajtotta végre az összes kötelezettségvállalást arra vonatkozóan, hogy teljesen megfeleljenek az uniós fogyasztóvédelmi törvényeknek. Az Európai Bizottság ma közzétett értékelése szerint az Enterprise és a Sixt mostanra minden szükséges változtatást végrehajtott, az Avis 2019 májusáig vállalta mindezt, az Europcar – amelynek már a Goldcar is része – a fennmaradó módosításokat pedig 2019 júniusáig fogja végrehajtani. A Hertz azt ígérte, hogy az összes szükséges változtatást legkésõbb 2020 elsõ negyedévéig meg fogja valósítani.

Vìra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlõségért felelõs biztos így nyilatkozott: „Nyomásgyakorlásunknak köszönhetõen a számla rendezésekor Önt nem fogja több kellemetlen meglepetés érni, ha autót kölcsönöz. Rendkívül bosszantó, ha a szabadságunkat nem tervezett többletköltségek kifizetésével és bonyolult szerzõdések átböngészésével kell kezdenünk. Szeretném, ha az európai fogyasztók a lehetõ leggondtalanabbul tölthetnék szabadságukat, és közben nem kellene aggódniuk a végsõ számla által okozott kellemetlen meglepetések miatt.”

A vállalatok az alábbiakra vállaltak kötelezettséget:

 

  • Minden díj feltüntetése a teljes foglalási árban: A fogyasztók számára a weboldalon elsõdlegesen feltüntetett ár megegyezik a végsõ kifizetendõ árral. Ennek a díjnak minden további költséget tartalmaznia kell, beleértve bizonyos üzemanyagdíjakat, repülõtéri díjakat, a „fiatal jármûvezetõ pótdíját” vagy az „egyirányú autóbérlés” díját, ha a visszavitel helye eltér a felvételi helytõl.
  • A legfontosabb bérlési szolgáltatások egyértelmû leírása az általános szerzõdési feltételekben minden nemzeti nyelven: A fogyasztók ne kapjanak pontatlan vagy félrevezetõ információkat a kölcsönzés fõbb jellemzõirõl, például a megtett kilométerekrõl, az üzemanyaggal és a törléssel kapcsolatos feltételekrõl, a letéti követelményekrõl stb.
  • Az árajánlatban egyértelmûen fel kell tüntetni a választható extra szolgáltatások árát és részleteit, különösen az egyes mentesülési lehetõségeket, amelyek alapján csökken a kár esetén fizetendõ összeg. Továbbá világosan fel kell tüntetni, hogy a bérleti alapdíjba milyen kártérítési tételek tartoznak bele, és fõként azt, hogy a gépjármûvezetõnek mit kell még kifizetnie. A megállapodás elõtt a fogyasztónak azt is a tudomására kell hozni, hogy az ár tartalmaz-e további baleset-biztosítási vagy önrészcsökkentõ biztosítási tételeket.

 

Ha a vállalatok nem teljesítik kötelezettségeiket, a fogyasztóvédelmi hatóságok dönthetnek úgy, hogy végrehajtási intézkedésekhez folyamodnak.