Két hónapjuk maradt az ügyfeleknek az adategyeztetésre
2019.04.26
Még két hónap áll rendelkezésre az ügyfelek számára, hogy pénzügyi szolgáltatóiknál, így a biztosítóiknál is elvégezzék adataik újraazonosítását. Ezt a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény (Pmt.) írja elõ számukra, hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

A 2017. júniusában hatályba lépett Pmt elõírja, hogy a magyarországi pénzügyi intézményeknek, így a biztosítóknak is, legkésõbb idén június 26-ig teljeskörû ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükrõl. Ennek értelmében az életbiztosítási szerzõdésekkel rendelkezõ biztosító társaságoknak is el kell végezniük azon ügyfeleik teljeskörû átvilágítását, akikkel 2017 júniusa elõtt létesítettek ügyfélkapcsolatot, és akik esetében nem rendelkezik a jogszabály által elõírt adatokkal, dokumentumokkal. Ennek hiányában 2019. június 27-tõl az adott társaságok a hiány pótlásáig nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait.

A Pmt. megváltozott szabályai értelmében a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell a lakossági ügyfelek törvényben elõírt személyes adataival, valamint a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányaik másolatával. Ezen felül ügyfeleik kiemelt közszereplõi státuszát is meg kell állapítaniuk (vagy nyilvánosan hozzáférhetõ adatbázis segítségével vagy az ügyfél által tett nyilatkozat alapján). A vállalati ügyfelek esetében a szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért szükséges a tényleges tulajdonosról tett nyilatkozatok újbóli beszerzése. A hiányos adatokkal, dokumentumokkal rendelkezõ, érintett ügyfeleiket a szolgáltatók a szükséges teendõkrõl részletesen tájékoztatják. Az ügyfelek a még hiányzó, szükséges okmánymásolatokat és nyilatkozatot nem csak a biztosító társaságuk személyes felkeresésével, de postán is beadhatják, sõt, e-mailben is eljuttathatják társaságukhoz, amennyiben azokat a szolgáltató számára már ismert (az ügyféllel általános kapcsolattartásra használt) email-címrõl küldik be. Ezeket a szolgáltató akkor fogadhatja el, ha a másolatok megfelelõ minõségûek, az ügyféladatok jól láthatók, s ez alapján az ügyfél egyértelmûen azonosítható a korábbi átvilágításon már átesett személlyel.

A pénzügyi intézmények nyilvántartásai szerint az ügyfelek jelentõs részérõl még nem állnak rendelkezésre a Pmt. új elõírásainak megfelelõ, a teljeskörû ügyfél-átvilágításhoz szükséges adatok és dokumentumok. A MABISZ arra hívja fel a figyelmet, hogy a fennmaradt két hónapban, a biztosítók értesítését követõen érdemes mielõbb eleget tenni az adatpótlásra történõ felhívásnak, különben fennáll a veszélye annak, hogy az érintett ügyfelek nem tudnak újabb ügyleteket kezdeményezni.