Részlet az egyik biztosítótársaság operációs jelentésébõl: “Ügyfelünk autója Horvátországban, egy ráfutásos baleset következtében mozgásképtelenné vált. A gépkocsi elszállításáról a helyi rendõrség gondoskodott, az ügyfél pedig bérelt autóval folytatta útját. Az ügyfél által készített fotók alapján a szervizelés több, mint 5 munkanapot vett volna igénybe, ezért a gépkocsi hazaszállítását ajánlottuk fel a részére. A sérült gépkocsit és utasait utazásuk utolsó tervezett napján vette fel magyarországi autómentõs partnerünk, és pár óra múlva meg is érkeztek az ügyfél lakcímére.” Az ilyen és ehhez hasonló esetek jól illusztrálják az utasbiztosítások kiegészítõjeként is köthetõ asszisztencia-szolgáltatások értékét. Egy külföldi utazás esetén bármikor történhet olyan baj, ami azonnali segítséget igényel, de nem feltétlenül ismerjük az adott ország nyelvét vagy nem tudjuk, hová forduljunk. Az asszisztencia szolgáltatás a nap 24 órájában rendelkezésre áll, a hívásokat magyar nyelven fogadják és a partnerirodák segítségével gondoskodnak a gyors kiszolgálásról.
De utasbiztosítást nemcsak ezért érdemes kötni. Ha bármilyen balesettel, váratlan megbetegedéssel, esetleg lopással, rablással kapcsolatos gond merül fel külföldön, arra is segítséget, megoldást kínál a biztosító egész nap elérhetõ magyar nyelvû telefonos ügyfélszolgálata, asszisztencia szolgáltatása. És ez nemcsak a távoli, egzotikus országokba tervezett nyaralások esetén jöhet jól. Az ún. Európai Egészségügyi Kártya (EEK) segítségével a magyar utazó a földrészünkön is csak ahhoz a szolgáltatáshoz juthat hozzá ingyenesen, amelyet az adott, az Európai Gazdasági Térséghez tartozó tagállam a saját olyan állampolgárának biztosít, aki nem rendelkezik magán egészségbiztosítással. Bizonyos költségeket és szolgáltatásokat pedig nem fed le az EEK kártya, pl. önrészek (járóbeteg-ellátás esetén az orvosi vizitdíjak, fekvõbeteg-ellátásnál a kórházi napi díjak összege, amely országonként eltérõ lehet), pl. búvárkodás kapcsán felmerülõ keszonkezelés költsége (pl. egy horvátországi nyaralás kapcsán). De az EEK kártya az utasbiztosításokkal szemben nem tartalmaz poggyászbiztosítási, jogvédelmi, felelõsségbiztosítási, valamint asszisztencia szolgáltatásokat sem.
Ehhez képest elgondolkodtató, hogy a rendelkezésre álló becslések szerint az összes utazónak kevesebb, mint a fele köt utasbiztosítást. Pedig, mint a fentebb jelzett példa is mutatja, a termékek és szolgáltatások köre egyre jobban bõvül, és teljesen személyre szabott, a konkrét utazás igényeinek megfelelõ csomag állítható össze. Az utasbiztosítások széles skálájából választhatunk, a célországtól (Európán belüli és kívüli célpont), az út jellegétõl (turizmus, tengerparti nyaralás, üzleti út, fizikai munkavégzés, sport, stb.), a használt közlekedési eszköz szerinti kiegészítõ védelemtõl (jellemzõen autós vagy repülõút kapcsán) függõen, különbözõ összetételû és biztosítási összegû fedezeteket.
Mindezt nagyon gyorsan, a digitális kor igényeinek megfelelõen tehetjük meg, a biztosítási védelem igénylése ugyanis interneten, okos telefonon vagy akár bankjegy automatán (ATM) keresztül is lebonyolítható, s a díjfizetést is beleértve néhány perc alatt elvégezhetõ. S bár ma már a szerzõdéskötõk kb. háromnegyede él is ezekkel a lehetõségekkel, de természetesen a biztosítások elérhetõek a hagyományos csatornákon, a biztosító irodájában, közvetítõjénél, utazási irodákban is. Fontos azonban, hogy még az utazás megkezdése elõtt gondoskodjunk a szerzõdés megkötésérõl, mivel a magyar határ átlépése utáni igénylés alapján a biztosító jellemzõen nem teljesít kifizetést.
A kiegészítõ szolgáltatások közül a gépjármû-asszisztencia mellett egyre népszerûbb az útlemondás biztosítás, ami rendkívül hasznos lehet pl. egy vírusos megbetegedés esetén, ha az elõre lefoglalt utazást, repülõjegyet le kell mondani. Az útmegszakításra kiterjedõ szolgáltatás keretében pedig pl. egy betegség vagy baleset miatt megszakított utazásnál az utazás fennmaradó részére vonatkozó utazási díjat térítik vissza. Kevesen tudják, és egyelõre kevesen élnek azzal a lehetõséggel, hogy repülõgépes út esetén a három órát meghaladó késésnél (az érkezési idõpont számít), járattörlés esetén, vagy ha az utas túlfoglalás miatt nem fér fel a gépre. egy uniós rendelet alapján kártalanítás is jár a légitársaságok részérõl. Akár a sikerdíj mentes ügyintézésre is köthetõ kiegészítõ biztosítás.
Mindenkor tartsuk azonban szem elõtt, hogy a szerzõdés részét képezõ szerzõdési feltételek pontosan rögzítik, mire terjed ki a biztosítás (mely kockázatokra, és milyen összegig vállal a biztosító fizetési kötelezettséget) és mire nem vonatkozik a kockázatviselés (milyen eseményekkel, magatartással kapcsolatos kockázatot nem vállal a biztosító). Ezért mindenképp szükséges elolvasni a szerzõdési feltételeket a szerzõdéskötés elõtt!
Végül pedig a MABISZ ajánlása egy infografikában összefoglalva, hogy mire figyeljünk, ha autóval indulunk nyaralni:
- Készítsük fel a kocsit mûszakilag. Figyeljünk arra, hogy minden szükséges dokumentum nálunk legyen!
- Tájékozódjunk az autópálya díjak, matricák szükségességérõl a célországban és tranzit országokban is. Próbáljunk tájékozódni a helyi autózási szokásokról. (Pl. a távolsági fényszóróval villogás mit jelent az adott országban: „Elengedlek, gyere” vagy „Állj, jövök”.)
- Az autóban soha ne maradjanak õrizetlenül iratok vagy értékes/értékesnek látszó tárgyak! Nem csak az eltûnt poggyász fog hiányozni, hanem a megrongált zár vagy üvegfelület gyors javíttatása sem egyszerû feladat. (Ide tartozhat a trükkös lopás is, amikor elterelik a figyelmet vagy kicsalogatják a gyanútlan utasokat az autóból.)
- Válasszunk az utasbiztosításhoz assistance kiegészítõ elemet, illetve gyõzõdjünk meg róla, hogy ilyet tartalmaz a biztosításunk!
- Ha baj van, hívjuk az assitance partnert! Mentsük el indulás elõtt ezt a telefonszámot és a kötvényszámot is jegyezzük fel. Amikor baj van, akkor az ember pont ezt nem szokta megtalálni…