Módosulhat a PSZÁF-ról szóló törvény
2011.06.16
Az új Alaptörvénnyel való összhang megteremtése érdekében módosítaná a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletérõl (PSZÁF) szóló törvényt a parlamenthez a gazdasági és informatikai bizottság által benyújtott törvényjavaslat, amely egyúttal bõvítené a felügyelet szabályozási jogkörét is.

Az Országgyûlés 2010. december 13-án fogadta el a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletérõl szóló törvényt (Psztv.), amely önálló alkotmányos szervként határozta meg a PSZÁF jogállását. A felügyelet a Psztv. szerint Magyarország pénzügyi közvetítõ rendszerének felügyelõ, ellenõrzõ és szabályozó szerve, amely felelõs a pénzügyi közvetítõ rendszer zavartalan mûködéséért - ismerteti a javaslat indoklása. Az új szabályozás mind mikro-, mind makroprudenciális szempontból érintette a felügyelet pénzügyi felügyeleti hatósági feladatait, szélesítette a fogyasztóvédelem területén betöltött szerepét, s új jogintézményként létrehozta a Pénzügyi Békéltetõ Testületet.

Az Alkotmány módosítása a felügyelet elnökét rendelet kiadására jogosította fel, amelynek kiadására a törvényben meghatározott feladatkörében kerülhet sor. Az Alaptörvény 23. cikke intézményesíti az önálló szabályozó szervet és annak alapvetõ szervezeti, jogállásra vonatkozó követelményeit, de külön nem nevesíti a felügyeletet. A Psztv.-ben ezért rögzíteni kell, hogy a felügyelet önálló szabályozó szerv. A törvényjavaslat ezért az Alaptörvénnyel összhangban rendezi a Psztv. szervezeti szabályait, rendelkezik arról, hogy a felügyelet két alelnökének kinevezésére, a munkáltatói jogkör, valamint a megbízatás megszûnésével kapcsolatos jogosítványok gyakorlására a felügyelet elnöke jogosult.

A javaslat tartalmazza a felügyelet gazdálkodására vonatkozó szabályok jogtechnikai jellegû pontosításait, illetve a felügyelet folyamatos likviditásának biztosítása érdekében szükséges módosítást. A felügyelet bevételei — a felügyeleti bírságból származó bevétel kivételével — a javaslat szerint kizárólag a saját mûködésével összefüggõ kiadásokra és a törvényben meghatározott célok megvalósítására fordíthatók.

A felügyelet bevételeibõl évente — a felügyeleti bírságból származó bevétel kivételével — legfeljebb a tárgyévi bevétel 20 százalékának megfelelõ mértékig tartalékot képezhet, amely kizárólag a mûködés fedezetére használható fel, más célra nem vonható el, és a tárgyévet követõen kötelezettségvállalással terhelt maradványnak minõsül. A felügyelet elnöke a PSZÁF által foglalkoztatottak részére hitelintézet útján nyújtott lakáscélú munkáltatói kölcsön alapján fennálló követelésrõl — legfeljebb a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezésével megállapított adómentes összeghatárig — lemondhat. A módosítás révén lehetõvé válik a civil fogyasztóvédelmi szervezetek fogyasztók érdekének védelmében végzett tevékenységének támogatása is.

A javaslat indoklása szerint a Psztv. hatálybalépése óta eltelt idõszak tapasztalatai, valamint a piaci szereplõk részérõl érkezett kezdeményezések szerint célszerû és indokolt lenne a szabályozási kompetenciák bõvítése. Ennek megfelelõen a törvényjavaslat - a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény rendelkezéseihez hasonlóan - felhatalmazást ad a felügyelet elnöke számára, hogy rendeletben állapítsa meg a pénz-, tõke- és biztosítási piac szervezetei, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, továbbá a foglalkoztatói nyugdíj szolgáltató tekintetében az igazgatási-szolgáltatási díj mértékére, valamint a díj beszedésére, kezelésére, nyilvántartására, visszatérítésére vonatkozó részletes szabályokat.

A piaci szereplõk részérõl igényként fogalmazódott meg a függõ és független biztosításközvetítõi, valamint a pénzügyi szolgáltatás közvetítõi hatósági képzésre, a hatósági képzés során szerzett, a felügyelet által kiadott pénzügyi szolgáltatás közvetítésére feljogosító tanúsítvány megszerzésének feltételeire és érvényességének követelményeire vonatkozó szabályozás hatékonyabbá és rugalmasabbá alakításának igénye is, ezért a javaslat e tárgykörben felhatalmazást adna a felügyelet elnöke számára a részletes szabályok rendeletben történõ megállapítására.

Az ágazati törvényekben történõ szerteágazó szabályozás helyett – a fogyasztói érdekek hatékonyabb védelme érdekében – a javaslat szerint a Psztv.-ben kerülne sor a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos PSZÁF rendeletek megalkotására vonatkozó felhatalmazás megadására. A javaslat indoklása szerint az önálló szabályozási hatáskör fontosságát igazolja, hogy a Psztv. hatálybalépése óta eltelt mintegy öt hónap alatt már hat PSZÁF rendelet kihirdetésére került sor, és számos rendelet elõkészítése folyamatban van. A javaslat rögzíti azt is, hogy az alaptörvény alapján a Psztv. mely rendelkezései minõsülnek sarkalatosnak. A törvény elfogadása esetén 2012. január 1-jén lép hatályba.