Megszûnhet a kötelezõen elõírt bonus-malus rendszer
2011.06.16
Néhány éven belül megszûnhet a kötelezõen elõírt bonus-malus rendszer. Ennek egyik elõfeltétele, hogy 2011. június 15-tõl megváltozik a bonus-malus fokozatok ellenõrzésének rendszere – jelentette be a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Egy 2011. június 15-étõl hatályos minisztériumi rendelet alapján a bonus-malus fokozatok biztosítói ellenõrzésének rendszerét, a korábbi „BOMA-rendszet” a Kártörténeti Nyilvántartás (KÁNYA) rendszere váltja fel. A kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosító váltásnál megszûnik a biztosítók közötti, papír alapú adatcsere, helyette a biztosítók a Kártörténeti Nyilvántartásból tudják lekérdezni az ügyelek kártörténeti adatait. A KÁNYA-rendszert a biztosítók 2010. január 1-jétõl, a kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosításról szóló törvény hatályba lépése óta folyamatosan töltik fel adatokkal.

„A Kártörténeti Nyilvántartás rendszerével a korábbi rendszernél gyorsabb, biztonságosabb, és ennek köszönhetõen a fogyasztói érdekeket jobban szolgáló rendszer lép életbe” – jelentette ki Molnos Dániel, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) fõtitkára. A Kártörténeti Nyilvántartási rendszer kiépülése újabb lehetõség arra, hogy a biztosító társaságok kockázatarányosabb díjat tudjanak felszámolni ügyfeleiknek, mivel az a korábbinál „zártabbá” teszi rendszert. Így, késõbb akár évtizedekre is visszakereshetõk lesznek a kármentesek vagy a balesetet okozók adatai.

A Kártörténeti Nyilvántartási rendszert több európai országban már több évvel, sõt évtizeddel ezelõtt bevezették. Ausztriában 1994 óta, Németországban még ennél is régebben, 1992 óta hasonló rendszer tartja nyilván a gépjármûvek üzembentartóinak adatait.

„A Kártörténeti Nyilvántartás rendszere újabb, jelentõs lépés egy, a legjobb európai tapasztalatokat ötvözõ rendszer létrehozásához, ami pontosabbá, gyorsabbá, egyszerûbbé és hatékonyabbá teheti a kgfb-rendszerét – jelentette ki a MABISZ fõtitkára.

A Magyar Biztosítók Szövetségének javaslata, hogy 2015-ig maradjon fenn a jelenlegi, egységesen szabályozott, kötelezõen elõírt bonus-malus rendszer, ezt követõen pedig a biztosítók teljes szabadságot kapjanak abban, hogy milyen kedvezmény-rendszert alkalmaznak. A balesetet okozókat magasabb díjjal „büntetõ”, a kármenteseket alacsonyabb díjjal „jutalmazó” rendszernek már most is csak a struktúráját, az egyes osztályokba való átléptetés szabályait határozza meg a jogszabály. A kedvezmény konkrét mértékének megállapítása már több éve a biztosító társaságok kompetenciája és a verseny része. A KÁNYA-rendszer 2010. január 1-jétõl töltik fel a biztosítók, így 2015. január elsejére már megfelelõ – öt évnyi - adat áll majd a biztosító társaságok rendelkezésre az új ügyfelek kockázatának megítéléséhez.

Európában többnyire már az 1990-es évek közepétõl eltörölték a kötelezõen elõírt bonus-malus rendszert, ennek ellenére a társaságok nagy része továbbra is a régi, az ügyfelek által megszokott, jól bevált metódust alkalmazza.