Ma reggel leállt a Malév – mit tehetnek az utasok?
2012.02.03
Hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülõtéren, hogy a Malév járatait törölték - értesült az MTI egy utastól pénteken. A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) vállalja, hogy a Malév hozzá forduló utasai jogainak érvényesítése érdekében fellép - közölte a szervezet.

Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úticéljukat, de sokan visszautaznak a városba - tapasztalta az MTI tudósítója a Liszt Ferenc Repülõtéren a reggeli órákban.

Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani, a számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója. Akik pénteken, vagy a következõ három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz - javasolta Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke. Azok, akik a következõ hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa késõbb dõlhet el.

Külföldön 3.726-n vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3.470-n \"ragadtak\". A mai járat Helsinkibõl érkezett utoljára. A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7.7000 utas elszállítása érdekében.

Közleményében a Malév azt ígérte, hogy más járatokra történõ átfoglalással, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával a jegyek tulajdonosainak segítséget nyújt célállomásra való eljutásához.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak (az alábbi telefonszámon: Magyarországról: 06-40-21-21-21, Külföldrõl: +36-802-11-11) tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetõségeik vannak a kártalanításra.

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelõzõen vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követõ három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelõzõen a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem késõbbi idõpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévõ menetjegyek más járatokra történõ átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával - írja a Malév.

Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének utasbiztosítási bizottságának vezetõje elmondta, sajnos a csõd vis major esetnek minõsül, ezért az utasbiztosítás sem érvényes rá. Csak azok számíthatnak arra, hogy visszakaphatják a jegyük árát, akik külön kötöttek csõdbiztosítást is. Erre természetesen a Malév esetében ma már nincsen lehetõség. Sokan azt hiszik, a storno biztosítás fedezi a csõdre is a kártalanítást, de ez sem igaz, mert csak arra az esetre szól, ha valaki lemondja az utat. A szakember szerint egy, esetleg a Malév helyén alakuló új cég természetesen ugyancsak nem vállalja át az utasok kártalanítását.
A Malév csoportos létszámleépítésre készül, csak az operatív mûködéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert - közölte a rendkívüli vagyonfelügyelõ.