Tömegével hozzuk be a használtautókat Magyarországra
2012.02.06
Az elmúlt év utolsó negyedében már több import használt autóra került rendszám, mint újra: az év egészét tekintve 3 új autóra 2 használt kocsi behozatala jutott – írja a Napi.

A 11,3 ezer új kocsira 12,3 ezer darab használt jutott - értesült a Napi Gazdaság Online piaci forrásokból. Az utolsó negyedév fejleményeivel együtt 2011 egészében a DataHouse adatai szerint több mint 31 ezer \"second hand\" autót helyeztek forgalomba - ez az egy évvel korábbi közel duplája -, szemben a 45,1 ezer darabos újautó-regisztrációval. Tavaly így 6 új autóra 4 használt jutott, míg 2010-ben 7:3, 2009-ben pedig 8:2 volt ez az arány.

A magyarországi elõéletû használt autók piaca, ha kevésbé látványosan is, de szintén élénkült. Az elmúlt évben 440,6 ezer autó cserélt gazdát, ami a 2010-est bõ húszezerrel, azaz 5 százalékkal múlja felül, ám gyakorlatilag megegyezik a 2009-essel.

Az import növekedését a minõségi használtautókínálat csökkenése indokolja - kommentálta az adatokat Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója. Hozzátette: a behozatallal ugyanakkor az ismeretlen elõélet miatt nagyobb kockázatot vállaltak a vevõk.

A használtimport a második félévben pörgött fel, egyrészt azért, mert 2011 július 22-étõl a vevõk számára elõnyösen változott a regisztrációs adó kiszámításához alkalmazott avultatási táblázat, azaz csökkent a közteher. Az is közrejátszott, hogy 2012-re a regadó jelentõs növekedése volt várható a legtöbb kategóriában.
A szakember rámutatott: a szakma az adóhatósági definíció alapján határozzák meg mi számít használt autónak. E szerint a 6 ezer kilométernél többet futott és a 6 hónaposnál idõsebb kocsik tartoznak ide, szemben a KSH módszertanában szereplõ kritériummal, amely a két évesnél régebbi autókat sorolja a használtak közé.

Fojt Attila, Magyar Gépjármû-kereskedõk Országos Egyesületének (MGOE) elnöke az idén az újautó-piacon 10 százalék körüli növekedést valószínûsít, míg a használtimport terén ennél szerényebb bõvülésre van kilátás. A növekedésre a legnagyobb kockázatot a forintárfolyam jelenti: ha 285 körül stabilizálódna az euró, az be tudná indítani a piacot. A szakember szerint lényeges lenne a hitelezési piac beindulása is, ami pozitív hatással lenne az értékesítésre és a korszerûtlen autók lecserélésére, mivel az elmúlt években nõtt a személygépkocsi-park átlagéletkora.