Autóhitelek: a többség fogja a fejét!
2012.02.15
Miközben az elmúlt 6 év során a magyarok mintegy 1600 milliárd forint hitelt vettek fel autóvásárlásra, a hitel kiválasztására a vásárlók zöme alig 1-2 órát fordított – derül ki a Budapest Bank felmérésébõl. A kutatás arra is rávilágított, hogy míg a megkérdezettek fele az elmúlt években azt a hitelt vette fel, amelyet elõször talált, a többség ma már másképp állna ehhez a kérdéshez. A pénzügyi tudatosság növekedését jelzi, hogy több idõt szánnának a hitelekkel kapcsolatos informálódásra, és már nemcsak az autókereskedõnél, hanem a bankoknál is tájékozódnának a lehetõségekrõl.

A Budapest Bank felmérést végzett, amelynek során többek között azt vizsgálta, hogy az elmúlt hat évben autójukat részben vagy egészben hitelre vásárlók milyen szempontok alapján választották ki a megvásárolt személygépkocsit és az ehhez kapcsolódó finanszírozási formát. Azt is megkérdezték, hogy a kutatásban részt vevõk mennyi idõt fordítottak az autóvásárláshoz kapcsolódó egyes tevékenységekre, és hogy az elmúlt idõszak tapasztalatai nyomán mit csinálnának másként a jövõben, ha autóhitelt kellene felvenniük.

Nagyrészt hitelbõl vásároltunk, ennek kiválasztására azonban kevés idõt szántunk

A kutatásban megkérdezettek az elmúlt hat évben átlagosan két és fél millió forint értékû személygépkocsit vásároltak, amelyre jellemzõen másfél millió forintos hitelt vettek fel, átlagosan hat éves futamidõre. Dacára a viszonylag hosszú futamidejû, nagy összegû hiteleknek, a megfelelõ finanszírozási konstrukció kiválasztására alig fordítottak idõt.

Az autóvásárlás során a válaszadók 65%-a számára az autó ára illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú elõnyök (pl. az alacsony fogyasztás vagy az olcsó szervizelés) jóval kisebb jelentõséggel bírtak a döntés során. Az árérzékenység azonban a finanszírozási konstrukció kiválasztása során nem jelentkezett: az évekre szóló eladósodás ellenére a válaszadók harmada kevesebb, mint egy órát, másik harmada mindössze 1-2 órát töltött ezzel.

A használt autót vásárlók kb. háromszor, az új autót vásárlók kb. kétszer annyit foglalkoztak saját bevallásuk szerint az autó kiválasztásával, mint a finanszírozással kapcsolatos ügyekkel (a konstrukció kiválasztásával és a hitel- illetve lízingügyintézéssel). Míg a megkérdezettek átlagosan öt autót néztek meg személyesen, addig a hitelek közül jellemzõen csak kettõt hasonlítottak össze, a válaszadók fele pedig elfogadta az elsõ szembejövõ ajánlatot.

A kényelem volt a legfõbb szempont

A hitel kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alacsony törlesztõrészlet, az ügyintézés egyszerûsége és gyorsasága volt a megkérdezettek számára valamint az, hogy mindent egy helyen lehetett intézni. Használt autó esetében például általában a kereskedõ intézte az eredetiségvizsgálatot és a mûszaki állapotfelmérést is. A legtöbben az autókereskedõknél tájékozódtak a finanszírozási formákról is, a válaszadók közel 80%-a pedig itt kötötte meg hitelszerzõdését is. Azok közül, akik hitelüket az autókereskedõn keresztül vették fel, 40% mondta, hogy megnézett egyéb finanszírozási lehetõségeket is, 35% viszont egyáltalán nem járt utána más konstrukciónak. A megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy azért választotta az adott konstrukciót, mert nem volt kedve illetve ideje több ajánlatnak utánanézni.

A kellõ tájékozottság hiányára utal, hogy a válaszadók egyharmada nem tudja, mit jelent a THM, 42% pedig azt mondja, a hitelajánlatok túl bonyolultak, így nem is tudja õket összehasonlítani. A megkérdezettek háromnegyede nem is vett más konstrukciót figyelembe, mint amit a kereskedõ ajánlott. A közvetlenül a banktól igényelhetõ autófinanszírozást például a válaszadók mindössze 24%-a vette fontolóra a hitel kiválasztása során.

Ma már másképp csinálnák

A hitelekkel kapcsolatos attitûd változását ugyanakkor jól mutatja, hogy a kutatásban résztvevõk 73%-a ma már úgy gondolja, hogy érdemes alaposan utánajárni a különbözõ hitelajánlatoknak, mert nem igaz, hogy nincs nagy különbség közöttük. Meglévõ hitelével a megkérdezettek több mint fele nem igazán elégedett, 71% pedig azt állítja, hogy ha most kellene autóhitelt felvennie, több idõt fordítana annak kiválasztására. Egy új hitel esetében fontos szempont lenne a korábbihoz képest kisebb törlesztõrészlet (66%) és a rövidebb futamidõ (52%). A válaszadók fele ma már biztosan utána nézne a bankokon keresztül elérhetõ finanszírozási lehetõségeknek is, 71%-uk pedig hasznosnak tartaná, ha az autóhitellel kapcsolatos ügyeket közvetlenül a bankfiókban is lehetne intézni.

Ezüst Suzuki volt a legnépszerûbb

  • A megkérdezettek közül a legtöbben alsó- illetve középkategóriás autót vásároltak, a legnépszerûbb márka a Suzuki (23%) volt, ezt követte sorrendben az Opel (13%) és a Ford (9%).
  • Az 50-59 évesek közül az átlaghoz képest többen választottak Suzukit, míg az Opel a 30-39 éves korosztályban volt az átlagosnál gyakoribb.
  • A megvásárolt autó színe leggyakrabban ezüst (19%) vagy kék (17%), de népszerûek a fekete (12%) és fehér autók is (11%).
  • A felmérés eredménye szerint a férfiak inkább a hagyományos színeket preferálják (ezüst, fehér, fekete, kék), a nõi vásárlók szívesebben választanak színesebb (például piros, zöld, narancssárga, bordó vagy aranyszínû) autót.
  • A többség az extrákra nem sajnálta a pénzt: 53% az alapfelszereltségnél magasabb, 21% pedig sok extrával bíró autót vásárolt.
  • A használt autót vásárlók esetében a férfiak 60%-a nem kért segítséget az autó mûszaki állapotának felméréséhez, sõt, minden második nõ is maga döntött arról, hogy a kiválasztott autó megfelelõ mûszaki állapotban van-e.
  • Az autó kiválasztása során a legtöbben az autókereskedõ véleményét kérték ki (43%), de sokan tájékozódtak az internetes blogokról, fórumokról is (34%). A fiatal, 23-29 éves korosztályra ez utóbbi különösen jellemzõ volt: ezen csoport közel fele a világhálót használta tájékozódás céljából.