Növekvõ fizetõképtelenség a casco-piacon!
2012.03.08
Hiába zuhant másfél év alatt csaknem 30 százalékkal az átlagos online casco-díj, annak jelenlegi 64 ezer forintos mértéke is egyre növekvõ számú autósnak jelent vállalhatatlan összegû kiadást – derül ki a kotelezo.hu internetes szakportál több mint 23 ezer aktív internet-felhasználó körében elvégzett felmérésébõl. A hazai autóállomány elöregedése szintén vezetõ oka a casco-kötésszám stagnálásának.

Az aktív internethasználó autósok 71 százalékának a kötelezõn kívül semmilyen autós biztosítása nincsen, ám ez az érték még mindig jóval kedvezõbb a teljes országos átlagnál, ahol a casco-lefedettség továbbra is a 20 százalék körüli szinten mozog. A kotelezo.hu elõször tavaly, majd idén ismételten feltette a kérdést az érintett autósoknak, hogy miért nem kötöttek cascót a jármûvükre.


„A jelentõs díjcsökkenés ellenére tavalyhoz képest három százalékponttal többen, a válaszadók 54 százaléka hivatkozik a magas díjakra, mint kizáró tényezõre – mutat rá Lantos Lóránt, a kotelezo.hu portál vezetõje. – Nyilvánvaló, hogy az autósok jelentõsen növekvõ terhei, így a dráguló üzemanyag vagy éppen a baleseti adó bevezetése is hozzájárul ahhoz, hogy ezen a területen a biztosítottság szintje nem képes növekedni.”

Arra a kérdésre, hogy mekkora az a küszöb, ami alatt ezek az autósok már hajlandóak lennének cascót kötni, az érintettek csaknem 90 százaléka azt válaszolta, hogy csak 40 ezer forint alatt fontolná meg ezt a lehetõséget. Ez a szint még az elmúlt években tapasztalt díjzuhanás után is messze van az elérhetõtõl: jelenleg az online casco-díjak átlaga 64 ezer forint körül mozog, egyéb csatornákon átlagosan további 20-30 százalékkal drágábban lehet teljes körû cascóhoz jutni.

A hazai jármûpark átlagos életkora 12 év, ezért nem meglepõ, hogy a válaszadók 37 százaléka az autója kora miatt nem talált megfelelõ casco biztosítást a jármûvére – ez az érték egy százalékponttal magasabb a tavalyinál. Az autó értékétõl és az egyes biztosítói ajánlatoktól függõen általában 5-8 éves korig érdemes teljes körû cascót kötni, a biztosítók a legtöbb esetben eleve ki is kötnek egy maximális életkort.

A fenti életkor felett is növelhetõ azonban néhány ezer forintért is a biztonság szintje, akár a kötelezõhöz köthetõ kiegészítõ biztosítások (kátyú, szélvédõ, stb.), akár saját hibás karambol esetén az átlagos kár mértékéig térítõ mini casco formájában. Kizárólag ezeknek a részkárokra kiterjedõ biztosításoknak köszönhetõ, hogy a cascót megkövetelõ finanszírozott autók számának csökkenése ellenére is gyakorlatilag szinten maradt a casco-szerzõdések száma a tavalyi év végére. (2011: 808 ezer; 2010: 799 ezer – forrás: MABISZ)

„A piacra a korlátozott fizetõképesség mellett a tájékozottság alacsony szintje is jellemzõ – folytatja az elemzést Lantos Lóránt. – Az autósoknak még mindig alig több mint fele van tisztában a casco-díjak csökkenésével, így nem véletlen, hogy sok cascóval rendelkezõ megkérdezett jármûtulajdonos tájékozódás nélkül hosszabbítja évek óta ugyanazt a szerzõdését, akár évi 25-30 ezer forintot is ’ajándékozva’ ezzel a biztosítónak.”