Innováció nélkül már a stagnálásnak is örülhetnek a biztosítók - interjú
2012.03.26
A díjbevételek és az eredményesség szempontjából nem várható áttörés a biztosítási piacon az idei évben, de már egyfajta stagnálás is ambíciózus célkitûzésnek számít – mondta el Csonka István, a Groupama Garancia Biztosító értékesítési és marketing területeiért felelõs vezérigazgató-helyettese a Tanácsadó magazin márciusi számában adott interjújában. Szerinte innovációkkal, új megoldásokkal lehet tartani a korábbi szintet, miközben az értékesítésben a multicsatornás modell tud sikeres lenni.

(Az interjú teljes szövege a Tanácsadó magazin március 19-én megjelent számában olvasható, vagy letölthetõ innen: www.tanacsadomagazin.hu)

A tavalyi év elején megfogalmazott tervekhez képest, és a gazdasági válság második hullámának hatásait tekintve milyen eredményekkel zárta tavalyi évét a Groupama Garancia Biztosító díjbevétel és jövedelmezõség szempontjából, és mik a 2012-es évre megfogalmazott célkitûzések?

Ha értékelnem kellene az elmúlt évet, azt tudom mondani, hogy alapvetõen a várakozásaink szerint alakult. Szerencsére a 2010-es évihez hasonló, hatalmas kifizetéseket generáló természeti katasztrófák elkerülték az országot, ugyanakkor az év második eléfélévben felerõsödõ pénzügyi válság, az árfolyamok kedvezõtlen alakulása, a fogyasztás bõvülésének elmaradása kellemetlen meglepetés volt, hiszen ez természetesen rányomta bélyegét a biztosítási szektorra is. Tapasztalhattunk ugyanakkor kellemes meglepetéseket is, ezek közé sorolnám például a mezõgazdasági biztosítások kiemelkedõen jó eredményét a tavalyi évben, ugyanakkor – maradva a nem-életbiztosítási területnél – az év elején még nem számítottunk az egyes ágazatokban dúló árverseny ilyen mértékû fokozódására, illetve a baleseti adó bevezetésére sem.

Hogy ezek után milyen célokat tûztünk ki az idei évre? Természetesen nem szakadhatunk el a valóságtól, így a gazdaság és a biztosítási piac kiszámíthatatlansága miatt díjbevételeinket az élet- és a nem-életbiztositási területen egyaránt a 2010-es szinten tervezzük tartani, a 2011-es eredményességi szintünk mellett. Úgy gondolom azonban, ez a terv −figyelembe véve a magyar gazdaság stagnáló piaci környezetét −ic, ambíziózus célkitûzésnek számít.

Összességében milyen évre számít a magyar biztosítási piacon, mik lehetnek azok a kitörési pontok, amelyek valamelyest javíthatnak a piac eredményein, és milyen új termékekkel/szolgáltatásokkal készül az idei évre a Groupama Garancia?

Ahogy fent is utaltam rá, a 2012-es évtõl nem várok áttörést, egyelõre stagnálásra számítok, mind az eredményesség, mind a bevételek szempontjából. Ez azonban természetesen nem jelenti azt, hogy ne dolgoznánk ebben az évben is intenzíven szolgáltatásaink színvonalának folyamatos emelésén vagy termékeink fejlesztésén. Úgy gondolom ugyanis, hogy egy olyan piacon, ahol a lakoságnak egyre korlátozottabbak a pénzügyi lehetõségei, és ahol a verseny kérlelhetetlenül lefelé nyomja a biztosítási díjakat, az innovációnak különösen nagy jelentõsége van.

Ami az értékesítési stratégiát illeti: a megváltozott piaci környezet hatására szükséges-e az értékesítési csatornák összetételének felülvizsgálata, az értékesítési stratégia megújítása? Mely csatornákra helyezi a hangsúlyt az idei évben a biztosító, lesz-e változás ezen a területen?

Tapasztalatunk szerint a megváltozott piaci körülmények hatására az ügyfelek nemcsak biztosítási szerzõdéseiket, hanem a biztosítótársaságot is egyre tudatosabban választják ki. A döntéshozatalban a díj mellett ugyanis egyre nagyobb szerepet játszik a szolgáltatás minõsége és a szolgáltatási csomag tartalma is. A Groupama Garancia Biztosító arra törekszik, hogy átalakított multicsatornás szervezetén belül megtalálja, hogyan tud az adott termékrõl a lehetõ leggyorsabban átfogó tájékoztatást nyújtani az ügyfeleknek. Fontos látni, hogy az alternatív csatornák elterjedése mellett egyes szolgáltatási csomagok, például életbiztosítások esetében továbbra is elengedhetetlen a személyes tanácsadás a szerzõdéskötés elõtt.