Ami a huszonegyedik századi belsõ piacon egyszerû regisztrációs eljárás lehetne, az – a szabályok sokfélesége és a számtalan egymásnak ellentmondó követelmény miatt – még ma is nehézkes és hosszadalmas adminisztratív folyamat. Az eljárás lefolytatása átlagosan 5 hetet vesz igénybe, és megközelítõleg 400 eurós költséget jelent mind a polgárok, mind a vállalkozások számára. E problémák ráadásul jócskán akadályozzák az áruk, a szolgáltatások és a munkavállalók szabad mozgását, és ennek következtében a növekedést és a munkahelyteremtést is Európában.
Az Antonio Tajani bizottsági alelnök által elõterjesztett javaslat korlátozni kívánja a más EU tagállamokból származó gépjármûvek újbóli nyilvántartásba vételét; például azok a polgárok, akik egy másik tagállamban dolgoznak és munkaadójuk által regisztráltatott autót használnak, nem lesznek kénytelenek azt ismételten nyilvántartásba vetetni. Általában véve az autók, kisteherautók, autóbuszok és kamionok újbóli nyilvántartásba vételéhez szükséges formalitásokat jelentõsen egyszerûsíteni fogják olyan alkalmakkor, mint például egy másik uniós országba költözés vagy használt autó vásárlása másik uniós országban. Ezentúl lehetetlen lesz lopott autót regisztráltatni egy másik EU országban. Az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások is sokat takarítanak majd meg, mert gépjármûveiket újbóli nyilvántartásba vétel nélkül vihetik át egy másik uniós országba a nagyobb vakációk idején. Amúgy ez a turisták számára is jó hír, mert várhatóan olcsóbb lesz az autóbérlés a mai javaslat jóváhagyása után.
Az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Durão Barroso, kijelentette: „Mai javaslatával a Bizottság amennyire csak lehet, meg kívánja könnyíteni a polgárok és a vállalkozások számára, hogy gépjármûvüket az Unión belül más országba vigyék vagy regisztráltassák. A gépjármûvek határokon átnyúló nyilvántartásba vételének nagy mértékben leegyszerûsített szabályai és az adminisztratív terhek jelentõs csökkenése egy lépéssel közelebb visz bennünket a belsõ piac – növekedésünk és foglalkoztatásunk motorja – zavartalan mûködéséhez. ”
Antonio Tajani, ipar- és vállalkozáspolitikai biztos, az Európai Bizottság alelnöke a következõképpen nyilatkozott: „Húsz évvel a belsõ piac hatályba lépése után elfogadhatatlan, hogy továbbra is ennyi akadály álljon a polgárok és a vállalkozások elõtt. Javaslatunk véget vet jó néhány gépjármû-regisztrációs ügyintézésnek és hosszadalmas eljárásnak. Ez jelentõs megtakarítást jelent majd a gépjármû-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások számára. Az intézkedéseken a gazdaság egésze nyerni fog, a turizmus pedig különösen.”
Radikálisan csökkennek a gépjármûvek másik uniós országban való újbóli nyilvántartásba vételéhez szükséges formalitások
A ma elõterjesztett javaslat könnyebbséget jelent azoknak, akik az év egy részét egy másik EU országban töltik, és jelenleg gyakran kénytelenek ismételten nyilvántartásba vetetni gépjármûvüket. A javaslat bevezeti azt az alapelvet, hogy a gépkocsit abban az uniós tagállamban kell nyilvántartásba venni, ahol a tulajdonos él, és más uniós tagállamok nem kérhetik tõle, hogy azt náluk is nyilvántartásba vetesse, még akkor sem, ha a gépjármû tulajdonosa hosszabb idõt tölt e tagállamokban.
Amennyiben a javaslatot az Európai Parlament és a Tanács is elfogadja, az az alábbi elõnyökkel fog járni:
- Azoknak a polgároknak, akik az év egy részét egy másik uniós országban lévõ nyaralójukban töltik, autójukat nem kell ott újra nyilvántartásba vetetniük.
- Azoknak, akik véglegesen más uniós országba költöznek, 6 hónapjuk lesz arra, hogy autójukat ott újra nyilvántartásba vetessék.
- Azoknak a polgároknak, akik használt autót vásárolnak vagy adnak el egy másik uniós országban, nem kell újabb mûszaki ellenõrzésekkel, sem adminisztratív problémákkal számolniuk.
- Azoknak a polgároknak, akik egy másik uniós országban dolgoznak, és munkaadójuk által az adott országban regisztrált autót használnak, azt ezentúl nem kell ismételten nyilvántartásba vetetniük saját országukban.
- Az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások gépjármûveiket újbóli nyilvántartásba vétel nélkül vihetik át egy másik uniós országba a nagyobb vakációk idején (pl. ugyanazokat az autókat tarthatják a tengerparton a nyári szabadságok alatt, és az Alpokban télen). Ezzel alacsonyabbak lesznek a gépjármû-kölcsönzés költségei.
- A vállalatok esetében is ugyanez az elv érvényesül: az autókat, kisteherautókat, autóbuszokat és kamionokat abban az EU tagállamban kell nyilvántartásba venni, ahol a cég központi irodája van, és ezt a többi uniós tagországnak el kell fogadnia.
- A nyilvántartást végzõ hatóságok között szorosabb lesz az együttmûködés, ami megkönnyíti a lopott autók nyomon követését. Lehetetlen lesz lopott autót regisztráltatni egy másik EU országban.
- Számos ellenõrzést teljes egészében eltörölnek, mivel a hatóságok az autókra vonatkozó összes szükséges mûszaki információt közvetlenül is megkaphatják az eredetileg regisztráló országban mûködõ hasonló szervektõl.