Üzemanyag-megtakarítás: a Magyar Tudományos Akadémia is keresi a megoldást
2012.04.23
A közlekedés biztonságának javítását, jelentõs üzemanyag-megtakarítást és a gépjármûvek károsanyag-kibocsátásának csökkenését is eredményezhetik azok a kutatások, amelyek az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetben folynak gazdasági-ipari szereplõk bevonásával. Az együttmûködés jó példája a felfedezõ kutatásokon alapuló, innovatív ipari alkalmazásnak.

\"Az intelligens, vezetõ nélküli irányítást lehetõvé tevõ módszereket világszerte nagy érdeklõdés övezi\" – mondta Bokor József akadémikus, az MTA SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának vezetõje. A megkülönböztetett figyelem nem véletlen: az eredmények nem csupán az autóiparban hasznosíthatók, hanem az áruszállítás hatékonyságát is növelhetik. A fõleg felfedezõ kutatásokat végzõ MTA SZTAKI, valamint a kutatási eredmények gyakorlati megvalósíthatóságát vizsgáló Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. több mint tizenöt éves múltra visszatekintõ együttmûködésének keretében ezért kezdtek a kutatók annak a kérdésnek a megválaszolásával foglalkozni, miként lehetséges a gépkocsioszlop - benne az egymást követõ jármûvek – mozgásának hatékony összehangolása.

A közös munka legújabb eredménye a kooperatív, intelligens, vezetõ nélküli jármûirányítás új módszerének kidolgozása. A kutatóknak sikerült lehetõvé tenniük a jármûoszlopon belül egymást szorosan követõ jármûvek szétválasztását, a konvoj egyes tagjainak önálló mozgatását, majd az oszlop újbóli, biztonságos összerendezését. Bokor József elmondta, hogy az új módszerrel - amelyhez irányításelméleti és matematikai optimalizálási problémák megoldásán keresztül vezetett az út - erõsíthetõ a jármûoszlop menetstabilitása, így közvetve a közlekedés biztonsága. A megoldás egyúttal jelentõsen csökkenti az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást is.

A TRUCKDAS keretében végzett munka jó példája az egymást feltételezõ részelemekbõl álló kutatási folyamatnak, a felfedezõ kutatás, a célzott kutatás és az alkalmazásukat elõsegítõ fejlesztõ munka hármasának. Az akadémiai kutatóintézet és a cég együttmûködésének sikerét jelzi a Palkovics László akadémikus, kutatási igazgató irányításával kidolgozott, haszonjármûveknél alkalmazott fék- és menetdinamikai rendszerek fejlesztése és gyártása is. Az MTA SZTAKI és a vállalat a sikerek hatására további együttmûködést tervez. Reményeik szerint K+F tevékenységük révén a jövõben újabb módszerek kidolgozásával járulhatnak hozzá az intelligens közlekedési rendszerek fejlõdéséhez.