Veszélyes termékek: ruhák, játékok, autók vezetik a listát!
2012.05.08
Az Európai Unió fogyasztói bizonyosak akarnak lenni, hogy biztonságos termékeket vásárolnak; legyen szó az Unió határain belül vagy azon kívül készült termékekrõl. Szerencsére a nem élelmiszer jellegû termékek riasztási rendszere (RAPEX) egyre hatékonyabb, aminek köszönhetõen a veszélyes termékek korábban és nagyobb hatásfokkal azonosíthatók, és így gyorsabban eltávolíthatók az uniós piacról.

A folyamat egy olyan intézkedési sorból épül fel, amely magában foglalja a termék eredeténél a kockázatok kizárását célzó felfelé irányuló erõfeszítéseket, a jobb kockázatértékelést, és az EU hatóságainak – legfõképp vámhatóságok – szoros együttmûködését, hogy a kockázat még a termék belépése elõtt meghatározható legyen.

John Dalli egészségügyi és fogyasztópolitikai biztos kijelentette: „A fogyasztók számára jó hír, hogy kevesebb veszélyes termék jut be az EU piacára. De folytatnunk kell a munkát, hogy sikerrel kezeljük a globális szállítói láncból adódó kihívásokat, és megfelelõ választ találjunk a termékbiztonság újonnan felmerülõ kérdéseire. Ezért a „Seamless Surveillance”, az állandó megfigyelés rendszerének építése a jövõben is kulcsfontosságú marad. Ez a rendszer az uniós együttmûködés erõsítésével, és a nemzetközi partnerekkel folytatott közös munka fokozásával fejleszthetõ a legjobban.”

RAPEX : riasztási rendszer az uniós fogyasztók biztonságának érdekében

A RAPEX 2004 óta – amikor az általános termékbiztonságról szóló irányelv a nemzeti jog része lett – jelentõsen javult. A tagállamok a termékbiztonságról szóló jogszabályok végrehajtására 100 millió eurót költöttek és 6000 ellenõrt alkalmaztak. A 2011-es jelentés az alábbi eredményeket emeli ki:

  • hatékonyabb azonosítás;
  • a nemzeti hatóságok szigorúbban figyelték a piacot, a termékbiztonsággal kapcsolatos szabályok végrehajtása fokozódott, és a végrehajtásban egyedi projektek is szerepet kaptak;
  • javult a hatóságok kockázatértékelése;
  • nagyobb hangsúlyt kapott a bejelentések minõsége és hasznossága;
  • fokozódott az együttmûködés a vámhatóságokkal; valamint
  • folytatódott az Európai Bizottság által irányított hálózatépítés és képzés.

A származási országok

Ugyan továbbra is Kína az elsõ számú ország a termékekre vonatkozó bejelentéseket illetõen – a RAPEX-bejelentések több mint fele Kínából származó termékekkel kapcsolatos –, de a 2010-es 58%-os arány 2011-re 54%-ra csökkent.

A bejelentésekben szereplõ termékek 19%-a (293 bejelentés) származott európai országból, 15%-a pedig egyéb országokból. A bejelentett termékek 8%-a ismeretlen eredetû volt. Ez a szám a jobb azonosításnak köszönhetõen meredeken csökken, 2004-ben még 23% volt.

A 293 jelentett európai eredetû veszélyes termék közül 44 (3%) Franciaországból, 43 (3%) Németországból és 32 (2%) Olaszországból származott.

A bejelentõ országok – az összes tagállam érintett

A RAPEX-rendszerhez valamennyi tagállam hozzájárult az új veszélyes termékek azonosításával és bejelentésével, illetve a megfelelõ nyomon követési eljárás biztosításával. A legtöbb bejelentés a következõ országokból érkezett: Spanyolország (189), Bulgária (162), Magyarország (155), Németország (130) és az Egyesült Királyság (105). Az ezekbõl az országokból jelzett esetek a súlyos kockázatot jelentõ termékekrõl szóló, a rendszeren keresztül küldött összes bejelentés 47%-át teszik ki.

Ruházati cikkek, textíliák, játékok és gépjármûvek vezetik a listát

Ruházati cikkeket és textíliákat jelentettek a leggyakrabban (423 bejelentés fulladás és irritáció veszélye miatt), ezt a kategóriát a játékok (324 bejelentés leginkább fulladás veszélye miatt), a gépjármûvek (171 bejelentés sérülés kockázata miatt), az elektromos készülékek (153 bejelentés áramütés veszélye miatt) és a kozmetikai szerek (104 bejelentés vegyi kockázat miatt) követik. Ezek a kategóriák a súlyos kockázatot jelentõ termékek bejelentésének 74%-át teszik ki.

A munka folytatódik:

  • az állandó megfigyelés rendszerének kiépítésével;
  • a harmadik országokkal való együttmûködés fokozásával; különös tekintettel Kínával a kétoldalú, valamint az Egyesült Államokkal és Kínával a háromoldalú együttmûködés erõsítésére (a következõ háromoldalú megbeszélés 2012 júniusában lesz); továbbá az Egyesült Államokkal, Kanadával és Ausztráliával való fontos közös munka elõrevitelére, amely az OECD égisze alatt fut és a visszahívási közlemények egységesítésére összpontosít;
  • a termékbiztonságról és a piacfelügyeletrõl szóló átfogó jogalkotási csomagra vonatkozó javaslatok véglegesítésével; valamint
  • a vállalatok kötelezettségeire fokozott figyelem irányításával.