Gyakorlatilag eltûntek a magánvásárlók a hazai jármûpiacról!
2012.05.21
A következõ két évben a jármûpiac nagyon lassú fejlõdését várja a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesülete (MGE), amely azzal számol, hogy évente 5-10 százalékkal nõ a piac – közölte az MTI.

Erdélyi Péter, az egyesület ügyvezetõ elnöke a kormány hivatalba lépésének közelgõ kétéves évfordulója kapcsán adott nyilatkozatában kijelentette: \"a kétéves távlaton túl úgy gondolom, hogy legalább további 3-4 év kell ahhoz, hogy a magyar piacon a reális felvevõképességnek megfelelõ mennyiségû (100-120 ezer) új gépjármû kerüljön forgalomba\". Nagy jelentõsége van annak, hogy a gépjármûpark jelentõsen eltolódjon a kevésbé környezet szennyezõ irányba, illetve közlekedés biztonsági szempontból is korszerûbb legyen - tette hozzá. Az ügyvezetõ elnök szerint az ágazat mély válságot él át, amely most már nemcsak az új gépjármûvek értékesítése, hanem a szolgáltatói szektor visszaesését is jelenti. Így a hazai reálisnak gondolt vásárlóerõ felének megfelelõ új gépjármûvet értékesítenek. Az ügyvezetõ elnök szerint ennek okai a külsõ válság mellett abban keresendõk, hogy a magánvásárlók gyakorlatilag eltûntek a piacról, elsõsorban gazdasági helyzetük bizonytalansága és a vevõfinanszírozás jelentõs szigorítása miatt.

Örömmel vennék, ha 2013 végére az új személygépjármûvek értékesítése meghaladná a 60 ezer darabot, a kis haszonjármûveké a 15 ezer darabot, a motorkerékpároké a 3 ezret, a nagy haszonjármûveké pedig a 4 ezret - tette hozzá. Erdélyi Péter szerint az egyre kevesebb garanciaidõ alatt futó gépjármûveket egyre inkább a feketegazdaságban javíttatják, ami a legális javítókat szinte megoldhatatlan versenyhelyzetbe hozza, miközben az állam jelentõs adó- és járulékbevételtõl esik el. Az MGE számára legfontosabb a feketeimport és a feketejavítók megfékezése, ennek megfelelõen szeretnék elérni, hogy minden Magyarországra importált használt és új gépjármû után valamennyi törvényes közteher legyen megfizettetve.

Hozzátette: a számlát nem adó, környezet-, és munkavédelmi szabályokat figyelmen kívül hagyó szervizeket be kellene zárni, ami egyfelõl a legális szakma versenyképességét állítaná helyre és megszüntetné a motivációt a feketegazdaság felé való kényszerû elmozdulásban, másfelõl jogbiztonságot és biztonságosabb közlekedést garantálna a gépjármû tulajdonosoknak, vezetõknek és a többi érintett közlekedõnek. \"Nem beszélve persze arról, hogy, a feketegazdaság elleni harc morális oldala mellett, a magyar állam adóbevételei is növekedhetnének ez által\" - fogalmazott az ügyvezetõ elnök.

További fontos területként említette az egységes jármûtörténeti adatbázis megteremtését és mûködtetését, amelynek segítségével piaci oldalról gátolható a feketejavítók mûködése. \"Gyengének érzem, annak ellenére, hogy a jó szándékot látom, a jogalkotó eltökéltségét és gyorsaságát a feketegazdaság elleni hatékony fellépésben, ami pedig morális és anyagi, adóbevételi szempontból is hatalmas jelentõséggel bír\" - fogalmazott Erdélyi Péter. Emellett fontos lépésnek nevezte a regisztrációs adó csökkentését, a cégautó adó környezettudatos irányú átstrukturálását és a nyílt végû finanszírozások díjából az áfa részbeni visszaigényelhetõségét. \"Úgy gondolom, hogy a helyes irányba megyünk, de sajnos elég lassan. Remélem, hogy a 2012. évben e területen sikerül áttörést elérni. A szándék erre minden félben megvan\" - tette hozzá az ügyvezetõ elnök.

A piac élénkítése szempontjából a legfontosabb ösztönzõnek a magyar gazdaság stabilizálását, a fejlõdés beindítását, ezzel az emberek számára a valós és érzett létbiztonság növelését nevezte Erdélyi Péter. Kiemelte a gazdasági szereplõk oldaláról a környezõ és más EU-tagokkal való versenyképesség helyreállítását, vagy megteremtését, valamint a feketegazdaság lehetõ legnagyobb mértékû felszámolását, ez által a legális gazdaság elszürkülésének megakadályozását, a folyamat visszafordítását.

Erdélyi Péter szerint szükséges a túlzottan megszigorított finanszírozási környezet újra gondolása is, mivel nehezen képzelhetõ el a gépjármû piac fellendülése valamilyen finanszírozás nélkül. Jelentõsen és anyagilag is ösztönözni kellene a korszerû, alacsony káros anyag kibocsátású gépjármûvek elterjedését. Erre rengeteg EU-országbeli példa van már - tette hozzá. Szerinte fokozott figyelmet kell fordítani az utakon közlekedõ gépjármûvek mûszaki, közlekedésbiztonsági alkalmasságára annak érdekében, hogy a balesetek, ezzel az emberi tragédiák száma tovább csökkenhessen. Fontos kialakítani a fenntartható mobilitás szemléletét, amelyben valamennyi közlekedési módnak megvan a megfelelõ helye és szerepe - hangsúlyozta Erdélyi Péter.