A közutakat is privatizálná Anglia: új lehetõség a biztosítóknak?
2012.07.11
David Cameron brit miniszterelnök javaslata, miszerint privatizálni kellene Anglia úthálózatát, szakértõk szerint fontos új bevételi forrást jelenthetne a biztosítók számára is.

Jardine Lloyd Thompson (JLT) a világ egyik vezetõ brókercége, amely több mint 20 éve vesz részt közúti projektek biztosításában azt állítja, hogy óriási lehetõséget jelentene a londoni piac számára, ha a miniszterelnök tervei megvalósulnának.

Cameron szerint az állam forrásai nem elegendõek arra, hogy versenyképes közútszolgáltatást nyújtson, kapacitásokat bõvítsen, ezért véleménye szerint elengedhetetlen a magántõke bevonása, ami fõútvonalak, autópályák hosszú távú bérbeadását jelentené.

A víz- és szennyvíz-hálózat rendszeréhez hasonlóan a közúthálózatot üzemeltetõ magáncégek számára is konkrét célokat határozna meg az állam: például az utak zsúfoltságának csökkentését, felújítási munkák elvégzését, melyért cserébe úthasználati díjat vethetnének ki.

Jelenleg Anglia úthálózatának csak nagyon kis része biztosított. Míg a magán finanszírozású közúti projektek esetében gyakoribb a biztosítási fedezet vásárlása, addig az állami üzemeltetõk fõként kormányzati támogatásra szorulnak súlyos katasztrófák bekövetkezése esetén, például mikor tûz üt ki egy autópálya hídon.

A JLT szerint, amennyiben befektetési alapok vennék át az utak üzemeltetési és karbantartási feladatait, az a biztosítók számára is új piaci lehetõséget jelentene, elsõsorban az eszközökben keletkezõ károk, a kiesõ bevételek, biztosítása valamint a felelõsségbiztosítások terén, különösen a nagyobb forgalmú és értékû úthálózatok esetében. Természetesen sok múlik a szerzõdések részletein és a kockázatok megosztásán.

Nagy-Britanniában az utak viszonylag alacsony kockázatúak – elsõsorban az árvíz és a tûz jelentik a legnagyobb kockázatot – de a veszély mindig fennáll. Legutóbb 2011 áprilisában ütött ki tûz az M1 autópályán Angliában, melynek következtében majdnem egy hétre le kellett zárni egy hét mérföldes szakaszt. A mérnököknek 200 tonna acéllal kellett megtámasztaniuk a sérült területet, hogy megakadályozzák a megemelt autópálya szakasz leomlását.

Nemzetközi szinten a biztosítók számára meglehetõsen nagy veszteségeket okoznak a közúti károk. 2010-ben a chilei földrengés jelentõs károkat okozott az utakon, amely 8,5 milliárd dolláros biztosított kárt eredményezett. Fontos szempont tehát a biztosítók számára, hogy ismerjék az utak és autópályák kockázatait, és megfelelõen árazzák azokat.