Halálos közúti balesetek: fiatalok tízezrei vesznek oda!
2012.07.26
A fiatalok körében – mind világszinten, mind Európában - továbbra is a közúti balesetek jelentik a vezetõ halálokot, és ezek okozzák a legtöbb egészségkárosodást is. 2010-ben az EU-ban bekövetkezett halálos közúti balesetek áldozatainak 19%-a volt 18–25 év közötti fiatal (miközben e korosztály aránya a teljes népességen belül csupán 10%). Ez azt jelenti, hogy a 18–25 év közöttiek az átlagosnál csaknem kétszer nagyobb eséllyel válnak halálos közúti baleset áldozatává. Az Európai Bizottság éppen ezért úgy döntött, hogy a negyedik európai közúti biztonsági nap alkalmából kiemelt figyelmet szentel a fiataloknak.

Az esemény keretében – az EU ciprusi elnökségével közös szervezésben – július 25-én konferenciára kerül sor Nicosiában. A konferencián, amely eszmecseréknek, prezentációknak és workshopoknak is helyet ad, uniós tagállamok, valamint szomszédos országok ifjúsági szervezetei, közlekedésbiztonsági szervezetei, illetve szakértõi vesznek részt.

Az Európai Bizottság közlekedésért felelõs alelnöke, Siim Kallas a következõképpen nyilatkozott: „Elfogadhatatlan, hogy Európa útjain bekövetkezõ balesetekben fiatalok tízezrei vesztik életüket. Különösen az aggasztó, hogy számos baleset hátterében a drog- és alkoholfogyasztás áll. Bízom abban, hogy képesek leszünk tovább haladni a halálos közúti balesetek teljes kiküszöbölése felé, hiszen már az elmúlt tíz évben is sikerült komoly eredményeket elérnünk. Ennek ellenére azonban rengeteg még a tennivaló. Ahhoz, hogy a halálos balesetek megelõzhetõek legyenek, a fiataloknak változtatniuk kell vezetési szokásaikon.”

A 18–25 év közötti fiatalok a teljes népességen belüli arányukhoz képest aránytalanul nagy számban válnak halálos közúti baleset áldozatává. 2010-ben:

  • 31 000 olyan halálos közúti baleset történt, amelynek áldozata 18–25 év közötti fiatal volt; az áldozatok 80%-a volt fiú és 20%-a lány.
  • A halálos balesetek 40%-ánál fiatal vezetõ volt a baleset okozója vagy áldozata.
  • A sofõr halálát okozó balesetek 25%-ánál fiatal volt a sofõr (81%-uk fiú, 19%-uk lány).
  • A fiatal halálos áldozattal járó közúti balesetek közlekedési mód szerinti megoszlása a következõ: személygépkocsi: 66%, motorkerékpár: 20%, gyalogos: 2%, kerékpár: 8%, egyéb (nehéz tehergépjármû, busz stb.): 4%.

Cipruson, amely a negyedik európai közúti biztonsági napnak ad otthont, a számadatok még aggasztóbbak: a közúti balestek halálos áldozatainak 23%-a a szóban forgó korosztályból kerül ki. A közúti balesetekre vonatkozó, életkor és ország szerint lebontott adatok az Európai Bizottság CARE adatbázisában érhetõk el.

A fiatal áldozattal járó halálos közúti balesetek elkerülhetõek lennének. A 18–25 év közötti korcsoport tekintetében 2001 és 2010 között 49%-kal csökkent a halálos balesetek áldozatainak száma, vagyis nagyobb mértékben, mint a teljes népességre vetítve (43%). Annak ellenére, hogy a fiatal vezetõk különösen veszélyeztettek, a halálos kimenetelû közúti balesetek száma az említett idõszakban az õ esetükben is 55%-kal csökkent.

Ahhoz, hogy sikerüljön elérni azt a nagyratörõ célt, hogy 2020-ig felére csökkenjen a halálos balesetek száma az európai utakon, a fiatalok aktív részvételére is szükség van. Az európai fiatalokat bátorítanunk kell arra, hogy vállaljanak szerepet a közlekedésbiztonság javításában: ezt többek között úgy tehetik meg, ha megosztják a témával kapcsolatos saját elképzeléseiket.

A biztonságos közlekedésrõl videófilm is készült, amely a fiatal polgárokat kívánja megszólítani: a film üzenete az, hogy 2001 és 2010 között 100 000 halálos balesetet sikerült megelõzni, és közös összefogással 2020-ig még több élet menthetõ meg.

Már a 2007-ben megrendezett elsõ európai közúti biztonsági nap középpontjában is a fiatal vezetõk álltak. A 2008-as második rendezvény témája a városi környezet közlekedésbiztonsága volt, a harmadik – 2010-es – európai közúti biztonsági napé pedig a szabálysértések elleni nemzetközi küzdelem.