WHO: világszerte csökkent a halálos balesetek száma
2015.10.23
A közúti közlekedés még mindig sokkal veszélyesebb, mint az ebola, vagy a malária, hiszen évente még mindig közel 1,25 millióan veszítik életüket az utakon – állapítja meg legújabb jelentésében az Egészségügyi Világszervezet (WHO). A gazdag országokban az autók és a halálos balesetek száma is csökkent, addig a fejlõdõ országokban a statisztikák sajnos még mindig megdöbbentõek – figyelmeztet a szervezet.

A WHO jelentése szerint azokban az országokban, ahol nincs pénz a közúti biztonságra, jóval több halálos kimenetelû közúti baleset történt, mint a gazdag országokban. Az összes haláleset mintegy 90%-a az alacsony, vagy közepes jövedelmû országokban történt, még úgy is, hogy a világszerte közlekedõ jármûveknek mindössze 54%-a található ezekben az országokban.

Továbbra is Afrikában a legmagasabb a halálos kimenetelû balestek száma, míg Európában a legalacsonyabb. Összehasonlításképpen: míg az erõsen motorizált Németorszában, 2013 folyamán összesen 4,3 közlekedési haláleset jutott 100 ezer lakosra, addig Líbiában 73,4. A leginkább veszélyeztetett csoportok közé a WHO szerint a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok tartoznak.

A legbiztonságosabb európai ország Svédország, ahol mindössze 2,4 haláleset jut 100 ezer lakosra, ezt követi Svájc (3,3) és Hollandia (3,4). Ennél valamivel több a baleset Németországban (4,3), Franciaországban (5,1) és Ausztriában (5,4). Kínában ugyanez az arány 18,8, az Egyesült Államokban 10,6.

Szerencsére hazánkban is csökkenõ trendet mutat a halálos közúti balesetek száma. 2013-ban 765 halálos közúti baleset történt a WHO adatai szerint, ami 100 ezer lakosra vetítve 7,7 esetet jelent. Ugyanez 2006-ban még közel 13 volt. A szervezet becslései szerint ezek költsége összesen 1,5 százalékkal csökkentette a GDP-nket. A halálesetekben érintettek 27%-a gépjármû vezetõ volt, 25%-a gyalogos, 16% autóban közlekedõ utas, 14% motorkerékpáros, 11% biciklis.