Kötelezõ: a benzinárak is hatással lehetnek a biztosítási díjakra?
2012.09.26
Átláthatóbb, egészségesebb versenyt eredményezhet az évközbeni díjhirdetés lehetõsége a kötelezõ biztosításoknál, aminek legfõbb nyertesei az ügyfelek lehetnek, hiszen a biztosítók évközben bármikor rugalmasan és célzottabban tudnak reagálni az igényeikre és a piac változásaira – hangsúlyozza a Generali biztosító a parlament által megtárgyalt törvénymódosítással kapcsolatban.

A módosítás szerint januártól induló rendszerben év közben is bármikor lehetõség lesz tarifahirdetésre, ami nagyobb, de egyben kiegyensúlyozottabb versenyt jelenthet a társaságok között, ez pedig az autósok érdekét szolgálja. Az év közben meghirdetett díjakra maximum 60 nappal korábban lehet szerzõdni, a szerzõdések pedig továbbra is egy évre szólnak majd.

A díjhirdetés liberalizációja lényegében azt jelenti, hogy a biztosítók az év során bármikor hirdethetnek tarifát, azaz átárazhatják a szolgáltatásokat vagy szolgáltatást módosíthatnak, ugyanakkor a biztosítási idõszak változatlanul 1 év lesz. Ahhoz, hogy egyenletesebb, homogénebb szóródást mutassanak az évfordulók, még több évre lehet szükség, az évközben biztosítást váltók aránya azonban így is egyre magasabb, a Generali biztosítónál például az autósok harmada már évközi évfordulós. Ezért is van növekvõ igény az évközi tarifahirdetésre, aminek a haszonélvezõi az évközi „váltók” lehetnek. Erre jelenthet megoldást a most elfogadott törvénymódosítás.

„Az új jogszabályi keretek meggyõzõdésem szerint – a többszöri, rugalmasabb díjhirdetés lehetõségével – kiegyensúlyozottabb versenyt teremthetnek a piacon, ami érdeke a felelõs biztosítóknak és ügyfeleiknek egyaránt. Meggyõzõdésem, hogy az új szabályozás növeli az átláthatóságot és egy folyamatos, egész évben fennálló versenyt eredményez a biztosítók között az ügyfelekért, hiszen a díjak összehasonlításának lehetõsége év közben is folyamatosan fennáll.” – mondta el Simon Zsolt, a Generali gépjármûbiztosítási üzletágának igazgatója.

2010 óta van lehetõség egyébként az újonnan vásárolt gépjármûvek esetében arra, hogy a kötelezõ biztosítási évfordulójuk évközi idõpontra essen. Ma a hazai gépjármûvek kétharmadának esik a biztosítási évfordulója az év végi idõszakra, egyharmada már jelenleg is évközben szerzõdik. Jelenleg egyébként a térségünkben egyedül a magyar piacon jellemzõ az évi egyszeri díjhirdetés, a lengyel, román, bolgár, cseh, szlovák, szlovén és horvát piacon a biztosítók az év bármelyik napján változtathatják tarifáikat. A Generali tapasztalatai azt mutatják, hogy év közben az emberek sokkal inkább ár-érték alapon választanak, azaz az ár mellett a szolgáltatás tartalmát is jobban összehasonlítják az egyes társaságoknál, biztosítási tanácsadók segítségét is igénybe véve.

Új elem a jogszabályban a kártörténeti nyilvántartás azonosító bevezetése, ami egyszerûsítheti az adminisztrációt, és jobb ajánlatokat is jelenthet az ügyfeleknek: az új kötéseknél az összes elõzményszerzõdés egybefûzõdik, tehát az ügyfél komplett kártörténete nyomon követhetõ lesz – így ha valaki például 10 éve kármentes, ez egybõl látszani fog, nem csak a meghatározott bonus/malus besorolása. Emellett az esetleges tévesen megadott adatokon alapuló díj korrekciójára is lehetõség lesz, vagyis nincs sem az ügyfél, sem a biztosító 1 évre „bebetonozva” a helytelenül megállapított díj vonatkozásában. Nem lesz kötelezõ újsághirdetés sem, a jövõben a tervek szerint a díjhirdetés a PSZÁF, a Mabisz és a biztosító saját honlapján történik.


„A Generali üdvözli a díjhirdetés liberalizációját, hiszen mindez egészségesebb és kiszámíthatóbb mûködést és folyamatos piaci versenyt teremt. Az évi egyszeri díjhirdetésnél az új szabályozás rugalmasabb alkalmazkodást tesz lehetõvé a változó ügyfél-igényekre és piaci eseményekre egyaránt. A biztosítók nem „vakon” fognak díjakat hirdetni egy egész évre elõre, hanem folyamatosan reagálni tudunk majd az olyan gazdasági folyamatokra, mint a benzinárak emelkedése miatt a kárgyakoriság változása, ami kedvezõbb díjat is jelenthet az autósoknak. Fontos az is, hogy a korábbinál sokkal célzottabb, szegmentáltabb ajánlatot tudunk majd adni egyes ügyfélköröknek, speciálisabb kedvezményekkel, így jobban járnak az autósok. Mindez pedig összességében a biztosítók számára is kiszámíthatóbb üzletmenetet jelent” – tette hozzá Simon Zsolt.