A leggazdagabb 10 százaléknál van a lakossági vagyon kétharmada
2012.10.19
A privát banki piac korlátozott növekedési potenciálja miatt az alacsony penetrációjú prémium banki piacon lehetnek nagy növekedési lehetõségek az elkövetkezõ években, nem véletlen, hogy a bankok is ezen a téren erõsítenek. A bankok körében végzett felmérés szerint ez a prémium ügyfélkör jellemzõen 5-50 millió forintos megtakarítással rendelkezik, a pénzintézetek számára a potenciálisan megszólítható kör több százezerre tehetõ. A biztosítók is jó pozícióból indulnak neki a prémium ügyfelekért vívott csatának, viszont a bankok az integrált szolgáltatások magas száma miatt hatalmas elõnyben vannak - véli Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia elõadója.

„Becslések alapján az látszik, hogy a magyar háztartások 17 000 milliárd forintos nettó pénzügyi vagyona, valamint a nálunk hagyományosan magas részarányt képviselõ ingatlanvagyon kétharmada a lakosság leggazdagabb 10 százalékánál található. A legvagyonosabb 10 százalékon belül is éles eltérések vannak, hiszen itt találjuk a több milliárd forinttal, és a néhány százezer forintos vagyonnal rendelkezõ embereket is.” – mondta Szabics Zsolt, a portfolio.hu elemzõje. „A megtakarítási potenciált nézve a bankok ezeket az ügyfeleket szólíthatják meg megtakarítási termékeikkel és szolgáltatásaikkal” – tette hozzá a szakértõ.
{{BANNER}}
Harc a vagyonosabb ügyfelekért

Mivel a privát banki szolgáltatás iránt érdeklõdõ ügyfelek jelentõs része már legalább egy privát banki számlával rendelkezik, illetve a gazdasági környezet sem segíti az új vagyonok keletkezését, ez az érett piac relatív alacsony szintû organikus növekedést kínál, természetes volt, hogy a jóval alacsonyabb penetrációjú prémium piac felé mozdul a szereplõk jelentõs része. A privát banki alternatív szolgáltatók eddig nem jártak sikerrel, többen fel is adták. A prémium banki tortából - mivel többet tudnak elérni a ma még alapvetõen standard fióki kezelésben lévõ ügyfelek közül - várhatóan valamivel nagyobb szeletet tudnak kihasítani.

„A nagy hálózattal bíró bankok és biztosítók vannak elõnyben a többiekkel szemben a belsõ potenciál miatt. Az integrált szolgáltatások magas száma miatt a bankszektor az eleve elrendelt nyertese ennek a csatának, ebbõl csak akkor jöhet ki rosszul, ha nem szentel megfelelõ figyelmet a befektetés oldali termék és IT fejlesztésre, illetve az ügyfél igények teljes körû feltérképezésére” – hangsúlyozta Kállay András, az Erste Private Banking igazgatója, a Portfolio.hu Öngondoskodás Konferencia elõadója.

Népszerû a lakás takarékpénztár és a befektetési alap

A tanácsadó feladata az, hogy a részletes igényfelmérés keretében egyértelmûen elkülönítse az adott ügyfél likviditási (utazás), középtávú (lakásvásárlás, gyerekeke iskoláztatása), és hosszú távú (nyugdíj kiegészítés) igényeit és ennek mentén adjon javaslatot a portfolió allokációra. Természetesen árnyalja a képet az adott ügyfél likvid vagyon/havi rendszeres cash flow aránya, életkora, családi helyzete, illetve a finanszírozás mértéke. A tapasztalatunk szerint a magas cash flow-val bíró, de még jelentõs megtakarítások nélküli ügyfelek körében népszerû a lakástakarékpénztár, a folyamatos biztosítások, az állandó megtakarítási konstrukciók, illetve a minimálisan megélénkülõ lakáshitel piacon is õk jelennek meg elõször. A már átlag akár több 10 M Ft-os likvid vagyonú ügyfelek körében a befektetési alapok a túlsúlyosak, és bár egyre csökkenõ arányban, de még mindig nagyon népszerûek a betéti konstrukciók, illetve a középtávú kötvények is.

A szakértõ szerint ugyanakkor az utóbbi hónapokban a kockázati prémiumok lecsökkenése, illetve az aktív kampány hatására egyértelmû beáramlás történt az állampapírok piacára, ennek egy jelentõs részét viszont a banki hálózatok bonyolították le. Az állampapír a bankszektor számára rövidtávon a magyar piac magas hitel/betét aránya miatt továbbra is konkurenciát jelent a bankbetéttel/saját kötvényekkel szemben, viszont eddig és ezután is a banki ügyfél portfoliók részét fogja jelenteni egyedi vagy befektetési alapok formájában. A közvetlen, akár online állampapír vásárlásokat az ügyfelek egy kisebb, önállóan diszponáló része bonyolítja, õk nem is kapják meg és egy részük nem is igényli egy integrált szolgáltató tanácsait.