Amiben mindenki egyetért: túl bonyolultak a biztosítási termékek
2012.11.13
A bottom-up jogszabályalkotási folyamat fontosságára hívta fel a figyelmet a mai MABISZ konferencián Karel van Hulle, az Európai Bizottság Belsõ Piacok Igazgatósága Biztosítási és Nyugdíjrészlegének vezetõje.

Az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európai Tanács között zajló háromoldalú tárgyalásokat segíti tanácsaival az EIOPA munkája. Folyamatban lévõ Szolvencia II., az Omnibus II., a biztosításközvetítõi és a nyugdíjbiztosítási direktíva kidolgozása komplex projekt, kidolgozásuk komoly nehézségekkel jár, a tárgyalások több szempontból is holtpontra jutottak.

A Szolvencia II. implementációjára legkorábban 2015-ben kerülhet sor – vélte van Hulle. Kiemelt feladatnak nevezte a közvetítés transzparenciájának megteremtését, a jutalékok megszüntetésével azonban nem ért egyet a szakember, mivel az csak a tehetõsek számára adna lehetõséget a tanácsadás megfizetésére.

A biztosítási termékek mindegyikét túl bonyolultnak nevezte van Hulle, amit ha ügyfél szemmel tekintetének a biztosítók, maguk is érthetetlennek látnának. Fontosnak nevezte azt is, hogy értékesítési csatornától függetlenül egységes szabályok alakuljanak ki, az ügyfél érdekét szem elõtt tartva. Ez a PRIP-ek esetében szigorúbb szabályokat tesz szükségessé.

Európa legnagyobb kihívása, minden kormány számára a nyugdíjkérdés – folytatta van Hulle. Mint fogalmazott, nehéz az igazságot finoman tálalni, hiszen „üres a széf, és nem tudjuk, hogy fogjuk megtölteni”.

Az Európa kormányainak vállára nehezedõ nyugdíj-nyomás kifejtésével, illetve a problémára adható biztosítói válaszokkal folytatta elõadását Mark Twigg, a Cicero Consulting vezetõje. A holland Aegonnal közösen végzett nyugdíj-kutatásukban 10 ország és több mint 9000 ember vett részt. Ebbõl kiderült, hogy a külsõ tényezõk miatti jövõbeni bizonytalanságra Németországban készültek fel leginkább, magas az USA-ban, Hollandiában és Nagy-Britanniában is a lakosság felkészültsége. A tíz ország közül Magyarország végzett a legrosszabb helyen, régiónk is lemaradt ebben.

2040-re 1,8 milliárd nyugdíjas lesz, a családok egyre kevesebb gyereket vállalnak. Hazánk függõségi rátája a század közepén még Európában a legjobbak közé tartozott, mára azonban a demográfia és a szabad mozgás miatt ez jelentõsen leromlott.

A kutatásból az is kiderült, hogy az egynél több nyugdíjpillérrel rendelkezõ országokban a lakosság jobban fel van készülve a nyugdíjas évekre. Hazánkban ezzel szemben igen alacsony a bizalom a nyugdíjrendszerben. Erõs a pesszimizmus a lakosság körében, magyarok a legpesszimistábbak: még a szüleiknél is rosszabb helyzetbe képzeljük magunkat nyugdíjas éveinkre.

A magyarok válaszaiból az is kiderült, hogy megtakarítási képesség hiányában csak a nyugdíjkor elérése utáni munka marad a megoldás a többség számára. Ami a megtakarítások értékét illeti, szintén a magyarok a legpesszimistábbak azzal kapcsolatban, hogy mennyire éri meg öregkorunkra megtakarítani. A biztosítóknak és közvetítõknek tehát nagy szerep jut a megtakarítások fontosságának kihangsúlyozásában. A megkérdezett magyarok 70%-a tudja, hogy fontos a nyugdíj-megtakarítás, de 63% nem tudja megengedni magának. A többség számára valamilyen pénzügyi ösztönzõ jelentené a legnagyobb segítséget, például adózási kedvezményeken keresztül. De tanácsokkal, információkkal is ösztönözni lehet a megtakarításokat.

Sajnos tanácsért az emberek többsége nem biztosítóhoz fordulna, tehát itt is van még mit tenniük a társaságoknak.

Siklósi Máté, a Tetszett Kft. ügyvezetõje, a PSZÁF korábbi igazgatója elõadásában a fogyasztóvédelemrõl, a biztosítói ügyfélelégedettségrõl beszélt. Felmérésüket 16 biztosító ügyfelei töltötték ki, ebbõl kiderült, hogy átlagosan 4,02-ra értékelik az ügyfelek a biztosítókkal kapcsolatos elégedettségüket, ami nagyon jónak számít a pénzügyi szektorban.

A felmérésben sikeres biztosítók teljes mûködési rendjét áthatotta a fogyasztói szemlélet – emelte ki Siklósi. Komplex fogyasztóvédelmi programmal rendelkezett a nyertes biztosító, a legjobbak körében 6-8 ezrelék a szerzõdésszámhoz képest a panaszok száma, ezek mindössze 2%-a jut el a PSZÁF-ig, az ügyfélszolgálati megkeresésekre pedig 8-15 nap alatt adnak választ a magas ügyfél-elégedettséggel rendelkezõ biztosítók.

Gáti László, az OTP Alapkezelõ marketing & értékesítési igazgatója a jelenleg „divatos” alapkezelõi stratégiát, az abszolút hozam stratégiát mutatta be elõadásában, amelyre a mostani bizonytalan gazdasági és tõkepiaci helyzetben igen komoly igény mutatkozik. Ezt mutatja az is, hogy ezen alapok vagyona több mint 10%-kal nõtt az elmúlt évben, sõt, 2012-ben a vezértermékek alapjainak vagyona megduplázódott, egyes esetekben megtriplázódott.

A legsikeresebb OTP hegde fundok éves átlagos hozama – 30-34% - olyan magas volt, hogy még a befektetõket is gyanakvóvá tette, amit azonban a sharpe mutató kellõen magas értéke nem támaszt alá. Gáti szerint nincs titok a magas hozamokban, hiszen a piac tele van aránytalanságokkal, amit ezekkel a stratégiákkal ki lehet használni.

A származtatott eszközök ugyan nem lehetnek részei a biztosítók portfoliójának, de tõkevédett strukturált kötvény formájában már igen. Ezekbe a kötvényekbe nyolc alap került be, így a diverzifikáltság is megfelelõ, a korreláltságuk alacsony. Ezeket a kötvénystruktúrákat 1, 6 akár 10 évre is meg lehet csinálni.

Jelenleg két biztosítótársasággal kötött megállapodást az OTP Alapkezelõ. Mivel mindenki lassú kilábalást prognosztizál Európában, így a devizák közötti aránytalanságok is tartósan fennmaradhatnak, ami kedvez az ezen stratégiát követõ alapoknak.