Túl bonyolultak a biztosítási termékek!
2011.12.13
Egy felmérés alapján a biztosítási iparágat, illetve a biztosítási termékeket rendkívül bonyolultnak tartják a fogyasztók. Habár a biztosítási termékek alapvetõ összetettsége adottnak tekinthetõ, a biztosítókkal való interakciónak nem kellene feltétlenül bonyolultnak lennie – állítja a Siegel+Gale.

Csakúgy, mint 2010-ben, a biztosítókat idén is nehéz gazdasági környezet veszi körül, amely gátat szab a fogyasztói aggályok megfelelõ kezelésének. 

A globális fellendüléssel kapcsolatos bizonytalanságok miatt az általános biztosítási termékek iránti kereslet továbbra is visszafogott, miközben a befektetésbõl származó alacsony jövedelmek, a piaci volatilitás, az európai adósságválság és a természeti katasztrófák által okozott károk emelkedése további terheket ró az iparágra. 

A világ vezetõ márkaügynöksége, a Siegel+Gale idei Global Brand Simplicity Indexe alapján ismét a biztosítási iparág végzett az utolsó helyen, mint a legkevésbé egyszerû iparág, melynek ügyfelei szinte minden régióban elégedetlennek vallják magukat.Ami az egyes vállalatok által elért helyezést illeti, a toplistán a Google, a Netflix és az Ikea végzett, a biztosítók közül a legjobb eredményt – 87-bõl a 80. helyezést - az AXA érte el.

Az USA nagyvállalatainak ragsorában egyetlen biztosítónak, a Berkshire Hathaway tulajdonában lévõ GEICO-nak sikerült a Top 50-es listára felkerülnie (43. helyezettként), egyszerû és olcsó termékeinek, illetve az ezt megfelelõen kihangsúlyozó reklámüzeneteinek köszönhetõen.  

Mivel a biztosítótársaságok nagy része regionális szervezet, az egyedüli globális szereplõ a felmérésben az AXA és az Allianz voltak. Mindkettõ hasonló, átlagos értékelést kapott globálisan, azonban országonként jelentõs eltéréssel: az Allianz például a legegyszerûbb biztosítási márkának számít az Egyesült Királyságban, miközben a legrosszabb eredményt kapta Németországban.

A legmagasabb értékelést a Közel-Keleten kapták a biztosítók, ahol például az Abu Dhabi Nemzeti Biztosító Társaság különösen jól szerepelt.

Hogy mégis mi okozza a legtöbb zavart a fogyasztók számára? A felmérés szerint a biztosítási folyamat legkevésbé érthetõ pontjai közé tartozik többek között a biztosítási szerzõdés, illetve a biztosítási fedezet megértése, vagy a saját szükségleteknek megfelelõ biztosítási fedezet kiválasztása.

Az Egyesült Államokban, a biztosítókat, illetve biztosítási termékeket minden egyes aspektusból rendkívül bonyolultnak ítélték a fogyasztók, ahol a kárigények benyújtása felér egy rémálommal. A biztosítók általában sikeresek ajánlattétel, illetve számlázás terén, ugyanakkor a biztosításváltás, vagy speciális ügyfélkérdések megválaszolásában már gyengébben teljesítenek – állítja a jelentés.

Mégis miért olyan fontos az, hogy az ügyfelek egyszerûnek tekintsenek egy terméket, vagy szolgáltatást? A jelentés szerint meglehetõsen nagy gazdasági elõny származhat a társaságok számára az egyszerûsítésbõl. A kutatás számszerûsíti is azt, hogy mennyit hajlandóak a fogyasztók fizetni az egyszerûbb termékekért, illetve interakcióért, melyet „egyszerûségi prémiumnak” definiálnak. Az eredmények szerint, termékkategóriától függõen, akár a jelenlegi fogyasztói ár 5-6,5%-át is hajlandóak lennének pluszban kiadni ezért.

Néhány iparági szereplõ úgy tûnik, kezdi megtenni az elsõ lépéseket a helyes irányba. Egy biztosítási tanácsadócég, a Novarica szerint az USA legtöbb biztosítója 2012-ben jelentõs technológiai fejlesztéseket tervez bevezetni, hogy könnyebbé tegye a fogyasztói interakciókat.