A rossz csomagkézbesítés miatt nem vásárolunk az interneten
2012.11.30
Az e-kereskedelemben érdekelt vállalkozások közül sokan üzleti lehetõségektõl esnek el a szállítással kapcsolatos aggályok miatt. Tanulmányok szerint az uniós fogyasztóknak mindössze 9%-a vásárol termékeket online felületeken másik országból. Ennek háttereként pedig mind az elektronikus kereskedelmet folytató kiskereskedõk, mind a fogyasztók az interneten megrendelt termékek kiszállítására igénybevett csomagkézbesítõ szolgáltatásokkal kapcsolatos aggályokat fogalmaznak meg.

A másik tagállamba irányuló csomagkézbesítést az online kiskereskedõk 57%-a a kereskedelmet hátráltató akadálynak véli, a fogyasztóknak pedig 47%-a nem bízik a határokon átnyúló tranzakciókhoz kapcsolódó szállításokban. A hatékony kézbesítési és (visszaküldési) rendszer kulcsfontosságú az e-kereskedelem további növekedésének elõmozdítása, és ezáltal a fogyasztók választási lehetõségeinek és kényelmének növelése szempontjából.

A kézbesítéssel kapcsolatos aggályok orvosolása, és a kézbesítési rendszerek javítása érdekében a Bizottság zöld könyvet fogadott el a csomagkézbesítési szolgáltatásokról folytatandó konzultációról, amelyben külön hangsúlyt helyezett a tevékenység határokon átnyúló jellegével összefüggõ kérdésekre és az e-kereskedelem szükségleteire.

Michel Barnier, a belsõ piacért és a szolgáltatásokért felelõs európai biztos kijelentette: „A zöld könyvvel megvalósuló konzultáció révén meghatározhatjuk az egységes piaci csomagkézbesítés fejlesztéséhez szükséges megfelelõ intézkedéseket. Az Unió egészére kiterjedõ, rugalmas és jól mûködõ, a fogyasztók elvárásaira és az e-kereskedelem sajátos szükségleteire összpontosító kézbesítési rendszer közvetlenül hozzá fog járulni az e-kereskedelemnek a növekedés és a munkahelyteremtés ösztönzése terén kínálkozó óriási lehetõségeihez.”

A zöld könyv kulcselemei

A fogyasztók és az uniós online kiskereskedõk által tapasztalt problémák és kihívások kezelése érdekében három kiemelt terület került meghatározásra:

  • A csomagkézbesítõ szolgáltatások által a fogyasztók és a kkv-k számára kínált kényelem javítása szerte az EU-ban;
  • Költséghatékonyabb kézbesítési megoldások, a fogyasztók és a kkv-k számára pedig jobb árak biztosítása;
  • Az interoperabilitás javítása a kézbesítési szolgáltatók között (hatékonyabb partnerségek és együttmûködések révén), illetve a szolgáltatók és az online kiskereskedõk, nevezetesen a kkv-k között.

A zöld könyvön keresztül a Bizottság össze fogja gyûjteni az online vásárolt termékek kézbesítési piacának aktuális helyzetét jellemzõ információkat, és meg fogja határozni az EU egészét felölelõ integrált csomagkézbesítési piac megteremtése elõtt álló potenciális akadályokat. A Bizottság meg kívánja ismerni az érdekelt felek véleményét arról, hogy miként lehetne az ügyfelek, a vállalkozások és a végsõ fogyasztók érdekeinek a legjobban megfelelni. A begyûjtött információk alapján a Bizottság megoldásokat fog kidolgozni egy olyan zökkenõmentesen mûködõ uniós csomagkézbesítési hálózat megteremtésére, amellyel ösztönözhetõ az e-kereskedelem bõvülése, egyúttal biztosítható, hogy az e-kereskedelem elõnyei a fenntartható és jól mûködõ kézbesítési rendszeren keresztül az állampolgárok és a kkv-k számára Európa összes régiójában elérhetõek legyenek.