A német Baxter vállalat és üzemi tanácsa között létrejött szociális terv akként rendelkezik, hogy a munkavállalóknak a munkáltató mûködésével összefüggõ okból történõ felmondás esetén fizetett végkielégítés összege többek között a vállalatnál teljesített szolgálati idejüktõl függ (egységes számítási módszer). Ugyanakkor e terv az 54 évesnél idõsebb munkavállalók tekintetében azt írja elõ, hogy a végkielégítés összege a legkorábban lehetséges nyugdíjba vonulás idõpontjának függvényében kerül kiszámításra (különleges számítási módszer). Az e munkavállalóknak fizetett végkielégítés összege alacsonyabb annál az összegnél, amelyet az egységes módszer alkalmazása eredményezne, mindazonáltal annak az összegnek legalább a felét eléri.
J. Odar, aki a Baxter alkalmazásában állt több mint harminc évig, súlyos fogyatékkal élõnek minõsül. A vállalattal fennálló munkaviszonyának megszûnésekor a szociális tervnek megfelelõen felmondás esetén fizetett végkielégítésben részesült. Az a tény, hogy 54 évnél idõsebb, alacsonyabb összeg kifizetését eredményezte, mint amire akkor tarthatott volna igényt, ha ezt az életkort még nem haladta volna meg. A szociális tervben a munkáltató mûködésével összefüggõ okból történõ felmondás esetére elõírt számítási módszer tehát közvetlenül az életkoron alapuló eltérõ bánásmódot valósít meg.
Ezenkívül a szociális terv elõírja, hogy amennyiben a munkavállaló fogyatékossága alapján elõrehozott nyugdíjra jogosult, úgy a különleges módszer szerinti számításhoz ennek idõpontját kell tekintetbe venni. J. Odar, mivel úgy ítélte meg, hogy a végkielégítés ilyen kiszámítása kora és fogyatékossága alapján õt hátrányos helyzetbe hozza, keresetet indított a Baxterrel szemben az Arbeitsgericht München (müncheni munkaügyi bíróság, Németország) elõtt. E bíróság úgy határozott, hogy az Európai Unió Bíróságának véleményét kéri ki a tekintetben, hogy összeegyeztethetõ e az életkoron és fogyatékosságon alapuló minden hátrányos megkülönböztetést tiltó uniós joggal a szociális tervbõl eredõ esetleges eltérõ bánásmód.
A mai napon kihirdetett ítéletében a Bíróság megállapítja, hogy az életkoron alapuló minden hátrányos megkülönböztetés uniós jog által elõírt tilalmával nem ellentétes egy szociális tervben foglalt olyan, a jelen ügyben szereplõhöz hasonló szabályozás, amely az életkor alapján különbséget tesz a felmondáskor fizetett végkielégítés összegének kiszámítása tekintetében.
Az ilyen eltérõ bánásmód ugyanis igazolható a jövõbeni kompenzáció nyújtására, a fiatalabb munkavállalók védelmére és szakmai beilleszkedésük segítésére irányuló céllal, szem elõtt tartva mindeközben a szociális terv korlátozott pénzügyi eszközeinek megfelelõ megosztását. Ezenkívül, törvényes annak elkerülése, hogy felmondás esetén fizetett végkielégítés járjon azoknak a személyeknek, akik nem keresnek új állást, hanem öregségi nyugdíj formájában jutnak a megélhetéshez szükséges jövedelemhez.
Mindazonáltal a Bíróság megállapítja, hogy a szóban forgó szabályozás ellentétes a fogyatékosságon alapuló minden hátrányos megkülönböztetés uniós jog által elõírt tilalmával, amennyiben a különleges módszer alkalmazása során a fogyatékosságon alapuló elõrehozott nyugdíjra való jogosultságot veszi tekintetbe.
A fogyatékos és nem fogyatékos munkavállalók közötti ilyen eltérõ bánásmód nem veszi tekintetbe sem a súlyos fogyatékkal élõ személyeket érintõ kockázatot, – akik a munkaerõpiacra történõ beilleszkedés tekintetében általában több nehézséggel találják szemben magukat, mint a nem fogyatékos munkavállalók –, sem azt a tényt, hogy ez a kockázat a nyugdíjkorhatárhoz közeledve egyre nagyobb.
Márpedig e személyeknek különleges szükségleteik vannak mind az állapotuk miatt szükséges védelemmel kapcsolatban, mind annak szükségességével kapcsolatban, hogy ezen állapot esetleges súlyosbodásával számoljanak. Ekként tekintetbe kell venni, hogy a súlyos fogyatékkal élõ személyeknek fogyatékosságukból eredõen fokozott pénzügyi szükségleteik lehetnek, és/vagy az életkor elõrehaladtával ezek a pénzügyi szükségletek növekedhetnek.
Következésképpen a szóban forgó szabályozás, mivel azt eredményezi, hogy a munkáltató mûködésével összefüggõ okokból történõ felmondás esetén a súlyos fogyatékkal élõ munkavállalónak fizetett végkielégítés összege alacsonyabb a nem fogyatékkal élõ munkavállaló által kapott összegnél, túlzott mértékben veszélyezteti a súlyos fogyatékkal élõ munkavállalók jogos érdekeit. E szabályozás túlmegy azon, ami az általa elérni kívánt szociálpolitikai cél megvalósításához szükséges.