„A közlekedési rendõröknek Európa-szerte jelenleg több mint 100 különféle típusú, papírból, illetve mûanyagból készült vezetõi engedélyt kell felismerniük. Elõfordul, hogy az azonosító fényképek már rég nem hasonlítanak, nem világos, hogy a jármûvezetõ mely jármûkategóriák vezetésére rendelkezik engedéllyel, és a dokumentum könnyen hamisítható. Egy hamis vezetõi engedély gyakorlatilag engedély a gyilkosságra, ezért könnyen olvasható, könnyen érthetõ és nehezen hamisítható engedélyek kellenek.”
2013. január 19-én a következõ fõ változások lépnek hatályba
Egységes európai formátum
Minden újonnan kiadott európai vezetõi engedélynek az új, fényképpel ellátott, mûanyag „hitelkártya” formátumot kell követnie, amely kielégíti a szabványos adatkövetelményeket, és az EU egész területén könnyen felismerhetõ és olvasható (a fényképét lásd alább). 2013. január 19-tõl minden új engedélyt ebben a formátumban kell kiadni.
Ez a meglévõ engedélyeket nem érinti, azokat megújításkor vagy legkésõbb 2033-ban kell az új formátumúra cserélni. Az európai vezetõi engedélyt a tagállamok döntésétõl függõen módosítani lehet, hogy nemzeti szimbólumokat is tartalmazzon.
Fokozott biztonság
Az új vezetõi engedély a hamisítás elkerülése érdekében számos olyan biztonsági jellemzõvel rendelkezik, amelyek megnehezítik a vele való visszaélést. Ehhez járul az európai elektronikus adatcsererendszer megteremtése a nemzeti hatóságok közötti információcsere megkönnyítése érdekében. Ez le fogja egyszerûsíteni a vezetõi engedélyekkel kapcsolatos ügyintézés folyamatát azok számára, akik egyik tagállamból egy másikba költöznek, emellett jelentõs mértékben hozzá fog járulni például a „jogosítványturizmus” és a csalás megelõzéséhez, az új, szigorúbb szabály érvényesítéséhez, mely szerint a tagállamok nem állíthatnak ki vezetõi engedélyt olyan személy részére, akinek a vezetõi engedélyét egy másik tagállamban bevonták, felfüggesztették vagy korlátozták.
Az engedélyek rendszeres megújítása
A csalás elleni küzdelem és a közúti közlekedés biztonságának javítása érdekében rendkívül fontos kérdés az engedélyek rendszeres megújítása az EU egész területén.
Az új szabályok szerint a gépjármûvezetõk és a motorkerékpárosok vezetõi engedélyét tagállamtól függõen 10–15 évente meg kell újítani. A busz-, illetve teherautósofõrök vezetõi engedélyét ötévente kell megújítani, és a megújításához orvosi vizsgálaton kell átesni.
Ez közigazgatási úton történõ megújítást jelent, amely nem igényel további vizsgát. Ez biztosítja, hogy az engedélyezési adatok, fényképek stb. naprakészek legyenek, a kártyák biztonsági jellemzõit rendszeresen az új technológiáknak megfelelõen frissítsék, és a tagállamok folyamatosan frissített információkkal rendelkezzenek a forgalomban lévõ engedélyekrõl.
A kiszolgáltatott jármûvezetõk védelme
Az európai vezetõiengedély-rendszer megerõsíti a legkiszolgáltatottabb úthasználói csoportok védelmét. A következõk intézkedések tartoznak ide:
- a jelenlegi 21-rõl 24 évre emelkedik a legnagyobb teljesítményû motorkerékpárokra vonatkozó vezetõi engedély azonnali megszerzésének alsó korhatára (gyakorlati és elméleti vizsgával),
- a korhatár emelése, valamint további lépések beillesztése a vezetõi engedély fokozatos megszerzésének folyamatába. Az új rendszer (kettõ helyett) legalább négy év, kisebb teljesítményû motorkerékpáron megszerzett vezetési gyakorlatot ír elõ ahhoz, hogy a legnagyobb teljesítményû motorokra engedélyt lehessen szerezni,
- A segédmotoros kerékpárok új jármûkategóriát képeznek, és a segédmotoros kerékpárra vonatkozó vezetõi engedély megszerzéséért mostantól elméleti vizsgát kell tenni. A tagállamok jártassági és magatartási vizsgát, továbbá orvosi vizsgálatot is bevezethetnek. Az EU 16 évben határozza meg az ajánlott alsó korhatárt, amelynél a tagállamok kölcsönösen elismerik az engedélyeket (a tagállamok ezt belföldön 14 évre csökkenthetik). Ezt megelõzõen a segédmotoros kerékpárokra nem vonatkoztak uniós minimumkövetelményeknek.
A vizsgabiztosokra vonatkozó minimumkövetelmények
A vizsgabiztosoknak ezentúl minimumkövetelményeknek kell megfelelniük az alapképesítés és a rendszeres továbbképzés tekintetében. Ez az intézkedés biztosítja a minõségellenõrzést az új rendszerben.
A vezetõi engedélyekrõl szóló 2006/126/EK irányelvet 2006-ban fogadták el a tagállamok és az Európai Parlament. A tagállamoknak 2011. január 19-ig kellett átültetniük, 2013. január 19-én pedig teljes mértékben alkalmazandóvá válik.