Jön az új EU-s jogsi - vége a \"jogosítványturizmusnak\"
2013.01.22
2013. január 19-tõl az EU-ban kiállított valamennyi új vezetõi engedély mûanyag „hitelkártyaszerû” okmány lesz, amely egységes európai formátumot követ, és szigorúbb biztonsági védelemmel van ellátva. Az EU egész területén több mint 300 millió, több mint 100 különféle, papírból vagy mûanyagból készült típus van forgalomban.

„A közlekedési rendõröknek Európa-szerte jelenleg több mint 100 különféle típusú, papírból, illetve mûanyagból készült vezetõi engedélyt kell felismerniük. Elõfordul, hogy az azonosító fényképek már rég nem hasonlítanak, nem világos, hogy a jármûvezetõ mely jármûkategóriák vezetésére rendelkezik engedéllyel, és a dokumentum könnyen hamisítható. Egy hamis vezetõi engedély gyakorlatilag engedély a gyilkosságra, ezért könnyen olvasható, könnyen érthetõ és nehezen hamisítható engedélyek kellenek.”

 

2013. január 19-én a következõ fõ változások lépnek hatályba

Egységes európai formátum

Minden újonnan kiadott európai vezetõi engedélynek az új, fényképpel ellátott, mûanyag „hitelkártya” formátumot kell követnie, amely kielégíti a szabványos adatkövetelményeket, és az EU egész területén könnyen felismerhetõ és olvasható (a fényképét lásd alább). 2013. január 19-tõl minden új engedélyt ebben a formátumban kell kiadni.

Ez a meglévõ engedélyeket nem érinti, azokat megújításkor vagy legkésõbb 2033-ban kell az új formátumúra cserélni. Az európai vezetõi engedélyt a tagállamok döntésétõl függõen módosítani lehet, hogy nemzeti szimbólumokat is tartalmazzon.

Fokozott biztonság

Az új vezetõi engedély a hamisítás elkerülése érdekében számos olyan biztonsági jellemzõvel rendelkezik, amelyek megnehezítik a vele való visszaélést. Ehhez járul az európai elektronikus adatcsererendszer megteremtése a nemzeti hatóságok közötti információcsere megkönnyítése érdekében. Ez le fogja egyszerûsíteni a vezetõi engedélyekkel kapcsolatos ügyintézés folyamatát azok számára, akik egyik tagállamból egy másikba költöznek, emellett jelentõs mértékben hozzá fog járulni például a „jogosítványturizmus” és a csalás megelõzéséhez, az új, szigorúbb szabály érvényesítéséhez, mely szerint a tagállamok nem állíthatnak ki vezetõi engedélyt olyan személy részére, akinek a vezetõi engedélyét egy másik tagállamban bevonták, felfüggesztették vagy korlátozták.

Az engedélyek rendszeres megújítása

A csalás elleni küzdelem és a közúti közlekedés biztonságának javítása érdekében rendkívül fontos kérdés az engedélyek rendszeres megújítása az EU egész területén.

Az új szabályok szerint a gépjármûvezetõk és a motorkerékpárosok vezetõi engedélyét tagállamtól függõen 10–15 évente meg kell újítani. A busz-, illetve teherautósofõrök vezetõi engedélyét ötévente kell megújítani, és a megújításához orvosi vizsgálaton kell átesni.

Ez közigazgatási úton történõ megújítást jelent, amely nem igényel további vizsgát. Ez biztosítja, hogy az engedélyezési adatok, fényképek stb. naprakészek legyenek, a kártyák biztonsági jellemzõit rendszeresen az új technológiáknak megfelelõen frissítsék, és a tagállamok folyamatosan frissített információkkal rendelkezzenek a forgalomban lévõ engedélyekrõl.

A kiszolgáltatott jármûvezetõk védelme

Az európai vezetõiengedély-rendszer megerõsíti a legkiszolgáltatottabb úthasználói csoportok védelmét. A következõk intézkedések tartoznak ide:

  • a jelenlegi 21-rõl 24 évre emelkedik a legnagyobb teljesítményû motorkerékpárokra vonatkozó vezetõi engedély azonnali megszerzésének alsó korhatára (gyakorlati és elméleti vizsgával),
  • a korhatár emelése, valamint további lépések beillesztése a vezetõi engedély fokozatos megszerzésének folyamatába. Az új rendszer (kettõ helyett) legalább négy év, kisebb teljesítményû motorkerékpáron megszerzett vezetési gyakorlatot ír elõ ahhoz, hogy a legnagyobb teljesítményû motorokra engedélyt lehessen szerezni,
  • A segédmotoros kerékpárok új jármûkategóriát képeznek, és a segédmotoros kerékpárra vonatkozó vezetõi engedély megszerzéséért mostantól elméleti vizsgát kell tenni. A tagállamok jártassági és magatartási vizsgát, továbbá orvosi vizsgálatot is bevezethetnek. Az EU 16 évben határozza meg az ajánlott alsó korhatárt, amelynél a tagállamok kölcsönösen elismerik az engedélyeket (a tagállamok ezt belföldön 14 évre csökkenthetik). Ezt megelõzõen a segédmotoros kerékpárokra nem vonatkoztak uniós minimumkövetelményeknek.

A vizsgabiztosokra vonatkozó minimumkövetelmények

A vizsgabiztosoknak ezentúl minimumkövetelményeknek kell megfelelniük az alapképesítés és a rendszeres továbbképzés tekintetében. Ez az intézkedés biztosítja a minõségellenõrzést az új rendszerben.

A vezetõi engedélyekrõl szóló 2006/126/EK irányelvet 2006-ban fogadták el a tagállamok és az Európai Parlament. A tagállamoknak 2011. január 19-ig kellett átültetniük, 2013. január 19-én pedig teljes mértékben alkalmazandóvá válik.