Kártörténeti nyilvántartás: megvan a tízmilliomodik autós
2013.02.01
Az autósok kártörténetét tartalmazó Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR) a napokban rögzítették a 10 milliomodik szerzõdés adatait. A nyilvántartás szerint az autósok 32 százaléka B10-es besorolású, s kiugróan magas, 17 százalék az A0-ás besorolású ügyfelek aránya - tette közzé a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) a legfrissebb adatokat.

A KKNYR létrehozásáról a 2010. január 1-je óta hatályos új, a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítás rendszerét szabályozó törvény határozott. A biztosítók azóta folyamatosan töltik fel a rendszert, folyamatosan rögzítve a kgfb-szerzõdéseket, azok bonus-malus besorolását, illetve a káreseményeket.

A rendszerben a napokban történt meg a 10 milliomodik szerzõdés berögzítése. A 10 millió szerzõdésbõl 3,9 millió élõ, 6,1 millió már nem érvényes, azóta megszûnt kgfb-szerzõdés.

A rendszer létrehozásának célja, hogy – a kgfb-törvény indoklása szerint – „a bonus-malus rendszer helyett a valódi kár alapú besorolás alapját teremti meg.” Ezzel a korábbinál pontosabb, kockázatarányos díjkalkulációra ad majd lehetõséget a biztosítók számára, hiszen hosszú idõtávra visszamenõleg, pontosan nyomon követhetõvé teszi a káresemények idõpontját és a teljes kártörténetet.

A balesetet okozókat magasabb díjjal „büntetõ”, a balesetmentes vezetõket alacsonyabb díjjal „honoráló” bonus-malus rendszer 20 évvel ezelõtt, 1993-ban indult. A rendszer 10 bonus-kategóriát, 4 malus-kategóriát, illetve az alapdíjat – A0 – tartalmazza.

A KKNYR-rendszerben nyilvántartott, 3,9 millió élõ szerzõdésbõl 2,5 millió – magánszemély tulajdonában álló - személygépjármû, 1,4 millió céges autó, haszongépjármû, busz, motorkerékpár, vontató stb. szerzõdése.

A 2,5 millió szerzõdés csaknem harmada, több mint 800 ezer megállapodás B10-es besorolás alá esik, így azok díja a legkedvezõbb. A rendszerbe újonnan belépõk automatikusan az A0-ás kategóriába kerülnek, ez is magyarázza, hogy a szerzõdõk több mint hatoda ebben a csoportban található. Ugyanakkor ebbe a – közel 440 ezres darabszámú - kategóriába kerülnek azok is, akik például „párhuzamos üzemeltetõként” második gépjármûvet vásárolnak saját nevükre, függetlenül attól, hogy akár 20 éve balesetmentesen vezetnek és meglévõ autójukkal már kiérdemelték a B10-es besorolást.

A két éve mûködõ Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer a jogalkotó szándékai szerint lehetõséget nyújt majd a bonus-malus rendszer kiváltására, amellyel – szól a törvény indoklása – „lehetõvé teszi a károkozók következetes nyilvántartását és (…) megteremti az európai kompatibilitást is.”