Több mint 4000 gépjármûkárt regisztrált már idén a Generali Biztosító, mely nagyrészt a havas, csúszós utak számlájára írható. A biztosító 200 millió forintot meghaladó kártérítést már ki is fizetett ezekre az esetekre, azonban a bejelentések feldolgozásával ez akár a többszörösére is nõhet. A legtöbb baleset abból ered, hogy autók megcsúsznak és egymásnak ütköznek, vagy az árokban kötnek ki. A mai erõs havazás miatt ennek jelentõsen megnõ a veszélye, így az idei tél utolsó zord napjain is érdemes nagyon körültekintõen vezetni.
A legtöbb esetben a kár megcsúszás, vagy „ráfutás” következménye, de nem ritka a jeges úton történõ megcsúszásból eredõ árokba hajtás sem. Több olyan esettel is találkoztak a társaság szakemberei, amikor az autó vezetõje elõzés közben rásodródott a havas úton feltorlódott hóbuckákra és máris az árokban végzõdött a hétvégi rokonlátogatás. Nem ritkák a parkolás ideje alatt keletkezõ sérülések, amikor a háztetõkrõl lezuhanó hó, vagy jégtömb horpasztja be a motorháztetõt és töri be a szélvédõt.
Az elhúzódó tél az ingatlanokban is komoly károkat okozott. A Generalihoz 2013 február közepéig mintegy 22 ezer összes vagyonkár-bejelentés érkezett, összesen több mint 2,5 milliárd forint értékben. A károk nagy része lakásokban és társasházakban keletkezett. Leggyakrabban, közel 2600 alkalommal, tetõbeázásról kapott bejelentést a biztosító, míg a második helyen a viharos erejû szél miatti kárbejelentések voltak több mint 1200 alkalommal. Nem volt kevés ugyanakkor a hónyomás okozta kár sem az épületeken, ez a szám is több mint 600-ra rúg. Elmondható, hogy csak az idõjárás 113 milliós nagyságrendû kárt okozott a Generali által biztosított ingatlanokban. Jellemzõen a családi házak, nyaralók tetejét nyomta meg a hó és az arra ráfagyott jég, vagy a lecsúszó tömb törte be a teraszok üvegezett tetejét.
A Generali Csoporthoz tartozó Europ Assistance összegyûjtötte, mire érdemes figyelni a havas-jeges idõben az autósoknak:
- A legfontosabb, hogy az adott körülmények között a legjobban lássuk az utat és a forgalmat. Éppen ezért az elöregedett ablaktörlõ gumikat cseréljük le, mivel ezek már csak maszatolnak, nem tudják az ablakra hulló csapadékot megfelelõen eltakarítani.
- Az autó lámpáit pedig gyakrabban mossuk le, hiszen a felcsapódó sár lényegesen gyengíti a fényerejüket.
- Emellett fontos, hogy legyen az autóban jégkaparó, jégoldó spray, és mindig fagyálló ablakmosót használjunk.
- Mindig a fényviszonyoknak és idõjárási körülményeknek megfelelõen válasszuk meg a követési távolságot és a vezetési stílust. Ha lassabban, az autó elõtt több helyet hagyva vezetünk, kisebb a kockázata a baleseteknek, egy rossz manõver könnyebben korrigálható. Tartsuk észben, hogy télen a fékút hosszabb, mint máskor, és ha az autóban nincs ABS, a kerekek gyorsan leblokkolhatnak és az autó fölött elveszíthetjük az uralmat. Az ilyen helyzetek kezelhetõsége érdekében érdemes részt venni egy tanpályás vezetési gyakorlaton, vagy egy kihalt, havas parkolóban gyakorolni, hogy kitapasztalhassuk, hogyan viselkedik az autó a csúszós úton.
- Vastag hóval borított utakon elengedhetetlen a hólánc. Ha nem is feltétlenül minden kerékre, de a hajtott tengelyre mindenképp fel kell szerelni, mert ez biztosítja, hogy kormányozható maradjon az autó. Jó tudni, hogy egyes országokban télen megkövetelhetik a hóláncot, azaz már eleve a határon sem engedik be azt az autóst, aki nem tudja ezt felmutatni.
- Egy hosszabb utazás elõtt érdemes az autóba bekészíteni takarót, meleg ruhadarabokat, rugalmas vontatókötelet, fagymentesítõ zárolajozót, némi ételt és italt, valamint egy lapátot is – ha esetleg a hóból kellene kiásni az autót.
- Indulás elõtt kérjünk tájékoztatást az Útinformtól, illetve interneten nézzünk utána, hogy az úticélunk környékén milyen az idõjárási viszonyok.