Kátyúkár: mit tegyünk, hogy biztosan fizessen a biztosító?
2013.03.01
A Groupama Garancia Biztosító összegyûjtötte a legfontosabb tanácsokat, hogy mit tegyünk kátyúkár esetén, hogy az út kezelõjének biztosítótársasága biztosan fizessen.

A téli hónapok végével egyre több kátyú alakul ki a közutakon, amelyek a gépjármûvekben nagyon komoly károkat, de akár balesetet is okozhatnak. A káresetet követõen nagyon fontos, hogy a megfelelõ lépéseket tegyük annak érdekében, hogy a kárunkat mielõbb fedezze a biztosítótársaság. Azonban a kátyúval kapcsolatos kárbejelentések közel felét elutasítják a hiányos adminisztráció miatt a Groupama Garancia Biztosító tapasztalatai szerint. A Groupama szakértõi a megfelelõ adminisztratív lépések összeállításával segítenek abban, hogy mire figyeljünk ilyen helyzetben.

Repedés, hézag, lyuk, kátyú

A téli hónapokban, majd az olvadást követõen sokak közlekedését megkeseríti a kátyúk kerülgetése. A kátyút az útburkolat elöregedése, a folyamatos közlekedési hatások miatti berepedezése, majd az ebbe beszivárgó csapadék megfagyása okozza. A fagyás szétfeszíti a burkolat már repedezett részeit, majd pedig a kitört darabokat az autók kerekei kiemelik, így az folyamatosan növekszik.
A kárrendezés során a kátyú mérete nem befolyásoló tényezõ, hiszen az útburkolat folyamatos károsodása miatt a kátyú növekedni fog, egészen a helyreállításig, de a kátyú kárképe alapján a biztosító vizsgálja annak a gépkocsiban történt károsító hatását.

Kármegelõzés odafigyeléssel


A Groupama Garancia Biztosító kárszakértõinek tapasztalata szerint a kátyúkárokért gyakran a nem megfelelõen megválasztott sebesség a felelõs. A szakértõk szerint vezetéstechnikai szempontból az a legfontosabb, hogy ha útburkolati hibákat látunk, olyan sebességgel vezessünk, ami lehetõvé teszi a biztonságos kikerülést. Ha már késõn vettük észre az úthibát, veszélyes lehet, ha hirtelen félrerántjuk a kormányt, hiszen akár saját, akár másik autóban is sérülést okozhatunk, ilyenkor biztonságosabb, ha átmegyünk a kátyún.
A biztosítótársaság kárelemzése szerint leggyakrabban a fiatal vezetõknél figyelhetõ meg a kátyú okozta káreset, mivel ez a korosztály általában dinamikusabb tempóval, nagy teljesítményû, sportosított gépjármûvet vezet, amely érzékenyebb az úthibákra.
Õket - ugyan jóval alacsonyabb arányban – az idõs vezetõk követik, hiszen esetükben hosszabb lehet a reakcióidõ, aminek következtében késõbb veszik észre a kátyút és már nem tudják kikerülni.

Mit tegyünk, ha autónk mégis megsérült, kátyúkár keletkezett?


„Ha már nem tudtuk az útburkolati hibát elkerülni és kár keletkezett autónkban, nagyon fontos, hogy mindent körültekintõen adminisztráljunk annak érdekében, hogy bizonyítható legyen, hogy a káresetet az adott kátyú okozta. Mindez szükséges ahhoz, hogy a biztosítótársaság elismerje és kifizesse a kárunkat. Mégis nagyon sûrûn találkozunk az ügyfelek által nem körültekintõen összeállított dokumentációval, így az elutasítások mértéke közel 50%-os biztosítótársaságunknál, mert a közutak fenntartói kellõ bizonyítottság hiányában nem ismerik el a felelõsségüket, ennek hiányában pedig a biztosító nem tudja megtéríteni a kárt. Nagyon gyakran olyan egyszerû lépésekre nem figyelünk, hogy a kátyút messzebbrõl is fényképezzük, hogy tényleg beazonosítható legyen, hol történt a káreset.” – mondta el Dr. Pálvölgyi Zsuzsanna, a Groupama Garancia Biztosító Speciális Ügyek Osztályának osztályvezetõje.


A Groupama Garancia Biztosító szakértõi összeállították, hogy mibõl áll a megfelelõ kárrendezés folyamata, mire kell figyelnünk:


Ha a közúti közlekedés során egy kátyú miatt kárt szenved a gépjármû, célszerû akkor is rendõrt hívni, ha személyi sérülés nem, de a gépjármûben komolyabb káresemény történt, mivel a hatósági jegyzõkönyv lényeges bizonyíték.
A sérült gépjármû tulajdonosának a közút fenntartója – Budapesten és belterületen az önkormányzat - felé kell írásban a bejelentését megtennie. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen, a rendõrség által készített hatósági jegyzõkönyvet, tanúnyilatkozatot, kárigényt, valamint több fényképfelvételt, amelyek beazonosításra alkalmas módon mutatják a kátyút, a sérült gépjármûvet és az érintett helyszínt.
Ha a tulajdonos nem tudja meggyõzõen bizonyítani, hogy autójának károsodását az általa megjelölt úthiba okozta és nem tudja pontosan, beazonosításra alkalmas fényképfelvételekkel meghatározni a káresemény konkrét helyét, akkor a közút fenntartója nem ismeri el a felelõsségét a káresemény bekövetkezéséért. Felelõsségelismerõ nyilatkozat hiányában pedig a közút fenntartójának felelõsségbiztosítója nem fizet kártérítést.