Mi a teendő, ha tömegközlekedési eszközön sérülünk meg?
2019.08.08

A Ripost összegyűjtötte, hogy baleset esetén melyik közlekedési vállalat miért vállal felelősséget, jár-e kártérítés, ha megsérülünk egy tömegközlekedési járművön?

Ha önhibánkon kívül balesetet szenvedünk egy tömegközlekedési eszközön, akkor ezzel összefüggésben a szolgáltató kártérítést fizet a nálunk lévő tárgyak, csomagok, élő állatok részleges vagy teljes elvesztése, sérülése esetén. Kártalanítást fizetnek továbbá a testi (vagy szellemi) károsodást szenvedő utasoknak is – tájékoztat a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Fontos tudni, hogy míg korábban minden megváltott menetjegy tartalmazott utasbiztosítást, ma már nem mindegyik cég biztosítja ezt, így van, amikor nehezebb kártérítés igényelni.

Mi a teendő baleset esetén?

A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy tömegközlekedési baleset esetén a járművet üzemeltető cég köteles baleseti helyszínelést végezni. Ezenfelül nem árt, ha elkérjük a tanúk adatait és a baleseti jegyzőkönyvet, amit megírhat a sofőr, a rendőr, a mentős vagy a tűzoltó is. Lehetőség szerint néhány fényképet is érdemes készíteni a helyszínről.

Kisebb sérülés esetén is forduljunk orvoshoz, mert akár nagyobb is lehet a baj, mint azt elsőre hinnénk.

Baleseti jegyzőkönyv hiányában nem tudjuk bizonyítani, hogy melyik járaton milyen körülmények között történt a sérülés rajtunk vagy a holminkon.

A mentők kihívása és az azt követő egészségügyi dokumentáció pedig a sérülés pontos megnevezését, gyógytartamának megítélését bizonyítja. Ezekre mind szükségünk lehet a bizonyításhoz.

Nagy a különbség az utas- és a felelősségbiztosítás között!

A menetjegy ellenében, jogszerűen utazó utas a legtöbb esetben biztosítottnak számít. A jogszerű itt azt jelenti, hogy van jegye, bérlete, nyugdíjas, vagy például hat év alatti. Ez a jegyhez automatikusan járó biztosítás nyújt fedezetet baleseti halál, csonttörés, rokkantság és sok minden más esetén.

Ennek a biztosításnak az előnye, hogy egy baleset esetén szinte automatikusan fizet, anélkül, hogy az utas felelősségét vizsgálnák.

Hátránya, hogy a biztosítási összegek többnyire alacsonyak. A Volánbusznál például baleseti halálra, teljes rokkantságra 2 millió forint jár, a MÁV utasai pedig baleseti halálra 1 millió, rokkantságra 1,2 millió forintos biztosítással rendelkeznek.

A BKK-nak és BKV-nak 2012 óta nincs utasbiztosítása. Ettől függetlenül a járműveiken bekövetkező közlekedési balesetekért kártérítési felelősségük van. Ha egy utas megsérül a BKV–BKK járatain, akkor kárigényével közvetlenül a céghez kell fordulnia, és valószínűleg bíróság fogja megállapítani a kártérítés összegét.

Tehát a Volánbusznál és a MÁV-nál az utasok mindenképpen megkapják a kártérítésüket, addig a BKV–BKK járatain balesetet elszenvedőknek bíróság előtt kell igazolni, hogy a cég hibázott – írja a kozlekedésibaleset.hu portál.