Az EU fellép a nyaralók fogyasztói jogaiért
2013.07.11
A nyári szezon kezdetével az Európai Bizottság lépéseket tesz annak érdekében, hogy a szervezett utazásokra vonatkozó uniós szabályok korszerûsítése révén javítsa az üdülési célból utazó személyek jogait.

A szervezett utazási formákról szóló, 1990. évi irányelv képezi az üdülési célból utazóknak nyújtott védelem alapkövét. Átfogó védelmet biztosít azon fogyasztók részére, akik szervezett – például repülõjegyeket, szállodai elhelyezést vagy autókölcsönzést tartalmazó – utazásokat foglalnak. A védelem többek között biztosítja a fogyasztó számára az a jogot, hogy a szerzõdés aláírását megelõzõen minden szükséges információt megkapjon, továbbá azt, hogy a szolgáltató fél az utazási csomagban szereplõ valamennyi szolgáltatásért felelõsséget vállaljon, és az utazásszervezõ csõdje esetén gondoskodjon a hazaszállításról.

A reform egyben válasz az utazási piac alapvetõ átalakulására: a polgárok immár sokkal aktívabb szerepet játszanak az igényeiknek leginkább megfelelõ üdülés megtervezésében, különösen oly módon, hogy a katalógusokból kiválasztott, kész üdülési csomagok helyett inkább az interneten választják ki az utazás különbözõ elemeit.

Az internet korszakában a jelenlegi szabályok alkalmazása nehézségekbe ütközik, hiszen a fogyasztók egyre inkább foglalnak online személyre szabott csomagokat (egymással üzleti kapcsolatban álló egy vagy több szolgáltatótól), amely bizonytalanságokhoz vezet mindkét fél esetében: számíthat-e a vevõ védelemre, illetve melyek a szolgáltató kötelezettségei? Ezért az 1990. évi szabályok mai felülvizsgálata elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezett utazási formákról szóló irányelvet hozzáigazítsuk a digitális korszakhoz. Ez azt jelenti, hogy az irányelv alkalmazási köre a jövõben további 120 millió, az említett személyre szabott utazási szolgáltatásokat igénybe vevõ fogyasztóra is kiterjed.

A reform tovább erõsíti a fogyasztók védelmét azáltal, hogy növeli az átláthatóságot és problémák esetén fokozza a védelmet. A vállalkozások számára is elõnyt jelent, mivel a Bizottság megszünteti az elavult tájékoztatási követelményeket, például a katalógusok újranyomtatását, valamint biztosítja, hogy a nemzeti fizetésképtelenség elleni védelmi rendszereket a határokon túl is elismerjék.

„Az 1990-es években a legtöbb európai polgár katalógusból választott magának szervezett utazást, majd a helyi utazási irodában lefoglalta azt” – nyilatkozta Viviane Reding alelnök, az EU jogérvényesülési biztosa. „Azóta az uniós jogszabályoknak köszönhetõen több millió személy élvezhette gondtalanul üdülését. Ma már új idõket élünk és szabályainkat korszerûsítenünk kell, hogy lépést tudjunk tartani a változó piaccal. A szervezett utazási formákról szóló uniós szabályoknak meg kell felelniük a digitális korszaknak, valamint a fogyasztók elvárásainak. Ma a személyre szabott utazást foglaló fogyasztók milliói számára biztosítunk magasabb szintû védelmet. Az Unió fellépése védõhálót biztosít az esetleges problémák felmerülése esetén és így hozzájárul az üdülõ személyek felhõtlen pihenéséhez.”

„Az idegenforgalom gazdaságunk növekedésének fontos hajtóereje, amely jelenleg mintegy 1,8 millió vállalkozást és megközelítõleg 9,7 millió állást jelent, melynek jelentõs hányadát fiatal munkavállalók töltik be” – nyilatkozta Antonio Tajani alelnök, ipar- és vállalkozáspolitikáért felelõs biztos. „Ha a turisták biztonságosnak tekintik a szervezett utazás formájában nyújtott szolgáltatások vásárlását és igénybe vételét – például a repülõjegyvásárlással egybekötött autóbérlést vagy szállásfoglalást ugyanannál a szolgáltatónál – az ágazat számára ez további és gyorsabb növekedést jelent. Ez a mai javaslat fõ célja: hogy valamennyi szervezett utazási formát támogasson – akár online, akár hagyományos módon történik a foglalás – és egyidejûleg kiegyensúlyozott jogokat biztosítson az utazók számára.”

A reform amellett, hogy a védelmet kiterjeszti a személyre szabott utazási csomagokra, egyben új elõnyöket jelent a fogyasztók és a vállalkozások számára.

A hagyományos és a személyre szabott utazások vásárlóinak a mai javaslat a következõ elõnyöket biztosítja:

  • a felárak szigorúbb ellenõrzése (az áremelés felsõ határa 10%) és kötelezettség az esetleges árcsökkenések jóváírására a fogyasztók számára,
  • kedvezõbb felmondási jogok: a fogyasztók nagyobb rugalmasságot élveznek majd, mivel a szervezõnek fizetett méltányos térítés ellenében jogukban áll majd, hogy indulás elõtt felmondják a szerzõdést. Jogosultak lesznek továbbá indulás elõtt a szerzõdés díjmentes felmondására a célállomáson bekövetkezett természeti csapás, zavargás vagy hasonló súlyos esemény esetén, amennyiben annak következményei kihathatnak az üdülésre, például ha a nagykövetségek nem tanácsolják az érintett országba való utazást,
  • jobb tájékoztatás a szervezõ felelõsségérõl: a fogyasztókat egyszerû és érthetõ nyelven tájékoztatni kell arról, hogy a szervezõ felel a szerzõdésben szereplõ valamennyi szolgáltatás megfelelõ teljesítéséért — mivel jelenleg eltérõ nemzeti szabályok vonatkoznak a felelõs félre (szervezõ, közvetítõ vagy mindkettõ), amely ahhoz vezethet, hogy a szervezõk és a közvetítõk egymásra hárítják a mulasztást, és egyikük sem vállalja a felelõsséget a fogyasztóval szemben,
  • hatékonyabb jogorvoslat: az árkedvezményeken kívül, amennyiben az utazási szolgáltatást nem teljesítették megfelelõen, a fogyasztók „nem vagyoni kár” megtérítését is követelhetik, különösen akkor, ha az üdülés élvezhetetlenné vált,
  • problémák felmerülése esetén egyedüli kapcsolattartó pont: a jövõben a fogyasztók panaszaikat vagy követeléseiket közvetlenül annál a közvetítõnél (utazási ügynöknél) nyújthatják be, ahol az üdülést lefoglalták.

Az egyéb személyre szabott utazások vásárlóinak a mai javaslat a következõ elõnyöket biztosítja:

  • az utazás árának visszatérítéséhez való jog vagy szükség esetén ahhoz, hogy hazaszállítsák õket, amennyiben az értékesítõ, a szállító vagy bármely más szolgáltató az üdülésük alatt csõdöt jelent,
  • pontosabb információk arról, ki felelõs minden egyes szolgáltatás teljesítéséért.

A vállalkozások számára a mai javaslat csökkenti az adminisztratív terheket és a megfelelési költségeket, mivel:

  • egyenlõ versenyfeltételeket teremt a különbözõ utazásszervezõk között,
  • megszünteti a katalógusok újranyomtatására vonatkozó elavult tájékoztatási követelményeket, és ezáltal évente mintegy 390 millió EUR költségmegtakarítást tesz lehetõvé az utazásszervezõk és az utazási irodák számára,
  • az irányelv alkalmazási körébõl kizárja a szervezett üzleti utakat, ami várhatóan 76 millió EUR költségmegtakarításhoz vezethet évente,
  • uniós szintû szabályokat vezet be az információszolgáltatás, a kötelezettségek, valamint a nemzeti fizetésképtelenség elleni védelmi rendszerek kölcsönös elismerése terén, és ezáltal elõsegíti a tagállamok közötti kereskedelmet. A nyári szezon kezdetével az Európai Bizottság lépéseket tesz annak érdekében, hogy a szervezett utazásokra vonatkozó uniós szabályok korszerûsítése révén javítsa az üdülési célból utazó személyek jogait.

A szervezett utazási formákról szóló, 1990. évi irányelv képezi az üdülési célból utazóknak nyújtott védelem alapkövét. Átfogó védelmet biztosít azon fogyasztók részére, akik szervezett – például repülõjegyeket, szállodai elhelyezést vagy autókölcsönzést tartalmazó – utazásokat foglalnak. A védelem többek között biztosítja a fogyasztó számára az a jogot, hogy a szerzõdés aláírását megelõzõen minden szükséges információt megkapjon, továbbá azt, hogy a szolgáltató fél az utazási csomagban szereplõ valamennyi szolgáltatásért felelõsséget vállaljon, és az utazásszervezõ csõdje esetén gondoskodjon a hazaszállításról.

A reform egyben válasz az utazási piac alapvetõ átalakulására: a polgárok immár sokkal aktívabb szerepet játszanak az igényeiknek leginkább megfelelõ üdülés megtervezésében, különösen oly módon, hogy a katalógusokból kiválasztott, kész üdülési csomagok helyett inkább az interneten választják ki az utazás különbözõ elemeit.

Az internet korszakában a jelenlegi szabályok alkalmazása nehézségekbe ütközik, hiszen a fogyasztók egyre inkább foglalnak online személyre szabott csomagokat (egymással üzleti kapcsolatban álló egy vagy több szolgáltatótól), amely bizonytalanságokhoz vezet mindkét fél esetében: számíthat-e a vevõ védelemre, illetve melyek a szolgáltató kötelezettségei? Ezért az 1990. évi szabályok mai felülvizsgálata elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezett utazási formákról szóló irányelvet hozzáigazítsuk a digitális korszakhoz. Ez azt jelenti, hogy az irányelv alkalmazási köre a jövõben további 120 millió, az említett személyre szabott utazási szolgáltatásokat igénybe vevõ fogyasztóra is kiterjed.

A reform tovább erõsíti a fogyasztók védelmét azáltal, hogy növeli az átláthatóságot és problémák esetén fokozza a védelmet. A vállalkozások számára is elõnyt jelent, mivel a Bizottság megszünteti az elavult tájékoztatási követelményeket, például a katalógusok újranyomtatását, valamint biztosítja, hogy a nemzeti fizetésképtelenség elleni védelmi rendszereket a határokon túl is elismerjék.

„Az 1990-es években a legtöbb európai polgár katalógusból választott magának szervezett utazást, majd a helyi utazási irodában lefoglalta azt” – nyilatkozta Viviane Reding alelnök, az EU jogérvényesülési biztosa. „Azóta az uniós jogszabályoknak köszönhetõen több millió személy élvezhette gondtalanul üdülését. Ma már új idõket élünk és szabályainkat korszerûsítenünk kell, hogy lépést tudjunk tartani a változó piaccal. A szervezett utazási formákról szóló uniós szabályoknak meg kell felelniük a digitális korszaknak, valamint a fogyasztók elvárásainak. Ma a személyre szabott utazást foglaló fogyasztók milliói számára biztosítunk magasabb szintû védelmet. Az Unió fellépése védõhálót biztosít az esetleges problémák felmerülése esetén és így hozzájárul az üdülõ személyek felhõtlen pihenéséhez.”

„Az idegenforgalom gazdaságunk növekedésének fontos hajtóereje, amely jelenleg mintegy 1,8 millió vállalkozást és megközelítõleg 9,7 millió állást jelent, melynek jelentõs hányadát fiatal munkavállalók töltik be” – nyilatkozta Antonio Tajani alelnök, ipar- és vállalkozáspolitikáért felelõs biztos. „Ha a turisták biztonságosnak tekintik a szervezett utazás formájában nyújtott szolgáltatások vásárlását és igénybe vételét – például a repülõjegyvásárlással egybekötött autóbérlést vagy szállásfoglalást ugyanannál a szolgáltatónál – az ágazat számára ez további és gyorsabb növekedést jelent. Ez a mai javaslat fõ célja: hogy valamennyi szervezett utazási formát támogasson – akár online, akár hagyományos módon történik a foglalás – és egyidejûleg kiegyensúlyozott jogokat biztosítson az utazók számára.”

A reform amellett, hogy a védelmet kiterjeszti a személyre szabott utazási csomagokra, egyben új elõnyöket jelent a fogyasztók és a vállalkozások számára.

A hagyományos és a személyre szabott utazások vásárlóinak a mai javaslat a következõ elõnyöket biztosítja:

  • a felárak szigorúbb ellenõrzése (az áremelés felsõ határa 10%) és kötelezettség az esetleges árcsökkenések jóváírására a fogyasztók számára,
  • kedvezõbb felmondási jogok: a fogyasztók nagyobb rugalmasságot élveznek majd, mivel a szervezõnek fizetett méltányos térítés ellenében jogukban áll majd, hogy indulás elõtt felmondják a szerzõdést. Jogosultak lesznek továbbá indulás elõtt a szerzõdés díjmentes felmondására a célállomáson bekövetkezett természeti csapás, zavargás vagy hasonló súlyos esemény esetén, amennyiben annak következményei kihathatnak az üdülésre, például ha a nagykövetségek nem tanácsolják az érintett országba való utazást,
  • jobb tájékoztatás a szervezõ felelõsségérõl: a fogyasztókat egyszerû és érthetõ nyelven tájékoztatni kell arról, hogy a szervezõ felel a szerzõdésben szereplõ valamennyi szolgáltatás megfelelõ teljesítéséért — mivel jelenleg eltérõ nemzeti szabályok vonatkoznak a felelõs félre (szervezõ, közvetítõ vagy mindkettõ), amely ahhoz vezethet, hogy a szervezõk és a közvetítõk egymásra hárítják a mulasztást, és egyikük sem vállalja a felelõsséget a fogyasztóval szemben,
  • hatékonyabb jogorvoslat: az árkedvezményeken kívül, amennyiben az utazási szolgáltatást nem teljesítették megfelelõen, a fogyasztók „nem vagyoni kár” megtérítését is követelhetik, különösen akkor, ha az üdülés élvezhetetlenné vált,
  • problémák felmerülése esetén egyedüli kapcsolattartó pont: a jövõben a fogyasztók panaszaikat vagy követeléseiket közvetlenül annál a közvetítõnél (utazási ügynöknél) nyújthatják be, ahol az üdülést lefoglalták.

Az egyéb személyre szabott utazások vásárlóinak a mai javaslat a következõ elõnyöket biztosítja:

  • az utazás árának visszatérítéséhez való jog vagy szükség esetén ahhoz, hogy hazaszállítsák õket, amennyiben az értékesítõ, a szállító vagy bármely más szolgáltató az üdülésük alatt csõdöt jelent,
  • pontosabb információk arról, ki felelõs minden egyes szolgáltatás teljesítéséért.

A vállalkozások számára a mai javaslat csökkenti az adminisztratív terheket és a megfelelési költségeket, mivel:

  • egyenlõ versenyfeltételeket teremt a különbözõ utazásszervezõk között,
  • megszünteti a katalógusok újranyomtatására vonatkozó elavult tájékoztatási követelményeket, és ezáltal évente mintegy 390 millió EUR költségmegtakarítást tesz lehetõvé az utazásszervezõk és az utazási irodák számára,
  • az irányelv alkalmazási körébõl kizárja a szervezett üzleti utakat, ami várhatóan 76 millió EUR költségmegtakarításhoz vezethet évente,
  • uniós szintû szabályokat vezet be az információszolgáltatás, a kötelezettségek, valamint a nemzeti fizetésképtelenség elleni védelmi rendszerek kölcsönös elismerése terén, és ezáltal elõsegíti a tagállamok közötti kereskedelmet.