Romániában vezetik be leghamarabb az új segélyhívó rendszert
2013.11.26
Az eCall (e-segélyhívó) egy európai kezdeményezés, melynek célja, hogy az Európai Unió tagállamaiban közúti balesetet szenvedõk gyors segítséget kapjanak akkor is, ha a baleset bekövetkezésérõl a hatóságokat az áldozat/érintett nem képes értesíteni. A Különleges Telekommunikációs Szolgáltatások (STS) nevû állami intézmény segítségével Románia az EU-ban elsõként építette ki a rendszer mûködtetéséhez szükséges infrastruktúrát. Az STS képviselõi szerint a készülék 2015-tõl minden gyártott autóba belekerül.

A rendszer mûködésének lényege, hogy a gépjármûbe egy olyan készüléket építenek, amely közúti baleset esetén – ha a légzsák, vagy más szenzor mûködésbe lép – automatikusan, vezeték nélküli adatszolgáltatás útján jelzést küld a 112-es egységes európai segélyhívó számra, ezáltal a baleset tényérõl, és a mentés szükségességérõl az illetékes hatóság késedelem nélkül tudomást szerez.

Romániában 2014 januárjától lehet megvásárolni az eCall nevû szolgáltatást biztosító eszközöket. Az 50 és 150 euró közötti összegbe kerülõ készülék baleset esetén automatikusan hívja a 112-es segélyhívó számot. A készülékhez speciális kártya is jár, ezt a mobilszolgáltatóktól lehet majd beszerezni. A felszerelés lehet egyszerû (csak eCall funkcióval felszerelt), de olyat is vásárolhatunk majd, amelyet mikrofonnal vagy videovevõvel szereltek fel.

A készülék baleset esetén hívja a segélyhívó számot, és közli a baleset helyszínét, idejét és az utasok számát a mentõszolgálatnak, a rendõrségnek és a sürgõsségi felügyelõségeknek.

A becslések szerint az új intelligens megoldás a veszélyhelyzetekben történõ reagálás idejét lakott területen belül 40%-kal, lakott területen kívül pedig 50%-kal gyorsíthatja fel, tehát a balesetek helyszínén az élet és a kármentés, valamint az egyéb hatósági munkálatok (baleset-helyszínelés, forgalomirányítás, elterelés stb.) hamarabb megkezdõdhetnek.

A készülék szenzorok, sebességmérõk és giroszkóp révén érzékeli, ha a sebesség nagyon rövid idõ alatt, nagyon nagy mértékben lecsökken (pl. 100 km/óráról 10 km/órára) és ez esetben a készülék aktiválódik. Az aktiválódás elõtt stand-by üzemmódban van, de a baleset bekövetkezte után akár 12 órát is aktív marad.

A programot az ACEA (European Automobile Manufacturers Association, azaz az Európai Autógyártók Szövetsége) is támogatja, s több autómárka (BMW, Volvo stb.) saját e-segélyhívó megoldásokat fejleszt ki és épít be az általa gyártott modellekbe. A Bizottságnak szándékában áll az e-segélyhívó rendszerének továbbfejlesztése, annak a motorkerékpárokra, nehézgépjármûvekre és autóbuszokra való kiterjesztése 2020-ig.

Az e-segélyhívó rendszer kialakítása része az EU hatályos közlekedéspolitikai programjának, s egyik fontos eszköze a 2020-ig megfogalmazott közösségi célkitûzés megvalósításának, miszerint a halálos áldozatok számát felére kell csökkenteni a 2010. év adataihoz képest. A cél elérésének egyik fontos területe „A közútbiztonsági technológiák – köztük a jármûvezetõt támogató rendszerek, az (intelligens) sebességkorlátozók, a biztonsági öv bekötésére figyelmeztetõ jelzések, az e-segélyhívó és kooperatív rendszerek -, valamint az infrastruktúra és a jármûvek közötti kapcsolódási pontok harmonizációja”.