Kérdések és válaszok a havi kétszeri ingyenes banki készpénzfelvételi lehetõségrõl
2014.01.07
A Magyar Nemzeti Bank oldalán megjelent egy tájékoztató a Pft-t módosító 2013. évi CLXXXIX. Törvényrõl, amely havi két alkalommal, összesen 150 ezer forintig díjmentes készpénzfelvételt tesz lehetõvé. A továbbiakban a tájékoztatóban szereplõ legfontosabb kérdéseket és azokra adott válaszokat tesszük közzé.

1. Milyen pénzügyi szolgáltatóknál, mikortól, havi hány alkalommal és milyen összegben van lehetõsége a fogyasztóknak az ingyenes készpénzfelvételre?

2014. február 1-tõl havonta két alkalommal, összesen 150 000 Ft összegig díj/költségmentesen vehetõ fel készpénz egy, az ügyfél által megjelölt bankszámláról. Arról, hogy mely bankszámláról kívánja igénybe venni a fogyasztó a kedvezményt, a számlavezetõ bankjánál kell nyilatkoznia. Az új rendelkezést a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézményeknek kell alkalmazniuk, pl.: hitelintézeteknek, takarékszövetkezeteknek.

2. Kik jogosultak e lehetõségre, milyen feltételeknek kell megfelelniük?

A vonatkozó törvény értelmében a díj/költségmentes készpénzfelvételi kedvezményre az a fogyasztónak minõsülõ személy jogosult, aki betöltötte a 16. életévét, Magyarországon lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, és írásbeli nyilatkozatot tesz arra vonatkozóan, hogy melyik számla tekintetében szeretné igénybe venni a kedvezményt. Gazdasági társaságok nem élhetnek a kedvezménnyel.

3. Mit jelent az ingyenesség? A tranzakciós illeték költségét sem kell megfizetni?


A pénzügyi intézménynek a jogszabályban meghatározott mértékû – havonta két alkalommal, összesen 150 000 Ft összegig történõ – készpénzfelvételt ingyenesen kell biztosítania a fogyasztó részére. Vagyis az érintett tranzakciók esetében a tranzakciós illeték költségei sem terhelhetõk át a fogyasztókra, ugyanakkor a hitelintézetek ezen tételek után is kötelesek az illetéket megfizetni.

4. Hol érhetõ el a formanyomtatvány? Csak papír alapon lehet ezt kitölteni és, vagy van-e mód internetes, esetleg telefonbanki kitöltésre és beadásra is? Ha valakinek csak egy bankszámlája van, akkor is muszáj nyilatkoznia?

A vonatkozó törvény értelmében a díj/költségmentes kedvezmény igénybevételéhez szükséges nyilatkozat a számlavezetõ bank fiókjában vagy internetbankjában tehetõ. Az intézmények nem kötelesek mindkét lehetõséget biztosítani, elõfordulhat, hogy – akár átmenetileg is – csak bankfiókban lehetséges a nyilatkozat megtétele. Telefonbanki lehetõség biztosításra nem kötelezi a pénzügyi intézményeket a jogszabály.

A nyilatkozatot akkor is meg kell tenni, ha a fogyasztó csak egy számla tulajdonosa.

5. Lehetõség van-e arra, hogy egy (például mozgásában akadályozott) fogyasztó helyett eseti meghatalmazás alapján megbízottja töltse ki és adja be a formanyomtatványt?


Akadályoztatás esetén a nyilatkozat eseti meghatalmazott útján is megtehetõ. Intézményenként változó lehet, hogy milyen meghatalmazást fogadnak el (közokirat, vagy teljes bizonyító erejû magánokirat). Az intézmények alkalmazhatnak formanyomtatványt is erre vonatkozóan.

Fontos, hogy a meghatalmazás megfeleljen a formai követelményeknek, és pontosan meg legyen jelölve a bankszámlaszám, amelyrõl a fogyasztó igénybe kívánja venni a kedvezményt.

6. Ha valaki kitöltötte a formanyomtatványt, mikortól vehet fel ténylegesen ez alapján készpénzt?


A vonatkozó törvény értelmében díj/költségmentes készpénzfelvételi kedvezmény – amennyiben 2014. január 20-ig számlavezetõ bankjánál írásbeli nyilatkozatot tesz – 2014. február 1-tõl vehetõ igénybe.

E dátumot követõen amennyiben a nyilatkozatot adott hónap 20-áig megteszi, a kedvezmény a következõ hónaptól igénybe vehetõ.

7. Csak a bank készpénzkiadó automatájából (ATM) lehet ingyenesen készpénzt felvenni vagy a bankfiókból is? Mivel a postai készpénzfelvétel is készpénzfelvételnek számít, a lehetõség a postai mûveletekre is vonatkozik?


A jogszabály a fizetési számláról forintban teljesített készpénzkifizetésre vagy a Magyarországon elhelyezett automata bankjegykiadó gépbõl (ATM) történõ készpénzfelvételre vonatkozóan állapít meg kedvezményt. A postai készpénzfelvétel POS terminálon keresztül történik, tehát a kedvezmény arra nem vonatkozik.

8. Csak a fogyasztó saját bankjának ATM-jébõl lehet ingyenesen készpénzt felvenni vagy más bankéból is?


A vonatkozó törvény értelmében a kedvezmény bármely Magyarországon elhelyezett automatából igénybe vehetõ. A bankkártyával nem rendelkezõ ügyfelek esetében a bankkártya nélküli készpénzfelvétel számlavezetõ bankjuk bankfiókjaiban lehetséges.

9. Ha egy bank adott folyószámlájánál ma is lehetõség van egy, két vagy esetleg több ingyenes készpénzfelvételre, a jogszabály által biztosított havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételi lehetõség ezeken felül értendõ?


A számlacsomagok – így a jogszabályban biztosított ingyenességen túli további kedvezmények – kialakítása is az intézmények hatásköre. Az intézmények által alkalmazott jelenlegi gyakorlatot áttekintve az látható, hogy a banki, és a jogszabály adta kedvezmények nem adódnak össze. Ugyanakkor kiemelendõ, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók a jogszabályban elõírt ingyenesség biztosításán túl nem kötelezettek további kedvezmények nyújtására.

10. Hitelkártyával rendelkezõk számára is biztosított a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételi lehetõség? A hitelkártyás készpénzfelvételnél tehát ez alapján nem kezdi a bank felszámítani a készpénzfelvétel utáni kamatot?

A kedvezmény fizetési számlára vonatkozik. Hitelkártya-számlákhoz kapcsolódó hitelkártyával történõ készpénzfelvételre nem vonatkozik.

11. Megemelheti a bank a fogyasztóval kötött szerzõdésben vagy az egyéb szerzõdési feltételekben meghatározott díjakat, költségeket vagy változtathat-e a fogyasztóra nézve kedvezõtlenül azok számítási módján az ingyenes készpénzfelvételre jogosító jogszabályok bevezetése miatt?


A Pft. 36/A.§ (13) bekezdése kifejezetten megtiltja a kétszeri ingyenes készpénzfelvétel bevezetésével összefüggésben a fogyasztóval kötött szerzõdésben - annak részét képezõ egyéb szerzõdési feltételben - megállapított díj, költség vagy ezek számítási módjának fogyasztó számára kedvezõtlen módosítását.

A Pft. 15.§-a alapján a bankok az ügyfelekkel kötött szerzõdések (pl: lakossági folyószámla szerzõdés) egyoldalú módosítását - ideértve a költségek, díjak módosítását is - a módosítás hatályba lépését megelõzõen legalább két hónappal kezdeményezhetik. Ezzel kapcsolatosan a törvény a bankoknak az ügyfelek irányába egyértelmû tájékoztatási kötelezettséget ír elõ. A bankok a módosítás kezdeményezése esetén az ügyfeleket kötelesek arról tájékoztatni, hogy a módosítást az ügyfél részérõl akkor lehet elfogadottnak tekinteni, ha annak hatálybalépése elõtt a bankot nem tájékoztatta arról, hogy a módosítást nem fogadja el. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a módosítás hatálybalépése elõtti napig az ügyfél jogosult a keretszerzõdés azonnali és díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségmentes felmondására.

Az MNB teljes tájékoztatója az alábbi linken érhetõ el: https://felugyelet.mnb.hu/hirek_ujdonsagok/gyik_ingyenes_kp_felvetel.html