A százezernél is több, jellemzõen bebukott hitel miatt visszavett gépjármû ellenére még mindig nem elég körültekintõek az autót hitelbõl vásárlók Magyarországon – állítja az Autóhitel Alkusz Zrt. A több pénzintézet ajánlatait megversenyeztetõ cégnél azt tapasztalják, hogy a nagyobb értékû autók esetében még mindig sok érdeklõdõ keresi a látszólag alacsonyabb kamattal kínált, de a lehetséges árfolyamváltozások miatt eleve kockázatosabb euró alapú finanszírozási formát. Ennek oka, hogy a havi törlesztõrészlet elsõ pillantásra kisebbnek tûnik, mivel az ügyfelek nem számolnak a bank deviza vételi és eladási árfolyamai között megjelenõ, átlagosan 4%-os különbséggel.
„Ezt a többletköltséget akkor is ki kell fizetni, ha a futamidõ alatt az árfolyam semmilyen irányban sem változna. Ezért a jelenlegi alacsony forintkamatok mellett általában már csak annak éri meg devizaalapú konstrukcióhoz folyamodnia, aki kimondottan a számára kedvezõ irányú árfolyamváltozásra spekulál” – hívja fel a figyelmet Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója.
Az átlagosan 4%-os többletköltség, a magyar piacon jellemzõ 2 millió forint értékû finanszírozás mellett, mintegy 80 ezer forintos pluszkiadást jelent, melyrõl a szerzõdés megkötésekor általában semmilyen tájékoztatást sem kapnak a hitelfelvevõk. Ezzel ugyanis sokszor még a hitelszerzõdést aláírató hitelügyintézõ sincs tisztában.
Orbán Imre rámutatott: a finanszírozók a hitelajánlat és a hitelszerzõdés törlesztõrészletében nem kötelesek megjeleníteni a konverziós költséget. A teljes hiteldíj mutatóban (THM) ugyan kötelesek megjeleníteni ezt a díjat, azonban a THM feltüntetése csak a magánszemélyek által felvett hitelkonstrukciók esetén kötelezõ. A kereskedések többsége azonban a magánszemélyek számára általában kedvezõtlenebb lízing konstrukciót kínálja, ahol a finanszírozói ajánlatban csak az ügyleti kamatot jelenítik meg, ahogyan a céges ügyfelek lízingszerzõdéseinél is csak ezt kötelezõ feltüntetni.
A vezérigazgató úgy véli, hogy ma már a kamatkörnyezet sem szól a devizaalapú finanszírozás mellett, hiszen forintalapon akár már 7-8%-os ügyleti kamattal is hozzájuthatunk egy kedvezõ autóhitelhez, ha az autókereskedés helyett egy alkusznál intézzük a finanszírozást. „A jegybanki alapkamat fokozatos csökkentése miatt sohasem látott mélységbe kerültek a biztonságos, forintalapú autóhitelek kamatai” – tette hozzá a szakember.
Orbán Imre szerint rengeteg pénzt és utólagos kellemetlenséget lehet megspórolni azzal, ha szakértõi segítséggel elõször finanszírozást keresünk és csak utána autót. Nyugat-Európában ma már az autófinanszírozási szerzõdések egyharmadát az ügyfelek érdekeit képviselõ alkuszcégekre bízzák, amelyek ugyanazt a funkciót látják el a hitelpiacon, mint a biztosítási piacon a biztosítási alkuszok: az ügyfelek érdekében megversenyeztetik a szolgáltatókat. Az alkuszok – szemben az ügynökökkel – kizárólag a vásárlók érdekeit tartják szem elõtt. Mivel nem kapnak jutalékot a banktól, ezért egyik finanszírozó ajánlatait sem részesítik elõnyben. Csak az számít, hogy melyik bank adja a legkedvezõbb ajánlatot – magyarázza az Autóhitel Alkusz szakembere.
„Ügyfeleink egyre több olyan autóhitel és autólízing ajánlatot kapnak az autókereskedésekben, ahol az általunk kínált konstrukcióhoz képest akár 1-1,2 millió forinttal is több kamatot kéne visszafizetniük. Autóvásárlás elõtt tehát továbbra is érdemes alkusz bevonásával megversenyeztetni a bankokat, mert még azonos bank, azonos konstrukciója esetén is havi 10-15 ezer forintos különbségek lehetnek a törlesztõrészletekben – annak függvényében, hogy hol kapta az ügyfél az ajánlatot” – figyelmeztet Orbán Imre.
2014.02.03
A folyamatosan csökkenõ alapkamat és a bankok által a devizaalapú konstrukciók esetében alkalmazott átváltási költség miatt ma már elõnyösebbek lehetnek a forintalapú autóhitelek – hívja fel a figyelmet az Autóhitel Alkusz Zrt. A vezetõ gépjármûhitel tanácsadó alkuszcég szerint a forinthitelek esetében az elmúlt években megszokott átlagosan 15-18%-os ügyleti kamat helyett, mostanában már 7-8% körüli kamattal is találhatunk autófinanszírozást.