Autópálya fejlesztés: évente 600 ember hal meg magyar utakon
2014.02.05
A statisztikák szerint évente körülbelül 600 ember szenved halálos balesetet a teljes magyarországi úthálózaton. Ezért is kiemelt jelentõségûek azok a fejlesztések, amelyek az autópályán bekövetkezõ balesetek számának és súlyosságának csökkentését célozzák.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Pénzcentrum.hu-t arról tájékoztatta: az Új Széchenyi Terv forrásaiból a hazai autópályákon olyan közlekedésbiztonsági fejlesztéseket valósít meg a legnagyobb baleseti gócpontoknál, amelyekkel megszüntethetõek azok a körülmények, amelyek korábban az ütközések kialakulásához vezettek.

A 2013 végén kezdõdött kivitelezési munkálatok egy része már idén év elején befejezõdött. A tavaly november-december hónapokban induló, európai uniós forrásból megvalósuló projektek keretében az M3-as, M5-ös és M7-es autópályák legveszélyeztetettebb szakaszain korszerû elválasztó falat építenek ki a szakemberek, a megvalósítás 2015 júniusára várható. Ennek köszönhetõen csökkenhet annak az esélye, hogy a betonelemnek ütközõ jármû áttolja azt a szemközti sávba, tovább súlyosbítva a baleseti helyzetet. A nemrégiben megvalósult üzemi átjárók korszerûsítésének köszönhetõen a fentieken túl a baleseti helyszínek környékén - az egyszerûsödött, könnyebb megnyitásnak köszönhetõen - csökkenhet a kialakult torlódás mértéke.

Idõrõl idõre problémát okoz a vadak autópályára jutása is és az ebbõl következõ vadelütések. Ennek orvoslására elkészült az M3-as autópályán 140 kilométer hosszon a vadvédõ kerítések magasítása, illetve sûrû szövésû háló földbe süllyesztése. A szakemberek emellett 40 darab új vadkiugró rámpát és 80 darab új vadkibúvó kaput is kialakítanak, amelyeken keresztül az állatok könnyebben visszatalálnak az autópályáról a saját környezetükbe.

Az autópályák egyes szakaszain csapadékos idõben korábban vízmegállás vagy vízátfolyás alakulhatott ki, ami kellõ vízelvezetés hiányában vízen csúszásos balesetekhez vezetett. Ezért az M3-as, M30-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályák leginkább veszélyeztetett szakaszain, összesen 17 helyszínen, burkolatrovátkolást végeztek el a szakemberek, amelynek következtében a jövõben ezeken a szakaszokon csökkenhet a vízátfolyásból adódó megcsúszásos balesetek száma.

A balesetek megelõzésének fontos eleme az autópálya használók minél pontosabb tájékoztatása a várható idõjárási helyzetrõl, esetleges balesetekrõl, torlódásokról. A közlekedésbiztonsági program keretében 29 darab változtatható jelzésképû táblát és 30 darab térfigyelõ kamerát telepítenek a szakemberek az M1-es, M3-as, M43-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályák legforgalmasabb szakaszaira.