Nyugdíj: a hibás adataikat módosítók is megkapják pénzüket
2011.08.11
A pénztár fogadja be a hibás adatokat pontosító, vagy lakcím, bankszámlaszám megváltozása miatti jelzéseket – figyelmeztet a PSZÁF.

Hibás adatok pontosítása vagy az életkörülmények (így a lakcím, bankszámlaszám) a volt pénztártag által bizonyított megváltozása esetében a magánnyugdíjpénztárak akkor járnak el megfelelõen, ha a tagi kifizetés utalásával kapcsolatosan eleget tesznek a volt pénztártag módosítási kérelmének, az adatváltozást befogadják, és annak megfelelõen ismételten gondoskodnak a tagi kifizetés teljesítésérõl a végsõ jogszabályi határidõn belül.

A közelmúltban számos jelzés érkezett a PSZÁF-hoz amiatt, hogy az állami társadalombiztosítási (tb) rendszerbe visszalépett volt magánnyugdíjpénztári tagoknak a tagi kifizetéssel kapcsolatos lakcím vagy bankszámlaszám változási bejelentését egyes magánnyugdíjpénztárak elutasították. Utóbbiak arra hivatkoztak, hogy – a tb-rendszerbe történõ átlépéshez kapcsolódó eljárási szabályokról szóló kormányrendelet elõírása alapján – 2011. május 31-ig volt lehetõség a kifizetési adatokkal kapcsolatos nyilatkozattételre.

Ezzel párhuzamosan a Magyar Posta jelezte, hogy több esetben téves vagy pontatlan címzéssel érkeztek a postahelyekre a kifizetési utalványok, így azokat nem lehetett kézbesíteni.

Számos volt tag módosítási kérelmével azért keresi meg a pénztárakat, mert korábban, a tb-rendszerbe történõ átlépésükkor ugyan nyilatkoztak arról, hogy a tagi kifizetés összegének utalását mely címre vagy bankszámlaszámra kérik teljesíteni, ezután viszont lakcímük megváltozott vagy bankszámlájuk megszûnt. Nem zárható ki az sem, hogy egyes tagok korábban azért nem nyilatkoztak, mert tudták: a jogszabály szerint ennek elmaradása esetén is postai kézbesítéssel kapják kézhez visszalépõ tagi kifizetésüket. Az õ esetükben is lehetséges élethelyzet a lakhelyre vonatkozó adatok idõközbeni megváltozása.

Így kezdeményezésükre a pénztár nyilvántartásában szereplõ adat módosítása szükséges ahhoz, hogy a visszalépõ tagi kifizetéshez szándékaik szerint hozzájussanak, s a pénztár azt a megváltozott lakcímre vagy bankszámlaszámra fizesse ki.

Hibás adatok pontosítása, illetve az életkörülmények – a pénztárnak a volt tag által bizonyított – megváltozása (a lakcím, bankszámlaszám megváltozása, az önkéntes nyugdíjpénztári tagság megszûnése, más önkéntes pénztárba való átlépés) esetében a PSZÁF álláspontja szerint a magánnyugdíjpénztár akkor jár el a jogalkotói szándéknak megfelelõen, ha a tagi kifizetés utalásával kapcsolatosan eleget tesz a volt pénztártag módosítási kérelmének, az adatváltozást befogadja, és annak megfelelõen ismételten gondoskodik a tagi kifizetés teljesítésérõl a végsõ jogszabályi határidõn belül.