Katasztrófa biztosítások: nincs egyetlen jó megoldás
2014.02.25
Az Európai Bizottság tavaly áprilisban zöld könyvet fogadott el a természeti és az ember okozta katasztrófákra köthetõ biztosításokról, melyben megvizsgálta a rendelkezésre álló biztosítási lehetõségeket. Idén február 5-én az Európai Parlament is kiadott egy állásfoglalást, megállapítva, hogy a természeti és az ember okozta katasztrófák esetére különbözõ típusú biztosítás szükséges, ezért nem lehet együtt kezelni õket.

Tavaly az Európai Bizottság az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásra vonatkozó uniós stratégiát terjesztett elõ, kísérõ intézkedésként pedig zöld könyvet fogadott el a természeti és az ember okozta katasztrófákra köthetõ biztosításokról. Ehhez kapcsolódóan nyilvános konzultációt is lefolytatott a biztosítások jelenlegi kínálatának megfelelõségérõl és hozzáférhetõségérõl.

A zöld könyv számos kérdést vetett fel a katasztrófabiztosítások megfelelõségére és hozzáférhetõségére vonatkozóan, azzal a céllal, hogy növelje a tudatosságot, és felmérje, hogy szükséges-e uniós szintû cselekvéssel fejleszteni az Európai Unión belüli katasztrófabiztosítások piacát.

Az európai biztosítókat és viszontbiztosítókat tömörítõ szövetség már a zöld könyv kapcsán megjegyezte, hogy nincsen egyetlen olyan megközelítés, amely alkalmas lenne az EU egészében a katasztrófákkal kapcsolatos kockázatok kezelésére.

Az Európai Parlament a zöld könyv és az arról folytatott konzultáció alapján 2014. február 5-én állásfoglalást adott ki a természeti és ember okozta katasztrófák biztosításáról. Ebben kijelenti, hogy semmi sem indokolja ezen kockázatok EU-szintû kötelezõ biztosítását. Az Insurance Europe üdvözölte a parlamenti jelentés azon megállapításait is, miszerint a megelõzésre, a kockázati tudatosság növelésére, az adatgyûjtés és az adatok megosztásának javítására van szükség a természeti és ember okozta kockázatok esetében.

Az EP szerint az emberek védelme és a váratlan események okozta károk elkerülése szempontjából a megelõzés a legfontosabb tényezõ. Az EU-nak fontos szerepe van az elõvigyázatossági intézkedéseknek kellõ figyelmet szentelõ, felelõsebb társadalom létrehozása és a megelõzés kultúrájának megteremtése terén.

A Parlament külön üdvözölte a biztosítási társaságok és a kutatóintézetek közötti partnerségeket, melyek célja a források, képességek és kockázattal kapcsolatos szakértelem egyesítése annak érdekében, hogy jobban fel lehessen készíteni a polgárokat és közösségeiket a természeti katasztrófákból adódó kockázatokra. A tájékoztatás érdekében külön fel is szólít az EP a tagállamok és a magánszektor közötti szorosabb együttmûködésre annak érdekében, hogy az állampolgárokat megfelelõ információkkal lássák el a kockázatok tekintetében.

Az állásfoglalás rámutat, hogy a helyi hatóságok és érintett felek bevonása a várostervezési és városfejlesztési döntéshozatalba javíthatja a természeti katasztrófák kezelését; továbbá a közszféra és a magánszféra közötti együttmûködés segíthet a tagállamoknak és a helyi hatóságoknak a magas kockázatú területek azonosításában, a megelõzõ intézkedésekre vonatkozó döntéshozatalban és az összehangolt fellépésre való felkészülésben.

A magánszférával történõ együttmûködésen túl az EP felkéri a kormányokat, hogy hozzanak létre válságreagálási egységeket az ilyen válságok következményeinek enyhítésére, továbbá osszák meg tapasztalataikat és alakítsanak ki egy információcsere-hálózatot, kössenek megállapodást a határon átnyúló együttmûködés és igazgatás tekintetében.

Nem mûködik a „one size fits all”

Az EP hangsúlyozza, hogy a természeti és az ember okozta katasztrófák esetére különbözõ típusú biztosítás szükséges, illetve e katasztrófák két különbözõ biztosítási piachoz tartoznak, ezért nem lehet együtt kezelni õket hiába igaz egyes esetekben, hogy az emberek döntései súlyosbítják a természeti katasztrófa kockázatának való kitettséget.

A legtöbb tagállamban létezik valamilyen formában biztosításalapú rendszer áradások és más természeti károk esetére; amely rendszert kiegészítheti állami alapokból fizetett kártérítés a magánúton nem biztosítható eszközök tekintetében. Továbbá egy tagállam viszontbiztosítás nyújtása révén is részt vehet a károk megtérítésében; ugyanakkor az EP szerint ezek rendszerek számos vonatkozásban eltérnek egymástól, ezért nem lenne helyénvaló vagy szükséges egységesíteni õket.

Azonban felhívja a figyelmet az erkölcsi kockázatra is, amennyiben a polgárok azt feltételezik, hogy az állam majd a nemzeti költségvetés terhére, közforrásokból fedezi az õ veszteségeiket. Éppen ezért az EP kritikusan szemléli azokat a fellépéseket és intézkedéseket, amelyek gátolhatják az állampolgárokat vagy a közösségeket abban, hogy lépéseket tegyenek saját védelmükre, vagyis a polgároknak viselniük kell a felelõsség rájuk esõ hányadát és a kártérítéseknek nem kell fedezniük minden kárt.

Összességében az Európai Parlament azt állapítja meg, hogy nem áll fenn a piac olyan mértékû torzulása, amely indokolná az európai szintû beavatkozást, és nem hiszi, hogy megvalósítható lenne bármiféle egyenmegoldás e kérdésben.