Míg tavaly õsszel – vélhetõen a tranzakciós díjak változásának köszönhetõen – az érdeklõdõk több mint harmada (35 százalék) volt kíváncsi a folyószámlatermékekre, mára ez a termékkör az összes látogatói érdeklõdés mindössze 7 százalékát teszi ki.
„A Netrisk.hu banki piacterét hetente látogatók tízezrei keresik fel, az adatkérésekbõl származó statisztikák tehát szignifikáns képet mutatnak a hazai lakosság banki termékek iránti valós igényeirõl – magyarázza Pap Balázs, a Netrisk. hu vezérigazgató-helyettese. – Egyértelmûen kijelenthetjük, hogy a várakozásokkal szemben korántsem a legkedvezõbb kamatok, az alacsony THM a legfõbb szempont a termékválasztás során. Sokkal lényegesebb szempontként jelentkezik például a folyósítás összege vagy éppen a gyorsasága.”
A kölcsöntermékek közül a legtöbben a gyorskölcsönök és az adósságrendezõ megoldások kategóriáira voltak kíváncsiak, de jelentõs érdeklõdés mutatkozott az autóvásárláshoz kapcsolódó hitelek iránt, és fontos szempontként jelentkezett a fix részlet lehetõsége is.
Az elmúlt félév fontos tapasztalata, hogy – bár a banki tranzakciók költségei jelentõsen átalakultak –, a lakosság továbbra sem siet tömegesen folyószámlát váltani. Akik mégis alternatív folyószámla-megoldást keresnek maguknak, elsõsorban az akciós, a díj nélküli, az on-line számlanyitást lehetõvé tévõ, illetve a különbözõ feltételek mellett pénzvisszatérítést biztosító termékek iránt érdeklõdtek (az összes érdeklõdõ negyede konkrétan e szempontok valamelyikét jelölte meg). Érdekesség, hogy e termékkör tekintetében havi szinten megfigyelhetõ a szezonalitás: az érdeklõdések közel fele az aktuális banki költségeket feltüntetõ folyószámla-értesítõk kézbesítését követõ héten jelentkezik.
A hitelkártyák keresését illetõen szintén a költségtudatosság dominál. Az e termékkört keresõk 10 százaléka az olcsóbb tankolási lehetõséget választaná, 6 százalékukat a pénzvisszatértés lehetõsége vonzza elsõsorban, de az éves díj nélkül kínált kártyák iránt is 4 százalékos a kereslet.
A megtakarítási termékek között a magasabb kamattal járó, hosszú távú lehetõségek vonzzák a legtöbb érdeklõdõt. E termékkörben jelentõs vonzerõvel bírnak a rendszeres megtakarítást lehetõvé tévõ számlák, illetve a kamatadó nélküli, állami támogatással kiegészített (lakás-takarékpénztári) termékek.
„Valamennyi termékkör esetén gyakran felmerülõ szempont az online csatorna szerepe – mutat rá a Netrisk.hu szakembere. – Ez komoly jelzés a bankok számára, hogy hatékony ügyfélszerzés egyre inkább áttevõdik a jól felépített internetes és telefonos csatornákra: az ügyfelek egyre nagyobb részének ugyanis fontos igénye, hogy a személyes kapcsolatfelvételt igénylõ szerzõdéskötés pillanatáig a lehetõ legtöbb lépést online módon is képes legyen megtenni.”