Kezdõdik a nyaralási szezon: hasznos tanácsok a gondtalan nyár érdekében
2014.05.20
Beindult a nyaralási szezon, sokmillió európai polgár tervez utazást Európában vagy akár más földrészre. Az Európai Bizottság épp ezért néhány hasznos tanáccsal szolgál arra az esetre, ha utazás során problémák merülnének fel. Nem tudja, hogy baleset esetén ki fogja állni kezelésének költségeit, vagy tudni szeretné, milyen papírokat kell beszereznie, ha kutyáját is magával szeretné vinni? Az alábbiakban az EB iránymutatásaiból mindenre választ kaphat.

Európán kívülre utazom, de országom ott nem rendelkezik nagykövetséggel vagy konzulátussal. Kivel vegyem fel a kapcsolatot, ha segítségre van szükségem?

Uniós állampolgárok az Unió területén kívül konzuli segítségnyújtásra jogosultak – abban az esetben is, ha saját országa ott nem rendelkezik képviselettel. Bármely más uniós tagállam konzulátusát vagy nagykövetségét felkeresheti és segítséget kérhet, ha például letartóztatják, komoly balesetet szenved, illetve fontos iratokat veszít el.

Az uniós tagállamoknak kötelességük, hogy szükség esetén saját állampolgáraikhoz hasonlóan az uniós polgárokat is kimenekítsék.

Az Európai Bizottság konzuli védelemrõl szóló weboldalán megtudhatja, hogy utazási célállomásán az Ön országa rendelkezik-e külképviselettel:

Kihez forduljak, ha a gyermekem eltûnt?

Az Európai Unió közös segélyhívó számot hozott létre (116 000), amelyen a gyermekek eltûnése az EU területén bárhol bejelenthetõ. Ezt a számot hívhatják azok a szülõk, akiknek a gyermeke eltûnt, azok a gyerekek, akik eltévedtek vagy elszöktek hazulról, valamint mindazok, akik úgy gondolják, hogy hasznos információval tudnak szolgálni egy eltûnt gyermek hollétérõl. Hívásukat egy tapasztalt szervezet munkatársai fogadják, akik pszichológiai, jogi vagy adminisztratív támogatást és gyakorlati tanácsadást nyújtanak.

Kihez fordulhatok, ha ha késik a repülõ, a vonat, a busz vagy a hajó, vagy törölték a járatot…

Az utasjogokra vonatkozó uniós szabályoknak köszönhetõen amennyiben járata több órát késik vagy utazása hosszú késéssel kezdõdik meg, a közlekedési társaság, amellyel utazik, köteles méltányos kompenzációban részesíteni Önt. Amennyiben utazását törölték, és az éjszakát utazási célállomásától távol, egy szállodában kell töltenie, akkor a légitársaságnak vagy a vasúttársaságnak ki kell fizetnie ennek költségeit. Utazása elõtt járjon utána, miként élhet jogaival, ha az EU-ban repülõvel, hajóval, vonattal vagy autóbusszal közlekedik, vagy töltse le a Bizottság mobiltelefonos alkalmazását.

Lefoglaltam egy szervezett utazást, de az utazásszervezõ csõdbe ment. Kaphatok visszatérítést?

A szervezett utazásokat szabályozó irányelv megvédi a nyaralni induló európai fogyasztókat, és azon elõre lefoglalt szervezett utakra vonatkozik, amelyek az alábbiak közül legalább kettõt tartalmaznak: 1. utaztatás, 2. szállás, 3. egyéb idegenforgalmi szolgáltatások, például városnézés (a csomag részeként értékesítve).

Az irányelv által biztosított védelem a katalógusokban közölt információkra, a szankció nélküli útlemondásra, a szolgáltatásokért viselt felelõsségre (pl. elvárt színvonal alatti hotelek) és az utazásszervezõ vagy a légitársaság csõdje esetén szükséges védelemre terjed ki.

Az Európai Bizottság új javaslatai alapján – melyeket az Európai Parlament is támogat – a jövõben ezt a védelmet azokra is ki fogják terjeszteni, akik az interneten (egy vagy több, egymással üzleti kapcsolatban lévõ kereskedõnél) foglalnak le szervezett utakat. Ennek eredményeként mintegy 120 millió személy részesül majd további védelemben.

A nyaralásra szánt pénzem nagy részét felemésztik a rendkívül magas telefonszámlák. Hogyan tudom csökkenteni a telefonköltségeket az utazás alatt?

Az EU idén nyáron tovább csökkentette az árakat. Az adatbarangolás tekintetében ez az eddigi legnagyobb árcsökkenés: megabájtonként 45 eurócentrõl 20 eurócentre csökkent a barangolás ára (egy kilobájtos számlázási egységgel). Az összes barangolási díj új felsõ határait megtekintheti az alábbi táblázatban. Ezen túlmenõen 2014. július 1-jétõl néhány európai mobilszolgáltató lehetõvé teszi, hogy utazása elõtt Ön külön szerzõdést kössön barangolás céljára, és – amennyiben erre lehetõség van – egy helyi barangolási szolgáltató szolgáltatásait vegye igénybe abban az országban, amelyikbe ellátogat. Így össze tudja hasonlítani a barangolási ajánlatokat, és nyaralása során kihasználhatja a vonzóbb ajánlatok és a kedvezõbb árak nyújtotta lehetõségeket. Az EU jelenleg olyan új szabályok kidolgozásán fáradozik, amelyek célja a barangolási díjak teljes körû megszüntetése.

Mit kell tudnom, ha a háziállatomat (macska, kutya vagy vadászgörény) magammal szeretném vinni, amikor az Unióban nyaralok?

Ha az EU-n belül utazik, háziállatát gond nélkül magával viheti, amennyiben betartja a következõ szabályokat:

  • Ha kutyáját, macskáját vagy vadászgörényét viszi magával, gondoskodjon arról, hogy háziállata veszettség elleni védõoltást kapjon, és ez az állatútlevélbe is be legyen jegyezve.
  • Amennyiben Írországba, Máltára vagy az Egyesült Királyságba utazik, háziállatának parazitaellenes kezelésen is át kell esnie.
  • Ha kutyája vagy macskája 3 hónapnál fiatalabb vagy nem kutyával, macskával vagy vadászgörénnyel, hanem valamilyen más háziállattal kíván utazni, országspecifikus szabályok lehetnek érvényben.

Amennyiben Ön uniós polgár, és háziállatával egy Unión kívüli országból tér vissza, állatútlevélre van szüksége háziállata azonosításához. Az utazási célállomástól függõen elõfordulhat, hogy a veszettség elleni oltáson túl a háziállatoknak további vizsgálatokon kell átesniük a nyaralás megkezdése elõtt.

Indulás elõtt ellenõrizze, milyen követelmények vannak érvényben abban az országban, amelyikbe utazni kíván.

Hozhatok haza húst vagy sajtot a külföldi nyaralásomról?

Egy nem uniós országból való hazatéréskor tilos behozni bármilyen húsipari vagy tejterméket, akár saját magának szánja, akár másoknak adná ajándékként.

Más állati eredetû termékek, például a méz esetében két kilogrammos súlykorlátozás van érvényben.

Az EU tagállamain belül az állati eredetû termékek szállítására ezek a szabályok nem vonatkoznak.

Hazatértem után kihez fordulhatok jogorvoslati segítségért, ha külföldi nyaralásom alatt egy vásárlás kapcsán problémák merülnek fel?

Ha problémákba ütközött egy autó bérlése vagy egy utazási csomag vagy repülõjegy foglalása során az EU valamelyik országában, Norvégiában vagy Izlandon való utazásakor, hazatértét követõen lépjen kapcsolatba az országában található Európai Fogyasztói Központtal. Ott segíthetnek Önnek megoldást találni az olyan problémákra is, amelyek akkor merültek fel, amikor egy másik európai országból rendelt nyaralási cikkeket.

Mi van akkor, ha orvoshoz kell mennem külföldön?

Ha megbetegszik vagy baleset éri valamelyik uniós országban, illetve Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában vagy Svájcban való utazása során, joga van a sürgõs ellátáshoz. Ehhez az európai egészségbiztosítási kártyára van szüksége. A kártya felmutatásával ugyanolyan feltételekkel és ugyanolyan áron fog ellátásban részesülni, mint az adott ország biztosítottjai. Ne felejtse el tehát egészségbiztosítójától kikérni e kártyát, amelynek kiállítása ingyenes.

Az Európai Bizottság telefonos alkalmazása tartalmazza a sürgõsségi telefonszámokat, az igénybe vehetõ kezeléseket és azok költségeiT, valamint azt is, hogy miként igényelhet visszatérítést és kihez fordulhat, ha elveszti a kártyát. Az alkalmazás 24 nyelven érhetõ el. Az alkalmazás nem helyettesíti az európai egészségbiztosítási kártyát.

Amennyiben Ön krónikus beteg, és külföldi utazása alatt is szednie kell gyógyszerét, utazása megkezdése elõtt kérje meg orvosát, hogy állítson ki Önnek egy külföldön is kiváltható orvosi rendelvényt.