Mobil pénzügyi szolgáltatások: biztonsági félelmeik vannak a felhasználóknak
2014.05.22
Számos fogyasztó még mindig nem érzi magát otthonosan a pénzügyi szolgáltatók mobil alkalmazásainak használata során, sõt, nagyon sokan azt sem tudják, hogy saját bankjuk, vagy biztosítójuk rendelkezik-e mobil applikációval. Mindez, értelemszerûen visszafogja az appok széleskörû elterjedését – derül ki a Deloitte Center for Financial Services jelentésébõl.

A Deloitte tanulmánya szerint a pénzügyi intézmények nem használják ki teljes mértékben a mobil technológiában rejlõ, meglévõ lehetõségeket, éppen ezért érdemes lenne újraértelmezniük a mobilitás jelentését. A fogyasztók biztonságossággal kapcsolatos félelme jelentõsen lecsökkenti érdeklõdésüket a pénzügyi intézmények mobil technológiai megoldásai iránt – derül ki a Deloitte Center for Financial Services jelentésébõl.

Azok közül, akik nem használják rendszeresen mobileszközeiket pénzügyi szolgáltatások igénybevételére, 61% elsõsorban biztonsági okokkal magyarázta ezt, míg a második helyen megnevezett okot – miszerint szívesebben intézik pénzügyeiket személyesen, vagy telefonhíváson keresztül - jóval kevesebben említették.

A jelentés szerint az appokkal kapcsolatos legnagyobb felhasználói aggodalmat a vezeték nélküli hálózatok biztonsága, valamint a mobil azonosítási technológiák hatékonysága jelenti. A Deloitte szerint a biztosítási ügyfelek 45 százaléka jelezte, hogy nagyon aggódik a mobil eszközök általános adatbiztonságát illetõen. 

A felmérés során azt is megkérdezték az ügyfelektõl, hogy milyen intézkedéseket támogatnának a mobileszközökkel kapcsolatban. Ezek közé tartozott a biztonságosabb wifi, vagy mobilhálózat kiépítése, egy olyan rendszer kialakítása, amely automatikusan letiltja az ellopott mobileszközt és az olyan biztonságos mobil-azonosítási rendszerek kiépítését, mint például a biometrikus technológia.

A jelentés szerint a banki mobil termékek elfogadottsága jóval magasabb, mint a biztosítási és a befektetési alapkezelõi termékeké, ugyanakkor a bankok hátrányos helyzetben vannak a többi szektorhoz képest, amennyiben biztonságról esik szó.

A jelentésbõl az is kiderül, hogy az életbiztosítással rendelkezõ válaszadók 65 százaléka nem is biztos benne, hogy biztosítója rendelkezik-e saját mobil alkalmazással. Ugyanez az arány a lakásbiztosítással rendelkezõk esetében 63 százalék, a gépjármû-biztosítással rendelkezõk esetében 57 százalék.

A Deloitte jelentése szerint a biztosítóknak éppen ezért nem annyira új alkalmazások kifejlesztésére kellene erõfeszítéseket tenniük, hanem inkább a meglévõ appok ügyfelek körében történõ elfogadására, azok képességeinek kihasználására kellene energiát fordítaniuk. A használat növelése érdekében a biztosítóknak kézzelfogható lépéseket kell tenniük, hogy megnyugtassák felhasználóikat a mobil pénzügyi tranzakciók biztonságosságát illetõen.

A nem túl távoli jövõben várhatóan új technológiákkal bõvül majd a mobil platform, jobban kihasználva azon képességét, hogy be tudja azonosítani a helyzetét, hogy mi veszi körül, kommunikálni tud majd más helyben megtalálható eszközökkel és csatlakozni tud majd olyan információforrásokhoz, melyek használata ma még nem elterjedt – állítja a Deloitte.

A biztosítási vezetõknek fel kell készülniük a mobilkészülék technológiák fejlõdésének új irányaira, hogy megjelenésükkor gyorsan alkalmazkodni tudjanak hozzájuk. A pénzügyi szolgáltatási ágazat a digitális fejlõdés teljesen új szakaszába lép a Deloitte szerint, ahol a mobil technológia drámai mértékben átalakíthatja a fogyasztói-elkötelezõdést és egyre inkább elsõdleges módja lesz a szolgáltatók és ügyfelek közötti interakciónak. A pénzügyi szolgáltatásokon belül rengeteg innovációs lehetõség nyitott még: a videótól kezdve, a biometrián át egészen a GPS-használatig.

A jelentésben szereplõ adatok a Deloitte Center for Financial Services megbízásából, az Andrews Research Associates által készített online felmérésbõl származnak. A felmérést 2014 januárjában végezték az Egyesült Államokban, a teljes minta 2193 fõbõl állt. A válaszadók saját okostelefonnal rendelkeztek, 21 év felettiek voltak, legalább évi 25 ezer dollár háztartási jövedelemmel és banki folyószámlával rendelkeztek. A résztvevõk mintegy fele élet-, lakás-, vagy gépjármû-biztosítással rendelkezett. A minta súlyozása reprezentatívnak tekinthetõ az amerikai okostelefon-használók szempontjából.