A referencia rendszer célja a biztosítási szektorban jól mûködõ közvetítõk piaci mûködésének támogatása, a visszaélésektõl mentes biztosításközvetítés elõsegítése, az ügyféligények szem elõtt tartása, a biztosításközvetítõk és az õket megbízó, illetve foglalkoztató társaságok közötti hosszú távú együttmûködés megalapozása.
A rendszer lényege, hogy amennyiben a természetes személy biztosításközvetítõ új biztosításközvetítõi jogviszonyba kíván belépni, úgy a korábbi mûködésérõl, teljesítményérõl igazolást, referenciát kérhet a korábbi foglalkoztatójától, illetve megbízójától. A rendszerben való részvétel önkéntes mind a közvetítõk, mind a biztosítók számára. A referencia tájékoztatót a közvetítõ saját maga jogosult felhasználni, de kérheti, hogy azt közvetlenül a leendõ foglalkoztató számára kézbesítsék.
Jelenleg 20 biztosítótársaság és – a közelmúltban megnyílt lehetõséggel élve – már egy független biztosításközvetítõ társaság is csatlakozott a Referencia Rendszerhez; folyamatosan érkeznek jelzések további csatlakozási igényekrõl. A rendszerhez való csatlakozást a piac három nagy érdekképviseleti szervezete, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ), a Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetsége (MABIASZ) és a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) is ajánlja tagjai számára. A piacon – az elmúlt években tapasztalt jelentõs csökkenést követõen – a Magyar Nemzeti Bank (MNB) regisztere alapján jelenleg kevesebb, mint 30 000 regisztrált biztosításközvetítõ dolgozik.
A rendszer kereteit jelentõ Referencia Rendszer szabályzat a MABISZ honlapján is elérhetõ.
„Büszkék vagyunk rá, hogy a biztosítók és a piacon tevékenykedõ biztosításközvetítõk ilyen módon is együtt tudnak mûködni az ügyfelek magas színvonalú kiszolgálása, és a piac transzparens mûködése érdekében” – jelentette ki Molnos Dániel, a MABISZ fõtitkára. „A közvetítõk megfelelõ tapasztalata, felelõsségvállalása és a valóban szakmai alapokon nyugvó értékesítés elengedhetetlen közös érdek” – tette hozzá a MABISZ fõtitkára.