NFH: így verik át a hazai nyugdíjasokat
2014.06.24
Új trükkel verik át a nyugdíjasokat, akiknél az egészségügyi vizsgálatnak álcázott termékbemutatókon súlyos áldiagnózist állapítanak meg, így rávéve õket a termékek megvásárlására – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Az elmúlt napokban ugrásszerûen megnõtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma – írta közleményében az NFH.

Az idõs emberek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekrõl számolnak be, egészségügyi vizsgálatra invitálták õket, majd egy viszonylag súlyos diagnózist közöltek velük, amelyre a megoldást kizárólag a többszázezer forint értékû bioptron lámpa vagy masszázsfotel megvásárlása jelenthet.

A hatóság szerint jellemzõ továbbá, hogy a 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését különbözõ kifogásokra – leginkább a hiteligénylési folyamat megindítására – hivatkozva jogszerûtlenül megtagadják.

Míg korábban elsõsorban szórólap útján invitálták az érdeklõdõket a különbözõ, rendszerint utazással egybekötött termékbemutatókra, mostanára már a személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és az utcai leszólítás vált meghatározóvá – közölte az NFH.

A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végsõ cél a fogyasztók meggyõzése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról, ugyanis az árubemutatót szervezõ vállalkozások rendezvényeiket egészségnapként, egészségügyi szûrõvizsgálatként, teljes körû egészségmegõrzõ programként, illetve ingyenes állapotfelmérésként – például szív- és érrendszeri állapotfelmérésként, vércukorszint mérésként, testzsír mérésként, írisz diagnosztikaként vagy thermokamerás diagnosztikaként – hirdetik meg.

Az elsõre egészségügyi vizsgálatnak tûnõ árubemutatók szinte kivétel nélkül a magasabb árkategóriát képviselõ termékek bemutatására fókuszálnak, amelyek többnyire hûtõ-fûtõ-légtisztító berendezések, vízszûrõ, illetve -tisztító készülékek, továbbá infralámpák, masszázsfotelek, különbözõ mágnesterápiás eszközök, valamint edénykészletek. A termékek gyógyító vagy megelõzõ tulajdonságait a hatóság szerint minden második esetben megtévesztõen közlik.

A hatóság felidézte azt is, hogy idén több változás is történt a termékbemutatók jogi szabályozásában, hiszen a vállalkozásoknak a bemutatót megelõzõen bejelentést kell tenniük a jegyzõnek; a koruk, hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintõ jogsértések esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóság kötelezõ bírságot szab ki.

Kiemelték azt is, hogy a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerzõdések részletes szabályairól szóló, június 13-án hatályba lépett kormányrendelet szerint a fogyasztó a termék átvételének napjától számított 14 napon belül indoklás nélkül elállási jog illeti meg.

Ez azt jelenti, hogy amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye és legtöbbször nem az, a fogyasztónak legkésõbb a termék átvételétõl számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot kifejezõ nyilatkozatát, melyet a vállalkozás köteles tudomásul venni és a teljes vételárat visszafizetni. A jogszabály nem köti írásbeli alakhoz az elállást, de az utólagos bizonyítás érekében az írásbeli forma javasolt – írta az NFH.