A magyarok járnak a legöregebb autókkal külföldre
2014.07.22
A magyarok járnak a legöregebb autókkal külföldre, az átlagosan 12 éves jármûparkkal a sereghajtók között vagyunk a nemzetközi utakon. Ha lerobban a kocsi, rémálommá válhat még a legkellemesebbnek ígérkezõ nyaralás is.

Külföldre tartó, lerobbant magyar autók tucatjai ragadnak kint az országutakon, vagy különféle depókban. Márpedig, ha hinni lehet a turisztikai statisztikáknak, s az elõzetes felméréseknek, az idén a tavalyinál legalább 10-15 százalékkal többet, csaknem 50 millió napot töltenek majd más országokban a magyarok.

Ugyancsak a felmérések szerint az utazásoknak legalább a fele turisztikai célú, s legtöbben Németországba, Ausztriába, Csehországba, Romániába és Horvátországba indulnak útnak, fõként saját autóval. Mivel a hazai gépjármûpark életkora átlagosan 12 év, a nemzetközi autópályákon lerobbant, vagy külföldön meghibásodott magyar jármûvek száma más országokéhoz képest kiemelkedõen magas.

Több százezer is lehet a hazaszállítás

Ennek alapján nagyobb az esélye is annak, hogy az utakon lerobbant autók között feltûnõen sok a magyar rendszámú. Márpedig egy súlyosabb mûszaki hiba tönkre teheti a családi nyaralást, a helyben javíthatatlan jármûvek hazaszállítása ugyanis akár több százezer forintra is rúghat. Ezt az összeget az öreg autókkal közlekedõ magyarok többsége alig, vagy egyáltalán nem tudja kifizetni. Otthagyni sem olcsóbb, a külföldön bedöglött autónak õrzött parkolót, vagy egyéb biztonságos garázst bérelni szintén felérhet egy kisebb vagyonnal.

Alulbiztosítottak a magyar turisták

Annak ellenére, hogy ha lassan is, de évrõl évre nõ a tudatos és gondos utasok száma, a hazai turistáknak még mindig csak legfeljebb a fele köt olyan biztosítást, amely a legnagyobb bajból is kihúzná õket külföldön – állítja Németh Péter a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója. Míg például egy német, osztrák, francia, vagy akár cseh turistának teljesen természetes a teljes körû gondoskodás, ha útra kel, a magyarok fele még mindig ezen spórol, s nem köt semmiféle biztosítást.

Pedig számtalan megtörtént eset is bizonyítja, egy külföldi betegség, baleset, kórházi ellátás költsége több százezer forint is lehet, mûtéttel spékelve pedig akár több millióra is felkúszik a végösszeg. Ezt a pénzt pedig a külföldi egészségbiztosítók behajtják, ha nincs biztosítása az ellátottnak, akkor neki magának kell megfizetnie. Ha másképp nem megy, akkor erre szakosodott hazai behajtó cégek segítségével jutnak hozzá a pénzükhöz, bármennyi legyen is az. Egy balul sikerült nyaralásra így egy család teljes vagyona rámehet.

Autószerviz csillagászati áron

Hasonló a helyzet a mûszaki hibás autókkal is, azzal a különbséggel, hogy ahhoz egy külföldi szerelõ, vagy segélyszolgálat hozzá sem nyúl, ha a tulajdonos, vagy annak a nevében valaki nem fizet.

Ez a valaki ideális esetben a biztosító lehet, de a piaci ajánlatok közül gondosan meg kell választani a minden részletre kiterjedõ konstrukciót, mert az élet a fantáziánál is többféle bonyodalmat produkál – mondta Kalmár László a Generali Csoporthoz tartozó Europ Assistance ügyvezetõ igazgatója.

Mire jó az assistance?

Az autós assistance biztosítások tartalmazhatják a helyszíni javítás mellett a szervizbe vontatás, az alkatrész-csere, vagy akár a tulajdonosnak a kényszervárakozásra szóló szállásának költségét. Az assistance cég megszervezi a segítségnyújtást, illetve kiemelendõ, hogy az autós a nap 24 órájában kérhet segítséget és saját anyanyelvén folyamatos kapcsolatot kaphat a segítségnyújtóval.

És ha ellopják?

Egy utazáson a gépkocsilopásokkal is számolni kell, különösen annak, aki veterán jármûvel vág neki a világnak. Egy vagyont érõ darabot senki nem hagy szívesen az utcán parkolni, különösen ismeretlen környezetben. A társaság az assistance szolgálat új elemeként bevezette õrzött parkolók felkutatását is, így a tulajdonosok külföldön is biztonságos helyen hagyhatják jármûveiket.